Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömkörning..  (läst 4218 gånger)

saint206

• Småland
Tömkörning..
« skrivet: 18 feb-14 kl 11:16 »
Tömkör min lille pojke i brist på sele, han är inkörd och mycket körd, så där är det ju inga problem så, däremot så är han väldigt hetsig i tömmen, han sänker ryggen och ska dra mig med sig i tömmen, resultatet blir inte kul för varken mig eller pojken..:/ lite travarbeteende, sänkt rygg, höjt huvud och full patte rakt fram.. Vi jobbar med halvhalter och slalom, men det blir mest dragkamp:( hur löser jag detta? Något knep? Funderat på att spänna in honom med en sån där gummistropp, men jag vet inte.. Är generellt emot tvingande hjälpmedel...:/
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Tömkörning..
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 11:26 »
Försök att få låna en bok som heter Horse Follow Closely , native american horsemanship , skriven av Gawani pony boy .
Där finns ett annorlunda sätt att tömköra som kan passa er tills pollen lärt sig att inte stressa .

Annars en väldigt fin bok med bilder av Gabrielle Boiselle

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 11:31 »
Prova med att töm köra han i bland träd hyfsat tätt då får han annat att tänka på . Då bör han lugna ner sig .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 11:52 »
Eftersom hästen är körd förr och borde vara van så tror jag inte det hjälper så mycket . Låter som om hästen är bakrädd och nån som snubblar fram över stubbar och grenar kan skrämma den mer .

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-14 kl 12:04 »
Vad är valet om man inte provar .  Min erfaren het är att skogen lunggarner dom . Men vist kan det vara som du säger men ja hade prova inte mycket att förlora om nu hästen är körd så mycket som påstås.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 12:27 »
En häst som är så het som den där trr inte jag har nån erfarenhet av att gå i skogen utan har bara gått på väg med vagn efter . Så att ta den hästen som vet hur det är att bli körd och sätta den ute i skogen med kvistar och ljud som den inte är van och dessutom beter sig som den är bakrädd , det blir katastrof .
Aldrig göra det ensam utan i så fall ha en som leder hästen i grimma framme vid huvudet .

Har haft en häst som fick munnen söndertrasad för att en annan skulle tömköra och skrämde hästen till skogs där tömmarna fastnade i träden och hästen i fullt sken drogs ner på marken tvärt .

Det var en annars lug och snäll häst inte som den här , och det tog många år att köra in den sen och han blev aldrig fullt inkörd , gick inte att styra helt och hållet pga rädslan och var hela tiden harig .

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #6 skrivet: 18 feb-14 kl 13:10 »
Börja från början, tömmkör  med grimma!!!" kanske lite bra conectarbete (NH) först.. Hade en häst som var dynghet, tog bort bettet då vart hon totala motsatsen.. Vi hade då gått igenom munnen med hästtandläkare... Förmodligen någongång hårda händer och en osäker ledare
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-14 kl 15:04 »
Att har är körd mycket på väg med lätt rockard är jag övertygad om, pga hans beteende. Han är ganska osäker av sig, men spelar gärna tuff, fast helst vill han bo i knät på en människa. Jan har troligen kommit undan med en hel del innan i livet genom att springa ( förra ägaren sa han var rädd för ljud, han är inte ett dugg rädd för ljud, men kollar gärna om han kan smita genom att springa), eller resa sig. Det är en "tänkare" och han vill gärna överlista mig varje dag... Jag tror att jag ska försöka med att tömköra honom i terräng(inte skog, vill inte fastna) och se om han kan sluta försöka dra med munnen.. Funderar på om jag ska försöka få öglor längre ner på gjorden, så att han söker sig mer neråt..

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #8 skrivet: 18 feb-14 kl 15:46 »
Känner så väl igen beteendet, han vill komma undan händer som drar i mun.. Bort med bett börja om, han kommer söka sig neråt naturligt då han går på ordentligt, och då gör han det för han trivs.. Tänk bort alla hjälptyglar för de gör våra älskade flyktdjur bara stressade  och tvingade
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Lavendel

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-14 kl 17:04 »
hej
jag tror inte han försöker komma undan, jag tror han inte förstår vad som förväntas av honom. Han springer för det har han fått lära sig är ok men han förstår inte riktigt. Han vet då selen kommer på att det skall springas. Jag skulle rekommendera att testa med grimma och utan sele. Då får han lite annat att tänka å förmodligen skulle han må bra av att läras om. Personligen tror jag inte hästar som springer utan att lugna sig har fattat vad det förväntas av dom, nånstans i inlärningen har det gått för fort. Då får man lova ta ett par steg tillbaka å lära om lugnt å fint så hästen förstår vad som förväntas av honom. Lycka till

Lavandel

saint206

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-14 kl 18:16 »
Tanken om grimma är fin, helst vill jag slippa bett på båda mina hästar. MEN, tömkör jag honom i grimma hamnar vi i tjotahejti. Jag har ingen möjlighet att tömköra inhägnat, och jag kommer faktiskt inte tömköra honom utan "broms" eftersom jag anser att det bara kan gå åt skogen (bokstavligt talat) däremot var jag ute med honom nu, och gick i terräng i skogen, vilket lugnade honom betydligt. Tyvärr började han då istället vända och springa mot mig( skrämmas, tro mig) när jag bad honom gå fram där han inte ville. Men överlag gick det bra, bortsett från flocken rådjur som vi skrämde upp som nästan fick oss att springa ikapp hem..:S ( ja jag är livrädd för gris, och trodde det var dom som kom..)

Lavendel

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 feb-14 kl 10:08 »
 hej igen , jag tycker det låter som han behöver läras om. Om jag var du skulle jag se honom som oinkörd och börja om från början i ett mycket lugnt tempo. Han verkar känslig för lite allt möjligt i omgivningen. Kanske vore bara promenader vara ett alternativ tills ni lärt känna varandra bättre. Då han reagerar så skarpt så undrar jag om han ens förstår vad du vill med att promenera. Försök backa bandet långt tillbaka å ta försiktiga nya tag.. kör in han på nytt , troligen får du en mer glad och stabil häst när han förstår vad du menar.

Lycka till

lavendel

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 feb-14 kl 10:25 »
Det är som dy säger lavendel, en känslig häst. Han har nerv, och han är lyhörd som tusan. Det är synd att det är så svårt att förklara via text, men jag är övertygad om att mycket av det han gör är testande av mig, då han har kommit undan innan... Hans uttryck när han tex vänder helt om i tömmen är inte en rädd eller arg häst, utan mer ett rent fokus på mig för att se min reaktion. Han vill ganska ofta försöka backa mig, eller flytta mig, och han blir lika konfunderad varje gång jag inte rör mig ifrån honom. Vi går promenader ofta, kollar saker som är otäcka, lyssnar på höga ljud, går över konstiga prylar. Med mig där fram går det jättebra, men jag måste ju låta honom våga utan mitt stöd, därför tyckte jag tömkörning var ett bra komplement. Sätter honom i vagn gör jag inte än på väldigt länge, tro mig. Nästa gång ska jag prova att longera honom innan, så han är lite mindre pigg, han går på en hel del kraftfoder nu, och det bidrar nog till hettan en aning:P

Che Guevara

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 feb-14 kl 10:35 »
Ta bort kraftfodret  en häst som inget gör ska inget kraftfoder ha  även en häst som går i lät arbete reder sig på ett full gått hö .

Fritjof

• Småland
« Svar #14 skrivet: 19 feb-14 kl 11:03 »
Du kan ju köra med grimma/träns samtidigt. Sätter man det rätt så ska det bara dra i grimman när man drar försiktigt för att sedan när man drar hårdare så ska det övergå i bettet också. Tror dock inte att det hjälper dig och din häst.
Däremot undrar jag vad du har för bett? Kan det vara så att han inte alls tycker om det? Har du provat med olika?.

saint206

• Småland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-14 kl 14:20 »
Che: han har kraftig proteinbrist, och mitt Hö har samma åkomma. Så jo, han måste få komplement till höet. Han har vanligt tvådelat, funderar dock på att leta en tunnare stång och prova den.. Svårt att hitta alternativ i små storlekar dock:/

Che Guevara

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 feb-14 kl 14:38 »
Che: han har kraftig proteinbrist, och mitt Hö har samma åkomma. Så jo, han måste få komplement till höet. Han har vanligt tvådelat, funderar dock på att leta en tunnare stång och prova den.. Svårt att hitta alternativ i små storlekar dock:/
Ok det förklarar ju en del . Kan du inte prova med ett sånt här ? http://www.dahrve.se/travbett-rakt-stangbett-/90-0

Fritjof

• Småland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-14 kl 15:12 »
Tvådelade bett fäller ihop sig och kan då trycka upp i gommen. Prova ett annat bett får du se om det blir bättre.

saint206

• Småland
« Svar #18 skrivet: 19 feb-14 kl 19:54 »
Följande plan har jag för nästa tömkörning: longering ca en kvart ( med grimma) något lägre ringar till tömmen ( om jag kan få dit några) samt antingen ett rakt bett, eller ett tredelat, eftersom jag bara har tredelat hemma( och stång till ardenner...) på detta vis är han lite avsprungen, har nåt nytt i munnen och blir inte " upplyft" av tömmen, vilket det känns lite som nu...

Lavendel

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 feb-14 kl 08:21 »
hej igen

Har du någon erfarenhet med klicker träing ? Det kan vara något, för den typen av häst. Han får lite ego boost å koffirmation på att han gör rätt å det gör dig glad. Å man behöver inte ha en klicker för det röst komando går like bra, ett ord man väljer när han gör rätt å gärna i överdrivet posetivt genom klang.( typ braaaaaaa med massa glada toner) Men jag tror att när han lär känna dig och vet hur du vill ha det samt han lär sig dina kommandon så misstänker jag du har en toppen kompis där. Det är jätte bra du är så konsekvent med att stå kvar när han bufflar å vill flytta dig, bara en sådan sak kan ta dig långt med honom.
Många ponnyer anses ju som bångstyriga å farliga för att dom beter sig inte som man själv tror å tycker, troligen har dom blivit missuppfattade sedan länge å get upp å gör sitt eget race...om du inte har någon klicker tränings erfarenhet rekomenderar jag hitta nån tränare som du kan få tid hos och lära dig grunderna. lycka till

lavendel

Dela detta:

* Inloggade just nu

1495 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser