Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen  (läst 2990 gånger)

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« skrivet: 31 jan-14 kl 11:19 »
Hej
 :D Igår kom så den första getkillingen."Liten" har lite svårt att finna/hitta av spenan så jag har hjälpt till ungefär varannan timme sen igår.Det jag undrar över är om jag ska göra det mer ofta eller ska jag även stödfodra?
Tack på förhand
  :) Camilla

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #1 skrivet: 31 jan-14 kl 12:20 »
Grattis till killingen! :)

Bra att du hjälpt till, det är viktigt att killingen får i sig av råmjölken så fort som möjligt och det har den säkert fått nu med din hjälp.

Men du behöver inte mata varannan timme. En nyfödd killing dricker ungefär 50-75 ml per kg tre gånger under de första dygnen. Väger killingen 2 kilo så behöver den alltså dricka 100-150 ml vid tre tillfällen, hyfsat jämt fördelat under dygnet). Kan du mjölka mamman och ge i flaska?

Kolla så det kommer mjölk ur båda spenarna så att killingen verkligen får i sig mjölk! Ibland sitter det nämligen som en "propp" längst ut i spenen som killingen kan ha svårt att få bort själv, särskilt om den är lite svag. Mjölkar man ett par tag så brukar den där proppen lossna.

Titta på killingen hur den mår. En killing   som fått för lite mjölk står ofta och kurar med krökt rygg och hängande huvud. Den kan också vara väldigt "pipig" och bräka hela tiden för att den är hungrig. Är den så svag att den inte kan stå upp är det inte bra - då måste den ha mjölk och värme fort!
Men tänk på att nyfödda killingar sover mycket och att det är helt normalt att mamman lämnar dem för att t ex gå och äta. De är inte som t ex föl som följer sin mamma hela tiden.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #2 skrivet: 31 jan-14 kl 16:07 »
Vilken fin killing, grattis! Förutom de kloka råd du redan fått av Mmmm, skulle jag inte stödmata killingen med pulverersättning om geten har gott om egen mjölk. Risken är annars att hennes mjölkproduktion sjunker. Har geten så mycket mjölk att juver och spenar är hårda, måste man mjölka ur en del så killingen klarar av att dia.

För att göra det lättare för killingen att hitta spenarna kan du klippa bort raggen runt juvret och på bakbenen, så juvret syns tydligt. Har du gjort som Mmmm skrev dvs testat att det verkligen kommer mjölk ur spenarna, så går det säkert bra. Ett litet knep för att kolla om killingen har ätit är att försiktigt känna efter med pekfingret i killingens mun. En killing som inte fått mat på ett bra tag är kall i munnen. Skriv och berätta hur det går med "Liten!"

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #3 skrivet: 31 jan-14 kl 21:02 »
Tack tack för informationen ni har gett och de små tipsen det lugnar mig. Tycker att det går bättre och bättre och mamman lyfter nu lite på benet för att "Liten" ska få komma åt spenen."Liten är betydligt piggare idag. Och mamman som är första föderska och lite ung sköter det bättre och bättre.  :-*
 :) Camilla

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #4 skrivet: 01 feb-14 kl 13:39 »
Det låter som en duktig och engagerad mamma! Om geten slickar killingen torr efter födseln och den ganska snabbt får i sig ett par mål råmjölk brukar moder natur sköta resten  :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #5 skrivet: 01 feb-14 kl 22:28 »
Grattis till fin killing, och välkommen till Gettavlan!  :D  (Fast, jag tycker att den ser mera ut att heta "Esmeralda" än "Liten".)

  Du har redan fått bra råd, jag kan bara tillägga en detalj:  En normal killng har instinkten att söka uppåt efter en spene när den känner beröring mot sin panna.  Du kan försöka provocera fram att "Liten Esmeralda" söker uppåt genom att låta mammans mage eller din hand nudda killingens panna.  Det låter ju som att mamman börjar få kläm på hur det ska gå till.  Ju fortare den lilla lär sig, desto förr kan hon suga själv så ofta hon behöver.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #6 skrivet: 15 feb-14 kl 21:17 »
 :) En liten uppdatering "Liten" som nu har namnet Sally och är hur bedårande som helst :-*,Hon har växt nå så otroligt snabbt tycker jag  :o .När man ser på de andra 3 killingarna som bara är små än och 5 dagar gamla.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing som har lite svårt att finna/hitta av spenen
« Svar #7 skrivet: 15 feb-14 kl 21:49 »
 :D  Tack för uppdateringen.  Sally, fint namn.   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 2 användare
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser