Har funderat fram och åter om jag ska bli med häst alltså hyra/låna under en längre tid.
Bor på egen gård och har mao ett eget stall.Har tittat lite på Nordsvenskar,Tinkrar och liknande raser.
Eftersom att vi bor granne med ett lantbruk så får jag köpa ensilage av dom för 300kr per bal som innehåller 300kg.
Så vad skulle ni tro att kostnaden skulle bli per månad med foder och allt som hör till?!
Du bör nog ha hjälp av någon som kan hästar, och helt någon som ser dina hästar regelbundet eller som du har regelbunden kontakt med som kan påpeka saker som du kanske behöver tänka på eller ändra i vardagen.
Hästar ska inte ha ensilage, de ska ha hö eller hösilage. Ts på fodret ska ligga över 40%, helst runt 70-80%. Framförallt kallblod och andra lättfödda raser ska ha ett foder som tar lång tid att tugga och som inte innehåller för mycket socker och protein. Ensilage är till för kor och tas ofta får mer klöverrika vallar än hästgrovfoder också.
Hästen måste ha sällskap av en annan häst så du måste köpa/låna två. Du kan även ha inackorderingar men eftersom att du inte kan vara säker på om de flyttar plötsligt så bör du ha två egna så att din häst har ett sällskap som står där hela tiden och inte försvinner och kanske lämnar honom ensam eller att han måste byta hagkompis stup i ett.
Kostnad för en häst varierar vart i landet man bor. Du bör som sagt se dig om efter ett annat grovfoder för ensilage är inte lämpligt att ge till häst. Om hästen inte arbetar hårt behöver du inte ge något kraftfoder i regel, ffa inte om du har en lättfödd häst, men däremot kan du ibland behöva ge tillskott beroende på vad det är för kvalite på ditt grovfoder. Det kostar inte så mycket, jag brukar själv ge lite foderjäst vid pälssättning/fällning för att ge tillskott av b-vitamin, samt mineraler under vintern och det ger jag då tillsammans med lusern för att det ska vara en godare måltid. Det handlar inte om så mycket pengar.
Sen kostar ju strö. Har du hästen på box går det åt mer strö i regel än om du har den på lösdrift. Lödrift är ju i regel det bästa för hästen men alla har inte möjlighet att ha dem så.
Hovslagare kostar olika på olika ställen så kolla upp vad det kostar där du bor. Du behöver låta hovslagare se över hästens fötter ca var 6e-8e vecka ungefär beroende på årstid och häst. Om du har hästen oskodd är det ju billigare men inte alla hästar kan gå oskodda och det kräver lite mer av dig, att du lär dig att ta hand om barfotahovar.
Vaccination gör du en gång om året, kostar kanske 300kr eller så. Försäkring varierar, det får du kontakta försäkringsbolaget och fråga om. Lånar du hästar så är de ju redan försäkrade så då får du ju veta direkt vad det kostar för just dom hästarna. Hästen bör också ses igenom av kiropraktor och tandläkare årligen om du använder den regelbundet.
Sen bör du ha en lite buffert för oförutsedda utgifter. Det är broddar och snösulor på vintern, flugmedel på sommaren, nya täcken, veterinärkostnader för småsaker som dyker upp, etc. Årligen ska du även ta träckprov - ca 300kr/häst plus ev avmaskningsmedel om det behövs, ca 200kr/häst.
Förutom hyra och grovfoder kostar min häst - som är väldigt billig i drift - ca 1000kr/månad. Så räkna med det så har du något att gå efter. Under vinterhalvåret åt storhästarna på vår lösdrift ca 600kg var/mån i snitt - hösilage med ts på ca 80%. Då var det ju en del svinn också inräknat i det men det var så åtgången såg ut för oss. Nu på senaste åren har jag inte räknat efter.