Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chili - vilken sort?  (läst 2090 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Chili - vilken sort?
« skrivet: 18 feb-14 kl 06:16 »
Jag är ingen chilimänniska. Äter inte överdrivet mycket chili och har tyckt att chilipulver och sambal olek har räckt. Men en dag när jag skulle städa bort ett par paprikor som legat och torkat hela kom jag på att eget paprika pulver borde jag kunna göra på dem. Mortlade och stoppade ner ett finger och sen in i munnen.... himmel vad underbart. Vem vill köpa paprikapulver när eget smakar så här. Och då borde eget chilipulver också vara mer himmelskt än köpt. Min logik!

Så nu är frågan om det finns någon som är duktig på chili. Jag är ute efter ganska mild chili som blir bra att torka till pulver. Finns det någon sådan? Det får gärna vara små kompakta plantor eftersom de måste samsas med paprikor och tomater om utrymmet i fönster och på balkong.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Chili - vilken sort?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 09:03 »
Poblano! Torkad heter den Ancho och den är mustigt god men, inte stark. Jag har inte lyckats odla den själv så jag vet inte hur den växer. Ska göra ett nytt försök i år. Tagit frön från en köpeancho.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ekonomisanering

« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 09:04 »
Anaheim chili, jättegoda att fylla med fetaost o steka. Jalapeno är också rätt mild. Tänk på att inte låta olika chili stå jämte varann, o inte heller jämte paprika. Då kan de korsbefruktar o då får du inga riktiga frö att spara till året efter.

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 10:03 »
Vicky-g Jag har en sort som heter Sweet wrinkled old man som inte är så stark. Tror jag skickade med frön i din frökedja. Den ger mycket och går bra att torka. Jag odlar den som krukväxt. Har också en sort som heter Monkeyface, den är lite starkare men inte jättestark. Ger mycket, lätt att torka och går bra inne. Den skickade jag nog med i den andra frökedjan, den med chili- tomat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 18 feb-14 kl 10:23 »
Padron är en annan sort. Den brukar användas till tapas. De flesta är milda men, så ska en stark kunna dyka upp bland de andra. Har inte odlat den själv innan men, har skaffat frön. Jag skickar med några frön till dig i din frökedja. :)

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-14 kl 10:28 »
Jag är också intresserad av padron om det finns kvar frön när det kommer till mej.  :P
Ser att den kallas rysk roulette chili  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 18 feb-14 kl 10:31 »
MissT, vet inte hur många frön det är i min påse men, det borde finnas ett par till dig också. :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-14 kl 11:15 »
Härligt med så mycket kunskap. Jag inväntar frökedjorna och ser vad som finns i när de kommer till mig. Så får jag provodla några av sorterna ni tipsat om.

MagnusL

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 feb-14 kl 16:31 »
Chili måste ha en lång säsong och rätt mkt värme så det man får göra är förså tidigt. Vi har precis sått våra på brätte inne (skåne), sen blir det i småkrukor i växthuset och sist några som inte får plats ute på varmt ställe när det blivit riktig sommar.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-14 kl 17:25 »
Göra eget chilipulver är riktigt roligt. Har man flera olika sorter kan man blanda och få olika smakupplevelser av pulver. Hot Lemon är populär just nu med sin citrussmak ock blir till fint pulver. Jag gjorde en blandning av Aji Amarillo och Negro förra året vilket blev en bra blandning. Vi torkar i torkapparat och hänger upp dem inomhus. Sen kör vi olika pulver i elektrisk kaffekvarn, helt suveränt och näsan får en ordentlig genomkörare av chilidoften ;D. Sen är det bara att använda gamla kryddburkar och strössla som vanligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser