Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cushings hos häst, någon med erfarenhet?  (läst 10431 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Cushings hos häst, någon med erfarenhet?
« skrivet: 26 jan-14 kl 16:42 »
Jag och min dotter har suttit och letat lite och d känns mer och mer som vår gamla varmblod har drabbats av detta. Någon med erfarenhet? Hur tas prover för och fastställa detta? Ska tillkalla veterinär men vill ha lite mer kött på benen...

Går som pensionär här hemma nu då han skadade sig lindrigt för 1.5 år sedan. Blir 26 år nu i sommar och vi har haft honom i 21 år.

Har alltid fri tillgång på hösilage ute och hö inne men dom har finmaskigt hönät om så dom får jobba lite. Har magrat av radikalt men jag har skyllt på åldern, har väl inte velat inse att d kan vara något annat. Men så är det pälsen som i år blivit mängder av å lång är den åxå. Brukar han inte ha. Och när ja tänker efter så tappade han den vääääldigt sent i somras... Har alltid varit sen med det men förra året var extremt. Har skyllt på åldern men eftersom han varit så frisk hela livet så börjar ja undra om han nu inte drabbats av något annat än bara ålder...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

bo_i_dala

SV: Cushings hos häst, någon med erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-14 kl 17:11 »
Hej!

Skulle tro att din kompis sjunger lite på sista versen, tyvärr.

Ge bra grovfoder i fri tillgång och lite kraftfoder med mineraler-bry dej inte så mycket om det där med pälsen, inte ovanligt hos gamla hästar.

MVH/ Bosse

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-14 kl 17:20 »
Gamla hästar har svårt att tugga så ibland är inte långstråigt grovfoder rätt och inte heller täta hönät .

Han kan behöva mer protein i foderstaten och mer lättuggat som ex krafts stråblandning . Pellets som gröpas osv .
Det kan ge en otrolig skillnad i konditionen på hästen .

Och chushing brukar ofta ge hästar som är runda i hullet snarare än magra , och de speciella dubbla pälsen .

Kolla på foderstaten och be någon med mycket kunskap att hjälpa dig som ex hon som skriver mycket om utfodring för lantbruksuniversitetet

kolla på den här länken  http://mytevisjourney.blogspot.se/p/old-horses.html
« Senast ändrad: 26 jan-14 kl 17:59 av Karlsdotter »

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-14 kl 19:12 »
Då han går som sällskapsgubbe numera så får han inte så mkt kraftfoder. Men vi ger mineraler, lite kraft och så en liter lucernpellets som vi blöter upp rejält. Ska kolla över det där bara ja får veta vad som ligger bakom hans dåliga mående. Trodde i somras att han skulle öka lite i vikt av bete, har alltid haft problem med att han blir smällfet som yngre. Men icke...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Tösen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-14 kl 19:24 »
Jag har en d ponny som är runt 25 år. Vi misstänkte hon hade cushing syndrom i våras för hon blev väldigt tunn och vägrade tappa sin vinterpäls. De sista vinterhåren föll i juni om jag inte minns fel..  Vi lät veterinär komma och ta blodprov och i samma veva ger de då en dos kortison och sedan  kommer de tillbaka morgonen efter och tar ett nytt blodprov och så kan man därefter se om kroppen reagerat i så fall kan det var cushings. Tar tydligen mycket lång tid att utreda tyvärr.. men proverna visade inget. Nehepp.. Vi började i alla fall utfodra med nästan 2 liter lucernpellets om dagen och ett par dl olja. Ökade högivan med något kilo också och hon la sakta på sig vikt igen. Nu är hon fin och pigg som en ungdom, lite bukig är hon nu istället men det får man väl ta :) Vi förstod aldrig vad felet var egentligen men misstänker det årets hö var energifattigt. Hoppas ni får ett svar på vad som är fel!
Det blir vad du gör det till!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-14 kl 19:53 »
En äldre häst behöver mer mat och mer koncentrerad mat bara för sitt uppehälle , speciellt om den går ute på vintrarna .
Deras ämnesomsättning försämras på samma sätt som på människor och kräver mer energi för att kroppen ska fungera .
Tänderna slits ner och de får svårare att tugga maten . Tänderna kan se fina och jämna ut .
De får artrit som människor och behöver ibland bandage på benen för att inte bli för kalla osv osv

Gamina

« Svar #6 skrivet: 26 jan-14 kl 22:30 »
Jag tycker det låter som om din häst är rejält undernärd. Hästen är gammal, mager och har lång päls. En lång päls är ett skydd mot kyla och kyla tar energi. En så gammal häst som vi pratar om här har ofta dåliga tänder och kan även ha förlorat endel tänder och kan därmed inte tugga sin mat ordentligt ämnesomsättningen förändras öven den hos den gammal hästen.
Om det var min häst skulle jag be en veterinär titta den i munnen. Hur ser gödseln ut. Ibland kan man se på gödseln att hästen inte klarar av att tugga. Till munkollen skulle jag lägga foder (ja fodret skulle jag lägga till omedelbart, hästen ska inte svälta en dag i onödan). Jag skulle ge den väl uppblött lucernpellets och hälla i olja i den+ mineraler, hur mycket av vardera beror på höanalysen och tandstatus. Den skulle få fri tillgång på ett finstråigt grovfoder med bra analysvärden. Det småmaskiga hönätet skulle jag absolut inte använda inne. Du vill ha i hästen så mycket mat som möjligt eftersom den är mager.
Om tänderna är riktigt dåliga så kommer du få låta hästen leva på bara lucerngröt. Den ska givetvis ändå ha tillgång till hö eller silage men du kan i det fallet inte räkna med det som något tillskott utan endast som terapi.
Genbank för Gotlandshöns

solwalle

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-14 kl 23:25 »
Hej.Vadför olja?Tål fånghäst oljan utan problem? leffe

Gamina

« Svar #8 skrivet: 27 jan-14 kl 00:15 »
Har jag missat något? Jag kan inte hitta något om fång.
Orsaken till att jag skulle lägga på olja är att det är energitätt och den här hästen behöver uppenbarligen få upp hullet snabbt. Jag skulle även lägga täcke på den (ja även om den inte fryser) bara för att minska energiförbrukningen så mycket som möjligt.
Genbank för Gotlandshöns

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 27 jan-14 kl 11:51 »
Hej igen!
Jag hade inte fattat att den var svältfödd??!! Om det bara är en avmagrad häst- ge mer mat........
Olja i maten är inte fel- havre innehåller oxå fett, krossa den hårt så det blir enkelt att tugga.

mvh/ bosse

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-14 kl 09:14 »
Gamina, en av dödsorsakerna med cushing är att hästen mkt lätt får fång om man läser på om sjukdomen. Därav att dom skall ha jämna foderintag så att vi har fri tillgång på grovfoder skall vara bra.
Täcke har han haft i alla år som vi haft honom den regniga och kalla årstiden. Har ett rjält tjockt vintertäcke på sig nu. Brukar sätta päls sent och inte ha så tjock men kan säga att jag inte känner igen honom i ansiktet då han är igenväxt!

Tösen, har läst om test som görs på det sättet men även hört att ett enkelt blodprov kan ge svar. Undrar vad skillnaden är??

Jag är ledig några dagar nu och skall prata med mina veterinärer och se vad dom tycker...

bo_i_dala, ja svältfödd är ett starkt ord och det är han inte. Han har fri tillgång på mat dygnet om, vilket både kossorna och dom andra hästarna har. Han är ledaren så han blir inte undanskuffad. Trots det smalnat av och går inte upp i vikt. Något är fel och ja måste bara komma på vad...

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 28 jan-14 kl 09:42 »
Du begränsar ju foderintaget med ett sånt där tätt nät . Han behöver ett fint och näringsrikt hö utan restriktion i den mängd som krävs , är då det där för energirikt så det inte blir mer än han äter upp snabbt så lägger man till ett grovfoder med lägre näringsinnehåll , hö eller halm .

kontrollera tänderna också , även om du tycker du nyss gjort det , äldre hästar tappar sina tänder och då kan det bli både vasst och inflammerat .
Så lägg till mer kraftfoder .
Ju äldre hästen blir ju mer mat .

Che Guevara

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 jan-14 kl 09:50 »
Ett bra kraft foder är svart havre för hästar som har svårt att hålla hull. Det är ju som tidigare sagts bra att kolla tänderna. Men hästen är även i den åldern att han kanske har gjort sitt. På grund av att han har svårt att ta till sig föda.

Gamina

« Svar #13 skrivet: 28 jan-14 kl 09:56 »
Gamina, en av dödsorsakerna med cushing är att hästen mkt lätt får fång om man läser på om sjukdomen. Därav att dom skall ha jämna foderintag så att vi har fri tillgång på grovfoder skall vara bra.
Jag vet vad cushing är. Det du beskriver tyder mer på en svältfödd häst än en häst med cushing. Den kan givetvis ha cushing ändå men mager och lång päls beror vanligen på brist på mat. Har hästen fyllt i hålorna ovanför ögonen? Har den lockig päls?
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #14 skrivet: 28 jan-14 kl 09:57 »
Ett bra kraft foder är svart havre för hästar som har svårt att hålla hull. Det är ju som tidigare sagts bra att kolla tänderna. Men hästen är även i den åldern att han kanske har gjort sitt. På grund av att han har svårt att ta till sig föda.
Havre kan kanske vara bra om man krossar den. Nackdelen med havre är att den innehåller ganska mycket stärkelse.
Genbank för Gotlandshöns

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 28 jan-14 kl 17:14 »
Havre kan kanske vara bra om man krossar den. Nackdelen med havre är att den innehåller ganska mycket stärkelse.

Hej!
Stärkelse- vad är problemet? Krossad spannmål är lättare att tugga för en (gammal) häst eller ko.

Förklara gärna varför svarthavre skulle vara bättre än annan?!

Rent principiellt är upp och nedgång i hull matematik, äter man mindre än man gör av med= man magrar.

Första åtgärden med en mager (häst, ko människa eller vad ni vill)= ge mer (bättre) mat, gärna fri tillgång på grovfoder. Glöm inte att hästar är grovfoderomvandlare.

MVH/ Bo

Che Guevara

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jan-14 kl 17:56 »

Förklara gärna varför svarthavre skulle vara bättre än annan?!

MVH/ Bo
Den ska vara fetare än vanlig havre har ja fått mig förtäljt.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 jan-14 kl 20:29 »
Ute kan ja inte ta bort nätet då dom har det om storbalen men då dom andra drar ut mkt så är d inget problem med att d finns löst hösilage att äta. Inne har han ett nät som inte är riktigt så finmaskigt som d ute med d är inga problem att ta bort det.
Det ja måste ta reda på är VARFÖR han inte tar till sig maten och näringen. För mat har han! Har alltid varit så att vi fått hålla igen då han blivit smällfet lätt. Så antingen är han sjuk eller så är det hans ålder. Veterinären får avgöra.

Gamina

« Svar #18 skrivet: 29 jan-14 kl 08:30 »
Stärkelse- vad är problemet?
Hästar är inte gjorda för en stärkelserik kost. Om de har cushing eller är IR så är det ännu viktigare att hålla stärkelsenivån så lång som möjligt. I de fallen är det även viktigt att hålla ner sockernivån så om man ger lucern eller färdigfoder så äller det att leta upp ett utan melass.
Nu tycker jag inte att de symptom TS beskriver att hennes häst har tyder på cushing men det skadar aldrig att vara försiktig när det finns alldeles utmärkta fodermedel med låg stärkelse och sockerinnehåll. Jag fodrar min helt friska 4-åring med låg stärklelse och socker halt i förebyggande syfte.
Genbank för Gotlandshöns

galdur

• -
« Svar #19 skrivet: 04 feb-14 kl 11:40 »
Jag har en 18 årig shettisdam med cusching, hon fick sin diagnos för 5 år sedan. Hon har sedan dess stått på Prascend och Probiotika. Hon är som din extremt svårfödd, hon får hö med högt proteinvärde och lusernpellets. Pga av hennes enorma päls spårklipper jag henne i slutet av oktober (bor i skåne) annars svettas hon som en kapplöpningshäst i stallet, hon får hellre ha täcke ute än stå och svettas. På våren i slutet av maj helklipper jag henne eftersom hon inte fäller ett strå päls själv.
Hon är en pigg, glad och sjukt envis tant som ger ungarna ett tjyvnyp eller skrapar av sin ryttare i en buske om hon får chansen och hade nog slagit Legolas i trav när jag kör henne ;D 8)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1532 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser