Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt batteri till traktorn?  (läst 13660 gånger)

blizzard

SV: Nytt batteri till traktorn?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-14 kl 21:33 »
På mina egna maskiner och jag har ganska många så byter jag sällan batterier tidigare än tio år,måste man byta oftare än det så tror jag att man köpt batterier av för låg kvalitet eller våldsfört sig på dem.Defekta laddningsregulatorer kan koka ur ett batteri på nolltid om man har otur.
Jag kallstartar ALDRIG ett fordon oavsett vem som frågar,det måste man lära sig om man vill överleva...
Om du dragit ut musten ur ett batteri vid start och sedan kör låt säga 2 timmar med full fläkt/belysning mm så har du + - 0
På alla maskiner jag inte har gasol eller dieselvärmare så kör jag elvärme med överdimensionerade slangvärmare.
Det har under lång tid visat sig vara ett vinnande val.
Att ev kallstarta en maskin/bil gör jag först den dag då någon i min familj är livshotad och måste mycket snabbt förflyttas från A till B då först kommer jag att kallstarta något.Jag bor dessutom där temperaturen har en tendens att sjunka onödigt mycket...

Che Guevara

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 jan-14 kl 21:44 »
Nå ja skit batteri var det hur som. Kalkstarta  utan att ha haft motorvärmaren i  görs aldrig  vid minus garder  det vet väll dom flesta  så det kan man inte skylla på . Och kyla kunde lätt gå ner runt -20 - 30  . Ja tror inte min gamla DB har så fina  finesser som diesel värmare  och andra moderniteter  :)
« Senast ändrad: 29 jan-14 kl 21:49 av Che Guevara »

blizzard

« Svar #22 skrivet: 29 jan-14 kl 21:54 »
Om du inte gjort många extrema kallstarter så tror jag att du haft otur oavsett vilket fabrikat på batteri.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 jan-14 kl 21:58 »
Uppenbart   .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #24 skrivet: 29 jan-14 kl 22:03 »
Jag har märkt att om man köper en laddningsregulator som piratreservdel så brukar den alltid reglera på några tiondels volt högre spänning än motsvarande originalregulator. Detta kan vara tillräckligt för att förstöra batterier i förtid, speciellt om det rör sig om ett fordon med många drifttimmar per år.  Förmodligen är tanken med detta att den som köper en piratregulator förmodligen kommer att montera den i ett gammalt fordon som kanske har andra problem i laddningskretsen - spänningsfall här och var osv. Om den nya regulatorn håller systemspänningen lite högre än det var tänkt så kommer kunden i alla fall inte att klaga över att det laddar dåligt med den nya regulatorn, det dröjer ju flera månader eller kanske år innan batteriet förstörs och då kommer nog ingen att koppla batteriskadan till den bytta laddningsregulatorn.
Dock kan det faktiskt vara bra med lite högre laddspänning om det rör sig om ett fordon som körs mycket sällan och kortvarigt - t ex en andrabil som bara är igång någon gång i veckan.

Motorvärmare i all ära, men det är inte alltid man har tillgång till el där man har fordon uppställda - och man kan inte gärna kosta på sig en bränsleeldad värmare till varenda motor. Kallstartbekymren och dito slitage blir trots allt mycket mindre idag, med moderna motoroljor osv, än vad man fick finna sig i förr i tiden. Ett bra bevis för detta är ju hur sällsynt det är med omborrningar, kolvringsbyten mm nuförtiden. Ser man på de personbilar som skrotas idag - i genomsnitt 15-20 år gamla med kanske 30000 mils körsträcka bakom sig - så är det ytterst få av dem som har en direkt nersliten motor, och det är nog ännu färre som det någonsin har gjorts ett större motorjobb på. När det händer något med en motor nuförtiden så brukar det inte bero på slitage eller kallstarter, utan det brukar vara frågan om följder av t ex kamremshaveri eller överhettning. Krokiga ventiler, sprickor i topp, trasig topplockspackning mm.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 29 jan-14 kl 22:19 »
På mina egna maskiner och jag har ganska många så byter jag sällan batterier tidigare än tio år,måste man byta oftare än det så tror jag att man köpt batterier av för låg kvalitet eller våldsfört sig på dem.Defekta laddningsregulatorer kan koka ur ett batteri på nolltid om man har otur.
Jag kallstartar ALDRIG ett fordon oavsett vem som frågar,det måste man lära sig om man vill överleva...
Om du dragit ut musten ur ett batteri vid start och sedan kör låt säga 2 timmar med full fläkt/belysning mm så har du + - 0
På alla maskiner jag inte har gasol eller dieselvärmare så kör jag elvärme med överdimensionerade slangvärmare.
Det har under lång tid visat sig vara ett vinnande val.
Att ev kallstarta en maskin/bil gör jag först den dag då någon i min familj är livshotad och måste mycket snabbt förflyttas från A till B då först kommer jag att kallstarta något.Jag bor dessutom där temperaturen har en tendens att sjunka onödigt mycket...

Det blir lite svårt att leva om man aldrig ska kallstarta bilen. Tex tre timmar på vårdcentralen och bilen står på parkeringen i minus 30, då får den fan i mig starta ändå.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

blizzard

« Svar #26 skrivet: 29 jan-14 kl 22:20 »
Jag skulle vilja rekommendera en översyn av kablage;kontakter och även generatorn.
Får en känsla av att den ev laddar för mycket...
Laddar den för litet så märks det mera,laddar den för mycket så blir det oftast oväntade problem över tid...
Problem som det tar tid att märka av,dessutom krävs det uppmärksam personal...
En bra personal är många gånger värd halva sin vikt...
Det Torbjörn skriver om piratdelar delar jag till hundra procent.
Ang motorvärmare så anser jag att det inte finns några genvägar där,antingen el eller så något annat...
Detta baserat på om man har ett åtagande eller inte,kanske man kan skylla på kyla om det vill sig men här i norr finns det liksom inte...Har man gett ett anbud så är det det som gäller oavsett,och då är det bara att se till att det funkar...

blizzard

« Svar #27 skrivet: 29 jan-14 kl 22:30 »
Det blir lite svårt att leva om man aldrig ska kallstarta bilen. Tex tre timmar på vårdcentralen och bilen står på parkeringen i minus 30, då får den fan i mig starta ändå.
Om man har en tidsfrist på tre timmar behöver man inte "kallstarta" någon motor,då vet du ju om förhållandena och kan planera där efter.
Eller hur?
En ev kallstart innebär ju att du från inget måste direkt starta och det är ju väldigt skillnad.
Jag menar även om du saknar block/slang värmare i minus 50 men vet att du måste starta inom 3 timmar så ställer du ju bara tex en marschall under motorn ifråga så är det ju klart...

Temeriaire

• Småland
« Svar #28 skrivet: 29 jan-14 kl 23:10 »
Jomen eller hur? Skruva bort bukplåten (plasten) och sen ändå smälta lite kabelhöljen när jag ändå håller på?
Skull int tro de.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #29 skrivet: 30 jan-14 kl 00:05 »
Det är ju bara löjligt att aldrig våga kallstarta en vanlig bil. 

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 30 jan-14 kl 00:10 »
Har kallstartat 320:en sen snön kom och halva förra vintern. Fel i motorvärmaren och har inte haft tillfälle att fixa den. Men bustern har minsann modern thermostart!

blizzard

« Svar #31 skrivet: 30 jan-14 kl 02:40 »
Jomen eller hur? Skruva bort bukplåten (plasten) och sen ändå smälta lite kabelhöljen när jag ändå håller på?
Skull int tro de.
På vilken traktor finns det bukplåtar av plast???
Antar att du nu pratar om en bil? Från traktor till bil bara så där...
Det är inget som hindrar att värma oljetråget på en personbil med en marchall heller.Det finns inga "kabelhöljen" vid oljetråget på något fordon.Du skulle nog behöva titta lite under din egen motor litegrann!...

blizzard

« Svar #32 skrivet: 30 jan-14 kl 02:46 »
Det är ju bara löjligt att aldrig våga kallstarta en vanlig bil.
Jag vet inte vars du bor, men du pratar väl efter det förstånd du har...
Utgår ifrån att du bor där det inte är så kallt,annars hade du nog kommit med något smartare inlägg...
Men starta på du,det ger säkert jobb åt andra:)...

blizzard

« Svar #33 skrivet: 30 jan-14 kl 02:48 »
Har kallstartat 320:en sen snön kom och halva förra vintern. Fel i motorvärmaren och har inte haft tillfälle att fixa den. Men bustern har minsann modern thermostart!
Vilken tur för din Buster då att du inte bor där det är kallt på vintern...
Tror du att traktorn mår gott av att kallstartas i längden?

Temeriaire

• Småland
« Svar #34 skrivet: 30 jan-14 kl 06:59 »
På vilken traktor finns det bukplåtar av plast???
Antar att du nu pratar om en bil? Från traktor till bil bara så där...
Det är inget som hindrar att värma oljetråget på en personbil med en marchall heller.Det finns inga "kabelhöljen" vid oljetråget på något fordon.Du skulle nog behöva titta lite under din egen motor litegrann!...

Iförsta inlägget som jag svarade på skrev du "traktor/bil", och jag har pratat bil hela tiden. Tar ju inte så ofta traktorn till vårdcentralen.
Och jo, jag har varit under min bil en del, bla för att montera motorvärmare. Det sitter kabel klamrad under skarven mellan block och tråg, plus en ledning till en givare en bit ner på tråget vilket jag tycker blir för nära för att laborera med öppen eld i onödan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 30 jan-14 kl 07:22 »

Nog kan det finnas gott om kablar och andra värmekänsliga saker intill oljetråget - motorfästen, slangar för servostyrning och AC mm. Ett bra exempel på elkablar vid oljetråget är de Volvo 700/900-serie där batteriet sitter till höger i motorrummet och generatorn på vänster sida av motorn, där går en kabelstam med bl a pluskabeln till generatorn förbi vevaxelremskivan, omedelbart framför oljetråget. Och är det mycket oljigt kring motorn pga gamla läckage så vill man nog ändå inte ha öppen eld där med tanke på brandrisken.

För övrigt vinner man inte mycket på att värma oljetråget på en vattenkyld motor. Visserligen blir ju oljan varm, men det är egentligen onödigt när man har att göra med en någotsånär modern motorolja som håller sig flytande och pumpbar även vid de lägsta temperaturer det kan bli frågan om. Förr i tiden kunde det däremot hända att det blev direkt haveri om man ens försökte dra runt en motor med stelnad olja för hand, det var t ex inte alls ovanligt att kugghjulen för oljepumpsdrivningen gick sönder i samband med kallstartförsök under krigsvintrarna.   Det man verkligen vill åt för att undvika kallstartslitage är ju att hålla cylinderväggarna varma så att inte vattenånga och syror ur avgaserna kan kondensera där och dels ge frätskador, dels bilda "skärvätska" tillsammans med oljefilmen.

Det tar ändå ganska lång tid för en motor att kallna.  Vid ett försök jag gjorde för rätt länge sen med en personbil så tog det vid något under -20 °C utetemperatur 3,5 timmar sedan motorn hade stängts av innan kylvattnet hade sjunkit till +20 °C , 6 timmar innan temperaturen var nere på 0 , 11 timmar innan den var nere på -10. Se http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6250 . En slutsats av detta är att om man ska ha bilen stående på jobbet en hel dag så bör man nog koppla in motorvärmare, men ska man ut på något ärende på lunchen så att den bara står och kallnar 4 timmar åt gången så klarar man nog sig bra ändå.

När det gäller gamla traktorer och andra fordon med ganska öppet motorrum har jag varit med om att motorn har kylts så kraftigt av hård vind att den inte har blivit märkbart uppvärmd ens efter en halv dag med elektrisk motorvärmare. Där kan det löna sig att slå en presenning runt motorrummet innan man börjar värmningen! Eller, om möjligt, inte parkera mitt på gårdsplan utan hellre försöka ha traktorn stående på något vindskyddat ställe.

Hans Andersson

• -
« Svar #36 skrivet: 30 jan-14 kl 08:51 »
Jag vet inte vars du bor, men du pratar väl efter det förstånd du har...
Utgår ifrån att du bor där det inte är så kallt,annars hade du nog kommit med något smartare inlägg...
Men starta på du,det ger säkert jobb åt andra:)...

Jag tror vi får börja med att definiera kallstart.

Du nämner minus 50 som exempel. Och ja, jag kan definitivt hålla med om att en motorvärmare kan vara bra att ha om man ska starta sina motorer i minus 50 ideligen  ::)

Men om vi pratar moderna motorer och moderna oljor så finns inga belägg för att det är skadligt att starta vid minus 25 t.ex.  Sen beror ju saker på hur man startar också. Om man väljer att varmköra lite lätt, eller lägger varvräknaren på 5000 varv i en kvart.

De här frågorna kommer dock aldrig att få nåt slut. Det är ju en sån typisk fråga som delar lägren i motorvärlden mellan dom som då *jobbar-minsann-med-motorer-och-kan-allt-och-ingen-ska-någonsin-ifrågasätta-mig*  och vi vanliga som är mer praktiskt lagda och jobbar i verkligheten.
Jag har ägnat 10 år av mitt liv till snöröjning och kan ju säga att det inte hade varit så populärt om jag inte dök upp för jag glömt sätta i motorvärmaren och endast under pistolhot hade startat traktorn.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 30 jan-14 kl 10:06 »
Vid -50 °C får man inte igång något fordon, allra minst ett med dieselmotor, hur väl förvärmd motorn än är.

För militärfordon brukar beställaren kräva start vid -40 eller -46 °C (förvisso är en eller ett par timmars värmning med dieselvärmare tillåten) och redan det är svårt nog, även då tillverkaren ska göra typprov på nya fordon med helt nya batterier. Ett vanligt problem är att batteriernas inre motstånd blir så högt i kylan att man inte kan få fram tillräckligt med ström till startmotorn. Ett annat problem, i synnerhet vid -46 -starter, är att gummit i generatorrem mm är så hårt att remmarna bryts sönder så snart motorn börjar gå runt.

Med "normal" dieselolja kan man inte begära att fordonet fungerar överhuvudtaget när det börjar bli kallare än -30 °C. Enligt svensk standard behöver dieseloljan inte hålla sig flytande under -26 °C , även om en del oljebolag anger lägre temperaturer i sina produktdatablad (OKQ8 anger flera olika temperaturer mellan -26 och -35 °C för olika kvaliteter, den mest köldtåliga som går att tanka på vanliga mackar har dock gränsen -32 °C). För s k europadiesel ligger gränsen på -11 °C. 

Neon Knight

• -
« Svar #38 skrivet: 30 jan-14 kl 10:44 »
Hade du köpt ett vanligt bilbatteri så hade det hålligt i minst 10år dvs minst dubbla tiden...
Ett batteri som bara håller två år???
Låter skumt tycker jag,det måste ha varit extremt misshandlat eller haft något fabrikationsfel,skulle tro att det inte var tillverkat av någon av det mer respektabla tillverkarna?.

Batteriet i min bil som jag köpte fabriksny gav upp efter drygt ett halvår.
Till min förvåning gick det inte på nybilsgarantin, eftersom de bara gav sex månaders garanti på batteriet.
Köper man ett batteri på Biltema är garantin fyra år...

blizzard

« Svar #39 skrivet: 31 jan-14 kl 11:34 »
Jag tror vi får börja med att definiera kallstart.

Du nämner minus 50 som exempel. Och ja, jag kan definitivt hålla med om att en motorvärmare kan vara bra att ha om man ska starta sina motorer i minus 50 ideligen  ::)

Men om vi pratar moderna motorer och moderna oljor så finns inga belägg för att det är skadligt att starta vid minus 25 t.ex.  Sen beror ju saker på hur man startar också. Om man väljer att varmköra lite lätt, eller lägger varvräknaren på 5000 varv i en kvart.

De här frågorna kommer dock aldrig att få nåt slut. Det är ju en sån typisk fråga som delar lägren i motorvärlden mellan dom som då *jobbar-minsann-med-motorer-och-kan-allt-och-ingen-ska-någonsin-ifrågasätta-mig*  och vi vanliga som är mer praktiskt lagda och jobbar i verkligheten.
Jag har ägnat 10 år av mitt liv till snöröjning och kan ju säga att det inte hade varit så populärt om jag inte dök upp för jag glömt sätta i motorvärmaren och endast under pistolhot hade startat traktorn.

Inte verkar du vara speciellt praktiskt lagd om du tycker att kallstarta till höger och vänster...

På mina maskiner som står ute och ska användas till snöröjning sitter alltid strömmen i om det är chans till snö.
Började med snöröjning 1988 och aldrig kallstartat.Däremot har jag blivit tvungen att göra det vid några tillfällen då bilister åkt av vägen och det inte har räckt med bil/pick-up för att dra upp,och det smärtar ordentligt varje gång.

Att vanemässigt sitta och kallstarta motorer oavsett om man sedan då låter dem stå och gå en stund innan man börjar belasta borde enligt mig kunna generera någon form av diagnos.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser