Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt batteri till traktorn?  (läst 13684 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Nytt batteri till traktorn?
« skrivet: 26 jan-14 kl 13:09 »
Nu är det nog dags att byta batteri till traktorn. Vi har en Ford 4100.

Nu sitter det ett rätt häftigt batteri på 180 Ah i traktorn och visst är det säkert bra om det skulle vara ok. Frågan är om man kan sätta ett något mindre batteri och därmed komma undan lite billigare eller är det bara att bita ihop och köra på den storlek som sitter där nu. Hittar konstigt nog ingen i manualen om detta.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Gottfrid

• -
SV: Nytt batteri till traktorn?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-14 kl 13:51 »
Ett mindre??? Det sitter ett stort batteri av en anledning .Det är för att orka dra igång traktorn. Men Tycker du det är för mycket med ett stort så köp två små.Men dom måste samma Ah styrka och tillsammans ge samma styrka som det gamla.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 26 jan-14 kl 18:40 »
Batterier på 180-230 Ah är standardtyp som används i bl a bussar och militärfordon, de tillverkas i stora serier och är därför ofta billigare än mindre batterier med "udda" mått.

Om man ska gå ner i batteristorlek bör man också ta en funderare på hur lättstartad motorn brukar vara och om man ofta måste göra svåra kallstarter eller om det alltid finns tillgång till varmgarage eller motorvärmare.

Hans Andersson

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jan-14 kl 19:05 »
Jag har en extremt svårstartad Ford 4610. Där satt också det här jättebatteriet från början, men vid sista bytet gick jag ner betydligt och tog ett från Biltema för 1200.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-SILVER-12V-95AH-CCA720-802953/

Det funkar utmärkt med de temperaturer vi har numera. är det kallt och jag vet jag ska ha igång traktorn så sätter jag hellre i motorvärmare och då springer den ju igång med vad som helst.

Jag tror batterierna var sämre på 70-talet när det här traktorerna såg dagens ljus, och att man då alltid satte såna här jättebatterier för man hade inget bättre.

OL

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-14 kl 20:31 »
Är ju förstås olika från maskin till maskin. Men jag har 60 Ah i min mf 135. Dock vid kyla lite svårstartat utan motorvärmare, men batteriet är gammalt och riktigt kass och borde bytas egentligen. Dock när den inte ville starta häromdagen i kylan så efter att ha tagit in det i värmen och gett laddning över natten så drog traktorn igång igen. Kollade lite priser på batterilagret.se och det verkar billigare än biltema, 100 Ah för strax under 1000-lappen. Ska mäta om det passar mig och kanske slå till själv!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-14 kl 20:39 »
Kan vara värt att titta på något test som gjorts, typ det här http://www.testfakta.se/motor/article15414.ece. Det är ju antalet cca som är det som spelar roll om det skall bli någon kräm till startmotorn.

G-son

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jan-14 kl 06:35 »
Även värt att ta en titt på alla anslutningar och kablar på vägen mellan batteri och startmotor. Oavsett hur bra batteriet är försämras startmöjligheterna rätt rejält om man tappar någon volt på vägen på grund av klena/åldrade kablar, oxiderade anslutningar och jordflätor som håller på att falla i bitar.

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 28 jan-14 kl 21:01 »
Jo nog borde du klara dig på mindre. Jag har en MF175 (fyrcylindrig). När jag köpte den satt det ett vanlig 60 Ah bilbatteri. Manualen tror jag föreskriver 125 Ah.
När jag skulle byta batteri funderade jag länge och väl men sen köpte jag ett på skroten. Minns inte hur mycket det kostade men nog blev det mycket billigare än sprillans nytt. Runt 110 Ah tror jag det är på. Traktorn kan starta i några minusgrader. Har inte testat värre för jag kör alltid i motorvärmaren för att inte slita onödigt på maskinen.
Så kolla med skroten efter lämpligt batteri är ett sniktips.
Hade man haft maskinstation och kör runt i traktorn varenda dag så köper man ju såklart nytt men för sällananvändare kan det vara tveksammare.
Viktigt är att hålla koll på hur polerna sitter och maxmåtten för batteriet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 28 jan-14 kl 21:39 »
Hur är det med storleken på generator, kan det bli skador på mindre batterier om de laddas med för hög ström?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 28 jan-14 kl 21:50 »
Hur är det med storleken på generator, kan det bli skador på mindre batterier om de laddas med för hög ström?

Om laddningsregulatorn är av någotsånär modern typ och fungerar bra så är det ingen risk. När spänningen håller sig omkring 14 V i ett 12 V-system så kommer batteriet aldrig att dra mer laddström än det mår bra av. Men det kan bli problem om det skulle vara frågan om en riktigt uråldrig anläggning, t ex en likströmsgenerator utan laddningsregulator och med tredje borste för regleringen. En del tidiga (fram till 50-talet och kanske i en del fall en bit in på 60-talet) laddningsregulatorer hade mycket dålig precision i spänningsregleringen, där räknade man med att batteriet skulle vara så stort i förhållande till generatorn (och alltid halvdåligt laddat) att det säkert skulle kunna svälja överskottsströmmen och hålla spänningen nere.

blizzard

« Svar #10 skrivet: 29 jan-14 kl 19:36 »
Om ni som alla smarta människor använder motorvärmare så går det hur bra som helst att montera ett mindre batteri...
Ett vanligt bilbatteri funkar om man vill,undvik sk fritidsbatterier då dessa ofta har hög amperestyrka men inte mår så bra av skakningar som i tex en traktor.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 29 jan-14 kl 19:51 »
Ett vanligt bilbatteri funkar om man vill,undvik sk fritidsbatterier då dessa ofta har hög amperestyrka men inte mår så bra av skakningar som i tex en traktor.

Nja, det är inte skaktåligheten som är problemet med fritidsbatterier, det som gör dem olämpliga som startbatterier är att de har högre inre resistans, framför allt i kyla. De fungerar utmärkt vid måttliga strömuttag som det blir när man använder det som förbrukningsbatteri i t ex en båt eller husvagn, men de klarar inte alls att ge den höga ström som behövs vid kallstart av en stor motor. Sommartid kan dock ett nytt och fräscht fritidsbatteri duga för att starta måttligt stora bensinmotorer, men knappast för dieslar.
Orsaken till detta är att ett fritidsbatteri har färre men tjockare plattor än ett startbatteri med samma kapacitet. Fördelen med fritidsbatteriets konstruktion är att det tål misshandel (t ex djupurladdning, överladdning eller att stå urladdat länge) bättre än vad ett startbatteri gör.

blizzard

« Svar #12 skrivet: 29 jan-14 kl 19:55 »
Det du beskriver kan säkert stämma men av egen erferenhet vet jag med säkerhet att de inte mår gott av att skakas om heller ;)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jan-14 kl 20:02 »
Får väl säga det att mitt fritids batteri höll i 5 år i alla fall . Det gamla var ett svindyrt traktor batteri det höll bara lite mer än två år  Pris skillnaden  var sex gånger så stor  så det går säkert att diskutera för och nackdelar vilket batteri man köper.

blizzard

« Svar #14 skrivet: 29 jan-14 kl 20:28 »
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-14 kl 20:31 »
Inte vart det mer misshandlat  än fritidsbatteriet.  Men för den pengen hade ja kunna haft batterier i 30 år typ .

blizzard

« Svar #16 skrivet: 29 jan-14 kl 20:57 »
Jag byter batterier var och varannan dag i bilar och maskiner och anser väl att jag har en hyfsad uppfattning av hela marknaden runt omkring batterier.Detta både som köpare och säljare... ;)

Du säger att ditt fritidsbatteri höll i fem år i en traktor?Ok grattis...
Ditt dyrköpta fordonsbatteri höll bara i två år? Var detta i samma fordon eller?... ???
Kan batteriet som bara höll i två år varit utsatt för konstant överladdning i den maskin det monteras i?
Hur löd dommen efter två år med det batteriet?,vad var problemet?
Jag har faktiskt aldrig hört talats om något batteri som pajjat efter två år?
Märk väl att jag äger ingen batterifabrik eller ens är betald för att tala väl om batterier.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 29 jan-14 kl 21:03 »
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.
Om du har en leverantör som tillhandahåller bilbatterier med en livslängd på tio år så vill jag ha kontaktuppgifter  ;D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 29 jan-14 kl 21:10 »
Om du har en leverantör som tillhandahåller bilbatterier med en livslängd på tio år så vill jag ha kontaktuppgifter  ;D

De batterier som biltillverkarna monterar i fabriksnya bilar håller ofta uppåt 10 år även om de kanske visar en del trötthetstecken den sista vintern. Jag vet av två Ford Focus, en '03 som har gått 17000 mil och en '04 som har gått 21000 mil, som båda har originalbatteriet kvar.
En Audi A3 '03 som jag har haft koll på sedan den var ny, fick originalbatteriet bytt efter 3-4 år. Där var det nog frågan om att batteriet skakade sönder, det fungerade bra tills en körning på en svårartad tjälskottsväg, därefter var det nästan totalt avbrott i det. Det OK-batteri som sattes i då fungerar fortfarande bra.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jan-14 kl 21:12 »
Jag byter batterier var och varannan dag i bilar och maskiner och anser väl att jag har en hyfsad uppfattning av hela marknaden runt omkring batterier.Detta både som köpare och säljare... ;)

Du säger att ditt fritidsbatteri höll i fem år i en traktor?Ok grattis...
Ditt dyrköpta fordonsbatteri höll bara i två år? Var detta i samma fordon eller?... ???
Kan batteriet som bara höll i två år varit utsatt för konstant överladdning i den maskin det monteras i?
Hur löd dommen efter två år med det batteriet?,vad var problemet?
Jag har faktiskt aldrig hört talats om något batteri som pajjat efter två år?
Märk väl att jag äger ingen batterifabrik eller ens är betald för att tala väl om batterier.
Ja så det hade varit ren vinst att köpa nytt var femte år  även med ett å annat haveri .Domen var att det inte orka dras runt traktorn på sen hösten  alls även om det var över  nollan . Då har du hör det nu för det är ta mig skjutsningen mitt livs sämsta affär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare
Nina Viklander, NordicAlien, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser