Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krånglande bromsar Ford mondeo -97  (läst 2964 gånger)

andtol

• Gäst
krånglande bromsar Ford mondeo -97
« skrivet: 08 feb-14 kl 16:22 »
Jag har krånglande bromsok fram på min Ford mondeo -97.

Jag försöker motionera dem genom att bromsa hårt och trycka in kolven i oket igen. Men det blir inte bättre. Om jag inte trycker in oket så ligger bromsklossen mot skivan ganska hårt. Det åket inte tillbaka.

Även med däcket på så är det trögt att snurra hjulet. Måste jag plocka av oket och göra rent helt och hållet?

Jag började med bromsoken eftersom bromsen hugger en del höger fram när jag bromsade, lite som klossarna var slut och metall skär in i metall. Men det verkar inte som om klossarna är slut.

Några idéer hur jag går vidare?

Hans Andersson

• -
SV: krånglande bromsar Ford mondeo -97
« Svar #1 skrivet: 08 feb-14 kl 16:32 »
Jo, klossarna är slut. Det ser man på att den rörliga delen av oket är helt förskjuten åt höger i bild.

Det ska röra sig fram och tillbaka längs den röda pilen jag gjort.

Lossa de båda insex-skruvar som sitter inne i gummipluttarna som jag ritat en turkos pil till. ( sitter en nere också)  Se till så du får ut dom skruvarna helt, för dom är långa och ska vara blanka där oket ska glida fram och tillbaka.

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-14 kl 16:39 »
Ok, byte av klossar. Tråkigt men ok.

Fyller på med ett annat problem:

Styrservooljan läcker. Jag hinner inte 100 m innan den runnit ut. Måste styrservot har olja för att gå igenom besiktningen? Bilen fungerar ju att styra utan, lite trög men det fungerar.

Hur hittar jag läckaget? (Fyller på olja och startar bilen kanske... :) )

Hans Andersson

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-14 kl 16:44 »
Vet man att man har fler tvåor ändå, så kan man ju prova att åka dit utan olja i. Så har jag gjort nångång när nån motor läckte, men det funkade när jag körde med minimalt med olja i den.

För det får ju inte läcka när du är där.. då går den inte igenom.

Du får fylla på olja och låta nån styra medan du kasar runt och försöker se var det läcker vräker ut..  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 feb-14 kl 22:17 »
På en bil med servostyrning blir det ofta ett stort glapp i styrningen om man kör utan servofunktion, det lär bilprovningen i vilket fall inte tycka om. Och servopumpen havererar nog ganska snart om den får gå utan olja. Är det ett så stort läckage så skulle jag gissa på någon trasig slang eller liknande, alltså ganska lätt att hitta.

När det gäller bromsoket så bör du kolla att kolven går lätt i oket också, inte bara att oket rör sig lätt på glidpinnarna. Om du ska ha kvar bilen länge så lönar det sig förmodligen att byta bromsskivor när du ändå håller på, om inte annat så håller bromsbeläggen mycket längre mot en slät och fin bromsskiva än om de ska nöta mot en rostig, repig och grov yta. Nya bromsskivor är ingen stor utgift, de verkar gå att få för kring 200 kr styck.

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-14 kl 13:40 »
Du får fylla på olja och låta nån styra medan du kasar runt och försöker se var det läcker vräker ut..  :)

Det läcker framför fläktarna, bakom en massa plast. Gissar att det sitter en kolv/behållare eller liknande där bakom.

Hur hittar jag ett schema eller liknande för hur hydraloljan åker omkring på denna bil?

Suck. Plast. :)

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-14 kl 13:49 »
Fyller på med det jag hittar.

http://eforum.idg.se/topic/154213-oljel%C3%A4ckage-fr%C3%A5n-styrservon/

Citera
Det visade sig att bilen har en kylare för servooljan (sitter framför den vanliga kylaren, ganska liten). Det var ett rör från styrservon till den kylaren som hade rostat och brustit.

andtol

• Gäst

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 15:09 »
En Haynes gördetsjälvhandbok är definitivt bättre än ingenting, men tänk på att den i första hand behandlar bilar i det utförande som har sålts i England, dvs högerstyrda.

Om du känner dig hemmastadd på skumma bittorrentsiter på nätet så kan du tanka hem Fords eget elektroniska verkstadshandboksystem, det kallas Ford TIS. Det täcker in samtliga europeiska Ford från ca 1995 och framåt, sporadisk täckning även för äldre modeller.

Ett tips när du ändå håller på och ska göra i ordning servostyrningen på en gammal bil är att passa på att rengöra oljebehållaren när du ändå håller på. T ex plocka loss den, häll i en skvätt lacknafta, skruva på locket och håll för slanganslutningarna, skaka grundligt. Gör om ett par gånger. Förmodligen finns det en magnet som ska fånga upp metallpartiklar, rengör den noga från slam som sitter fast på den. Eventuellt kan det finnas någon slags slamficka där returslangen ansluter till behållaren, i botten av den kan man hitta mycket som inte hör hemma i ett hydraulsystem.

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-14 kl 13:59 »
Tack för tips!

Nu har jag hittat läckan. Den sitter (förstås) i själva kylaren. Jag hade hoppats att den var ett rör som enklare kan bytas ut.

Vad tror ni om att byta kylaren mot ett rör som jag kröker och sätter dit? Eller bara en lite stump så jag trycker ihop slangarna?

Behövs kylaren? Blir det så varmt? Kylaren är idag bara ett rör med kylflänsar på. Diameter ca 10 mm.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 16 feb-14 kl 14:51 »
Det klarar sig nog ändå. Sätt dit ett rör om du har nåt som passar. Det är väl ändå bara en andrabil . .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 16 feb-14 kl 20:30 »
Sitter kylaren på en trycksatt ledning (dvs mellan pumpen och servostyrningen) eller är den trycklös (sugledning eller retur till behållaren)?

Om det är en trycksatt ledning så är det knappast troligt att man får en hemgjord skarv till slangarna att hålla, men på den trycklösa sidan bör det gå bra.

Fordar är ju så starkt prispressade från fabrik att konstruktörerna nog inte hade kostat på en kylare om den inte hade varit absolut nödvändig. Men det kan ju tänkas att det är i varmare klimat och under svåra driftförhållanden som den verkligen behövs.

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 mar-14 kl 18:06 »
670 kr + moms för arbetet att byta bromsskivor och klossar fram, byta styrservokylare och åka in till stan för att ombesikta bilen.

Vissa är för billiga!

Drygt 3500kr totalt. 1400 kr för ny kylare.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 mar-14 kl 18:14 »
Kan man limma fast en ny fönsterruta själv?

Det är höger bak som är trasig (inbrott). Nu har jag bara plast som jag sätter fast med silvertejp. Fungerar så där... :)

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 mar-14 kl 18:28 »
500 kr + frakt för en beg ruta. Hm. Håller det sig under 1000 kr så är det förstås fint. Och värt att göra det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
NordicAlien, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser