Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samla ägg. Vilket är bäst?  (läst 1312 gånger)

Greta_70

• Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
Samla ägg. Vilket är bäst?
« skrivet: 29 jan-14 kl 18:12 »
Jag håller på att samla ägg för att lägga i maskin. Men jag har ju inget ställe som är optimalt för att samla dem, temperaturmässigt alltså.
Ska jag dem ligga i hönshuset? Där är max 5oC. Kan gå under nollan ibland också.
Eller ska jag samla dem inne i huset? Där är ca 20oC

Kan man göra en liten isolerad låda o ha hos hönsen som håller ca 12-13oC???

Hur o var samlar ni ägg såhär års för att lägga i maskin. Jag samlar i ca en vecka innan jag lägger de i maskin.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

karsan

• Södermanland
SV: Samla ägg. Vilket är bäst?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-14 kl 10:38 »
I såna här fall brukar jag tänka: Hur går det till hos hönsens vilda förfäder?  Där brukar ju hönan lägga ett ägg om dagen ungefär, tills hon får en lagom hög på 10-12 ägg. Under tiden ligger äggen i utetemp, i tropikskog i sydostasien.  Jag skulle tro att rumstemperatur funkar OK, bättre än risk för minusgrader.  Om inte nån med erfarenhet bestämt säger annorlunda.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-14 kl 11:48 »
Och inte är det 20 grader överallt inne? Mot en yttervägg långt från element får man det nog svalare.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-14 kl 12:53 »
Jag vet uppfödare som har äggen i kylen och det verkar fungera ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 31 jan-14 kl 22:35 »
Optimal förvaringstemperatur är 12-14 grader ungefär. Ofta har man någonstans i huset som är svalare än 20 grader men annars är det helt klart bättre med +20 än minusgrader som det kan bli i ditt stall.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser