Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlig 2014  (läst 5094 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Odlig 2014
« skrivet: 31 jan-14 kl 12:26 »
Vad ska ni odla i år? :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Che Guevara

• Gäst
SV: Odlig 2014
« Svar #1 skrivet: 31 jan-14 kl 12:38 »
Oj det ska bli massor för hoppnings vis :)

RoHe

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-14 kl 13:20 »
Som jag väntat på odlingsplanerartråden ::)

Potatis
Lök
Morot
Gurka
Tomat
Chili
Paprika
Oregano
Timjan
Basilika
Persilja
Sockerärtor
Rödbeta
Rädisa
Jordärtsskocka
Senap och
Majs.

Något jag totalt glömt??? :-)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-14 kl 13:30 »

Broccoli
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan-14 kl 15:07 »

Vanlig sötpaprika då? Spenat eller mangold eller sallad? Brytbönor?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-14 kl 15:09 »
Allt!  ;D

Om jag bara hade plats...

Har redan sått:
paprika, många olika
tomat, ännu flera
gyllenbär (physalis)
basilika
purjo
gul lök
morot
palsternacka
persiljerot
vitlök

sen blir det nog:
mera morötter
olika bönor (bond, bryt, kok)
majs
sallat (olika former av ätliga blad)
spenat
betor
mangold
rädisor
pumpa
squash
persilja
dill
salladsärt
gurka
jordärtskockor

... har säkert glömt något

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 31 jan-14 kl 21:12 »
Bra tråd. Har inte gått igenom mitt frösortiment men, ska snart börja förodla ett par sorters chili och paprika. Får återkomma när frölådan är genomgången. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #7 skrivet: 04 feb-14 kl 15:29 »
I nya stora landet:
Potatis
Lök
Morötter
Majs
Purjolök

I läldre landet:
Vitlök, satt i höstas och hoppas det klarat sig :-\
Sallad
Spenat

Ringblomma
Dill
Squash
och grönkål en bit utanför lilla landet

I växthuset:
Tomater
Gurka
Melon, ska testa för första gången :)
Aubergine
Basilika

I kryddlandet:
Pepparmynta
Persilja
Oregano

Timjan
Citrontimjan
Dragon
Citronmeliss
Gräslök

I jordgubbslandet:
Jordgubbar  ;D

+lite rabarber och några svarta vinbärsbuskar finns här med :)

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-14 kl 18:00 »
En del av fröerna kom idag!!! Jippiii!
Förutom allt det "vanliga" ska jag i år testa kardon, cikoria, cikoria för drivning(endive). Dessutom fick maken idén till en Taubeplantering... gullviva, mandelblom, kattfot o blå viol... :)  Det enda vi inte hittar frö på är kattfot!  Någon som har? eller en liten planta...

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 04 feb-14 kl 18:29 »
Startat odlingssäsongen idag med att sätta sötchilifrön tagna från egna plantor. Ska leta upp fröerna till Törnrosas kjortel och påta ner i morgon. Så nu är den igång.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 feb-14 kl 20:21 »
En del av fröerna kom idag!!! Jippiii!
Förutom allt det "vanliga" ska jag i år testa kardon, cikoria, cikoria för drivning(endive). Dessutom fick maken idén till en Taubeplantering... gullviva, mandelblom, kattfot o blå viol... :)  Det enda vi inte hittar frö på är kattfot!  Någon som har? eller en liten planta...

Taubeplantering: +1 för den!
Pratensis har pluggplantor av kattfot tror jag. Se till att de får en torr, solig och väldränerad plats, gärna grus.

Jag ska odla diverse även i år (dvs allt från chili till morötter, liknande listorna ovan). Spännande nyheter för mig är olika milda chili (som Habanero Dulce och Pasilla Bajio-Chilaca). Såddes för någon vecka sedan och fick värmematta idag. Varför mild chili? Jo, så att man kan äta upp hela skörden någon gång och den inte ligger i frysen i flera år! 100 Bhut Joloka känns liksom mindre användbart.

Sen ska jag prova diverse asiatiska blad, som t ex Shungiku. Det gäller att köpa frö redan nu, även om man vill så i augusti, har jag märkt. Annat kul är vild luktärt. Dessutom ska jag försöka få tag på ormrot, som jag tror skulle passa utmärkt i ett av mina hörn. Ormrot är en invasiv perenn som på allvar kan utmana kirskålen (hoppas jag).
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-14 kl 20:42 »
Taubeplantering: +1 för den!
Pratensis har pluggplantor av kattfot tror jag. Se till att de får en torr, solig och väldränerad plats, gärna grus.

Tack för tipset!!! Jo vi har en ganska "omöjlig" slänt som vi tror skulle passa precis....torrt, grus och soligt...

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #12 skrivet: 06 feb-14 kl 21:24 »
Har än så länge sått några olika tomatsorter, paprika och chili.

Så småningom ska även gurka, majs, purjolök och årets nyheter kronärtskocka, physalis och rödlök försås. Misslyckat förra året blev kålrot, gullök, broccoli och blomkål men i alla fall de tre sistnämda ska få en chans till i år.

Squash odlade jag förra året men det gör jag inte om, de blev bara större och större och vi har ännu inte ätit oss igenom skörden. Såååå rolig är den inte att äta.

Ner direkt i landet åker morötter, röd- och gulbeta, olika sallader, potatis, bönor, palsternacka, rädisor, mangold, grönkål, inläggningsgurka, dill. Vitlök sattes i höstas. Lite nya kryddor blir det nog också. Jordgubbslandet utökades lite förra året men misstänket att det kommer att få växa ytterligare.

Tänkte även försöka mig på lite blommor också när vi nu för första sommaren har bin.

Något mer tillkommer säkert, man hinner ju se många fröpåsar innan det är sommar :).

Lite om vår gård, våra höns och biodling på hulta.hemsida24.se.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 12:59 »
Jag hade stångbönor för första gången 2013. Tyvärr så skuggades trädgårdslandet av en hägg så det blev lite ojämn skörd, men de blev väldigt goda. Mangold lär vara lättare att odla än spenat, verkar inte behöva så mycket passning och så finns det så många vackra färger. Förutom det vanliga så tänkte jag testa nån jättepumpa bara för att det är så roligt att odla. En fullkomligt livsfarlig sida att gå en på är Youtube, skriv How to grow.... och det som du vill veta mer om, särskilt intresserad blev jag av Runner Beans röda vackra blommor och goda bönor. På Youtube så får man rådet att toppa bönorna brukar ni göra det?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-14 kl 14:30 »
Har aldrig toppat, men förra året skulle jag nog ha behövt. Det var bönor överallt.  ;D

Varför ska man toppa bönor?

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 feb-14 kl 19:55 »
Det KAN vara så att höga bönor satsar på tillväxt istället för fruktsättning, fria spekulationer från min sida.

Skruttensmamma

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 feb-14 kl 12:58 »
En pallkrage potatis

En med lök och broccoli och eventuellt pepparmynta (som ska vara bra skydd mot kålfjärilslarver)

En med morötter, rädisor, rödbetor, dill, plocksallat och gräslök.

En med jordärtskockor.

En liten låda med persilja, oregano, basilika, citrongräs, timjan

En stor kruka med vitlök

En planta röd körsbärstomat

En planta gul tomat (yellow perfection?)

Det var nog allt :-)

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-14 kl 15:00 »
Det jag har frö av:

Tomat (ca 20 sorter *.*)
Paprika
Gurka
Chili
Sallat
Sallad
Gyllenbär
Gullök
Vitkål

Det värsta är att jag inte har nåt växthus, och odlingsplatser är inte ordnade än ;) Men i'm on it!
Jag tror jag fick med allt nu, men är säkert mer.. :)

Britttis

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 20 feb-14 kl 15:29 »
Jag hade stångbönor för första gången 2013. Tyvärr så skuggades trädgårdslandet av en hägg så det blev lite ojämn skörd, men de blev väldigt goda. Mangold lär vara lättare att odla än spenat, verkar inte behöva så mycket passning och så finns det så många vackra färger. Förutom det vanliga så tänkte jag testa nån jättepumpa bara för att det är så roligt att odla. En fullkomligt livsfarlig sida att gå en på är Youtube, skriv How to grow.... och det som du vill veta mer om, särskilt intresserad blev jag av Runner Beans röda vackra blommor och goda bönor. På Youtube så får man rådet att toppa bönorna brukar ni göra det?

Runner Beans är Blomsterbönor som odlas mest för blommornas skull även om bönorna är helt ok. Toppar aldrig mina vanliga störbönor...
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 20 feb-14 kl 16:44 »
Det jag har frö av:

Tomat (ca 20 sorter *.*)
Paprika
Gurka
Chili
Sallat
Sallad
Gyllenbär
Gullök
Vitkål

Räknar du sallad och sallat som olika? Vad är skillnaden?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser