Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödbetor i jordkällare  (läst 7415 gånger)

IngloriousBastard

Rödbetor i jordkällare
« skrivet: 02 feb-14 kl 19:22 »
Hej! Är ny här så vet inte om detta inlägg hamnar rätt... Förra året odlade jag rödbetor som jag försökte förvara i min jordkällare, dom flesta stoppade jag i plastbackar med fuktig sand i, och 1 sparade jag och la på en hylla öppet i källaren. Dom i plastbackarna började liksom gro, det kom långa gröna saker upp ur sanden, så jag fick lite smått panik och gjorde inlagda rödbetor av alltihop, och den som låg ensam ruttnade. Källaren är ganska fuktig. Det kanske inte är någon fara med att det börjar växa sådär? Morötterna jag hade började också växa så dom la jag också öppet som den ena stackars rödbetan, men dom har klarat sig lika utmärkt som potatisen. Är rödbetor extra känsliga för fukt? Är det bättre att förvara dom i ett typ kallskafferi tillsammans med lök och andra saker som vill ha det torrt och svalt? Hur har ni gjort? Planerar att göra ett nytt försök i år  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Rödbetor i jordkällare
« Svar #1 skrivet: 05 feb-14 kl 00:47 »
Låter framför allt som det är för varmt, kanske även för ljust. Har du mätt temperaturen? Lämplig temp är strax över nollan.

IngloriousBastard

« Svar #2 skrivet: 08 feb-14 kl 14:59 »
Jag tror det brukar ligga runt +2 till +4 grader ungefär. Är det för varmt för rödbetor? För ljust borde det inte vara, är becksvart, två dörrar t.om  :) Odlar du rödbetor som du förvarar över vintern i jordkällare? Läser på många ställen att det ska vara så enkelt  :P

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 08 feb-14 kl 15:22 »
Jag har stor erfarenhet av att odla och förvara olika rotfrukter. Rödbetor har jag ganska stor erfarenhet av. Jag tycker det fungerar ungefär som med andra rotfrukter (utom lök och potatis, som inte är riktiga rotfrukter).

2-4 plusgrader borde vara helt OK. Kan det ha varit för varmt på hösten, efter inlagring, före vinterkylan?

Rotfrukter vill ha hög luftfuktighet, men det bör ju inte vara drypande vått. Rödbetor är nog lite känsligare för väta än de flesta andra rotfrukter. Särskilt instängd väta. Kan öka risken för röta.

Har du prövat att lagra andra rotfrukter på samma sätt? Hur gick det i så fall?

IngloriousBastard

« Svar #4 skrivet: 08 feb-14 kl 17:46 »
Vi kalkade och byggde hyllor i jordkällaren på sensommaren/hösten och då hade vi öppet kanske en vecka, kollade aldrig temperaturen när jag la in dom, så det är ju möjligt att det kan vara anledningen. Sen har vi ju haft en väldigt mild vinter också, skulle det också kunna ha bidragit tror du? Det kanske var för varmt ändå.

Det är ganska blött på våra väggar i jordkällaren, men det rinner inte, droppar inte heller. Vi har betonggolv som gubben innan hade gjutit (vet inte varför), är det dåligt på något sätt?

Potatis har förvarats utan problem i jordkällaren i många år.
Morötterna gjorde jag på precis samma sätt, först i fuktig sand i plastbackar, men dom började likt rödbetorna att växa, så jag plockade ur både morötter och rödbetor ur plastbackarna och la ovanpå potatisbingen. Morötterna ser fortfarande fina ut, medans rödbetorna började kännas mjuka bara efter någon vecka (det var då jag la in dom, men sparade en för att se vad som hände), och efter ca tre-fyra veckor igen så var den ensamma rödbetan alldeles genommjuk och skrumpen. Den var inte möglig eller nåt, bara väääldigt mjuk. Mosmjuk. Kanhända att jag klippte av blasten för mycket? Har tänkt göra större land i år och odla även palsternacka och kålrot, blir lite nervös att dom ska gå samma öde tillmötes  :-\

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 08 feb-14 kl 18:37 »
Jag tror på antingen att det var för varmt under hösten i källaren eller att det var något fel på rödbetorna. Jag är inte säker på vad som är känsligast för värme i början, rödbetor eller morötter, men potatis tål mer än båda dessa och vill också gärna ha lite varmt i början, kanske runt 10 grader eller lite över, under några veckor.

Om det går bra att lagra potatis där är det nog inte för fuktigt, även om det kan vara lite i fuktigaste laget om det är synlig fukt på väggarna..

När la ni in potatis, morötter resp rödbetor i källaren? När mätte ni temp första gången? Var det när ni la in dem eller senare? När var temp såpass låg som 2-4 C?

Betonggolv brukar visst göra att det blir torrare i källaren (lägre luftfuktighet) jämfört med jordgolv.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 feb-14 kl 18:43 »
Har några ekologiska köperödbetor i källaren, sen ett par månader. Öppet på en hylla. De har blivit lite mjukare nu, än när jag la ner dem, men inte dåliga på något sätt.
Får väl se vad som händer längre fram. Känner inte källaren, så jag har lite grejer liggandes där på prov.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 08 feb-14 kl 19:27 »
Om luftfuktigheten inte är perfekt (nära 100%) utan en bit lägre än så och rotfrukter ligger oskyddade så skrumpnar de (torkar ut) efterhand. Det gäller i synnerhet om det också är för varmt.

IngloriousBastard

« Svar #8 skrivet: 09 feb-14 kl 13:30 »
Min sambo tror det var ca 5+ när vi la in dom, kom också på att jag körde en del sand i ugnen för att den skulle bli lite torrare... Inte så smart drag kanske. I slutet på Augusti la vi in morötter+rödbetor tror jag, är inte helt säker. Potatis i september nångång.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 09 feb-14 kl 14:04 »
+5 låter bra till att börja med. Slutet på aug låter tidigt för lagring. Hade varit bättre om de vuxit klart och skördats 1-2(-3) månader senare, dock beroende på var i landet ni bor.

Sand brukar mest användas när lagerlokalen är för torr och då brukar man fukta sanden.

Några andra bra varianter:
Trålåda, gärna med lock. Skyddar även mot möss. Behövs knappast sand. Funkar i fuktiga till ganska fuktiga lokaler. Träet kan röta snabbt om det är fuktigt.
Mer elle rmindre öppna träbingar (för större mängder eller fuktigare lagerlokal. Sand knappast aktuellt.
Plastkärl med lufthål. Kompletteras helst med sand-torvmull-blandning (t.ex.1/3 sand och 2/3 torvmull). Behöver inte fylla ut kärlet. Ska bara ta upp kondens.

Jessica i Småland

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-14 kl 19:17 »
En till som har samma problem.
Min jordkällare är för varm under denna (extremt varma vintern än så länge) så har vi säkert haft runt 10-15 grader där och droppande fukt. Hur får jag bukt med detta? Ska det vara mer jord ovanpå? Fukten kommer ju därifrån, när det regnar/smälter snö blir det ju värre!

IngloriousBastard

« Svar #11 skrivet: 10 feb-14 kl 19:30 »
Tack så himla mycket för dina svar, Anders S!!! Ska skippa sanden i år och göra som du beskrivit! :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 10 feb-14 kl 20:09 »
Tack så himla mycket för dina svar, Anders S!!! Ska skippa sanden i år och göra som du beskrivit! :)

Jag hoppas det går bättre nästa gång. Men jag kan inte ge några garantier. ;) Det är så mycket som kan inverka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 10 feb-14 kl 20:11 »
En till som har samma problem.
Min jordkällare är för varm under denna (extremt varma vintern än så länge) så har vi säkert haft runt 10-15 grader där och droppande fukt. Hur får jag bukt med detta? Ska det vara mer jord ovanpå? Fukten kommer ju därifrån, när det regnar/smälter snö blir det ju värre!

Är det källare under bostadshus eller friliggande källare? Varifrån kommer vattnet?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 12 feb-14 kl 23:26 »
Jag vill lägga till en sak här om rödbetorna och morötterna som skördades i slutet av aug. Ett tänkbart problem här, som jag dock inte vet om det gällde i det aktuella fallet, är följande: Om plantorna fortfarande är i full tillväxt, med frisk blast, men skördas för att man t.ex. tycker att de blivit lagom stora, så får man räkna med försämrad lagringsförmåga och kanske en liten kris just när man lagrar in dem. Detta gäller i synnerhet om de inte är i närheten av den torrsubstanshalt de bör ha när de vuxit färdigt, d.v.s. om de är vattniga. Ska de lagras någon längre tid är det bättre att först låta dem växa färdigt, så man ser att blasten börjar se mindre fräsch ut, och sen skörda dem. Man kan också proväta efterhand. Med lite träning lär man sig skillnaden mellan mogna och omogna rötter. De omogna är mer som primörer och bör ätas snart efter skörd. De passar bättre att äta råa o.s.v. De mogna har mer tuggmotstånd, mättar mer, behöver tillagas längre etc.

masa

• -
« Svar #15 skrivet: 13 feb-14 kl 14:37 »
För vår del är rödbetor det som är lättast att förvara i jordkällaren. Det är hög luftfuktighet i vår jordkällare, vi har gjort en egen "torrboll" med kalciumklorid över en hink för att det inte skall bli för fuktigt med t.ex. takdropp. Betorna förvarar vi i brittiska fisklådor av plast, dessa lådor kommer flytande i land i stora mängder här i Bohuslän, ingen sand i lådorna. När temperaturen i källaren stiger framåt våren, börjar en del betor skjuta skott, men det är bara att putsa bort. Vi har faktiskt kvar rödbetor som är skördade 2012, och de ser lika fina och fasta ut som betorna från 2013, har dock inte smakat på de gamla betorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser