Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! grishagen måste upp!!  (läst 2135 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
HJÄLP! grishagen måste upp!!
« skrivet: 25 jan-14 kl 19:11 »
Hej alla gris-vänner  ;)

Jag söker nu era tips/råd och erfarenheter!
Jag hämtar två linderöda gyltor om precis 1 vecka och jag måste alltså bygga hage.... (hur tänkte jag nu egentligen  :P)
Det är is och stenhård backe så några trästoplar kan jag ju glömma! Men det är nämligen så här!
Jag har en väldigt stor gethage och jag tänkte dela av den så att grisarna fär en del av den tilsl det blir vår och vi kan bygga en ordentlig och stor hage upp på kalhygget bakom vårat hus.
Så den bit där jag måste dela av hagen är kanske på.. 10 meter?? har för mig att 6 eller 7 trästolpar stod där innan vi utökade getternas hage runt hela stallet.
Så hur gör jag på bästa sätt? där det redan finns stolp har jag 90is lammnät och eltråd längst ner och längst upp så där tänkte jag sätta någon eltåd till där i mitten någonstans eller på 30 cm höjd som det står på föreningens hemsida :)
Ska jag ta å införskaffa vita plaststolpar med järnpigg och först borra ett hål med slagborren och sedan hoppas att det håller eller kan jag göra på något annat sätt??
Varmt tacksam för alla tips, stora som små :)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: HJÄLP! grishagen måste upp!!
« Svar #1 skrivet: 25 jan-14 kl 19:39 »
Det verkar som du har en fungerande plan... 
Go for it.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 26 jan-14 kl 00:49 »
Är dom vana vid el?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 26 jan-14 kl 20:59 »
Hämta isoleringspallar på närmaste bygghandel, dessa kastar de ändå, trä in lämplig regel mellan för att hålla ihop dem. Bygg sedan lämplig fålla med dessa, ej för stor. Enbart elstängsel till gris vintertid är ett elände. Speciellt till nya grisar som inte vet vart de bor än!!

Bästa är om de kan vara inne någon vecka så att de lär sig att du betyder god mat!!

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 jan-14 kl 18:19 »
De är vana vid el och har gått ute året runt, de är nästan 6 månader när de hämtas!
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-14 kl 09:23 »
Jag satte ny hage och flyttade mina två gyltor igår. Som tur är för mig har jag ingen tjäle. Jag använder bara eltråd och det går alldes utmärkt. Problemet var snarare att få ena damen att gå över den gräns där eltråden var tidigare. Jag tyckte så synd om henne. Men väl i den nya hagen så bökade dom inpå småtimmarna med svansarna viftande.

Hur gick det för dig?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 25 mar-14 kl 17:19 »
Jag löste mitt lilla problem tillslut :)

Det blev så att jag byggde grishuset på plats där jag ville ha det (nära ett av gethagens hörn) gethagen har redan eltråd runt om både uppe och nere.
Sen drog jag eltråd från grishusets sidor ut till det befintliga stängslet och gjorde en extra stolpe med hjälp av en träregel och ett bildäck.
Grisarna har bara varit på rymmen en enda gång och då pga av min getabock rev mer deras stängsel på ett ställe när aggregatets jord lossnat och då mina små gyltor blev lite rädd för honom så hoppade de över eltråden där den var som lägst.
Så dom lufsade på runt i gethagen och hälsa på ankorna och kollade läget lite ;p Sen va dom inne i stallet och busade lite så alla kaninerna var helt skärrade :O Men ingen och inget kom till skada iaf :) Med lite korn och några skivor morotsbröd så följde de mig tillbaka och hoppade över staketet igen :) Slutet gott allting gott :)
Nu så fort tjälen släpper så ska här byggas grishage på kalhygget :D längtar tills jag får släppa dom där, finns så mycket roliga stubbar och rötter att gräva upp :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser