Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin i fjällen?  (läst 3383 gånger)

bosko

  • Inlägg: 8
Bin i fjällen?
« skrivet: 06 mar-07 kl 13:05 »
Hej allihopa!

Var går gränsen för hur "kallt" bina kan ha det? Vad är det som styr? Jag hoppas kunna testa självhushållningen här uppe i Västerbottens fjällvärld, och antar att det är omöjligt att hålla bin då, men hoppas naturligtvis att ni kan motbevisa mig?.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Bin i fjällen?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 13:26 »
Min första tanke är: http://www.nordbi.nu/
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Re:Bin i fjällen?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 07:59 »
Såvitt jag vet kan man ha bin i Sibirien. Det lär vara så att det är inte kyla som knäcker dem, utan svält, så se till att de har ordentligt med vinterfoder, bara. SBR borde kunna ge svar på om det finns andra biodlare i dina trakter. www.biodlarna.se

bosko

  • Inlägg: 8
Re:Bin i fjällen?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 15:38 »
Tack för svaren! Det ser ut som om, åtminstone i Västerbotten, håller mer eller mindre alla till vid kusten. Får väl ta och fråga där också. I Norrbotten är det väl lite mera spritt.
Man kanske skulle ta och experimentera? Risken är iof större att jag dödar dem av okusnkap än vädret.

G Frick

  • Inlägg: 128
Re:Bin i fjällen?
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 07:41 »
Ta kontakt med någon förening i Norrbottens inland, och fråga dem hur de gör.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Bin i fjällen?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-07 kl 08:41 »
Här uppe i Nordnorge är det en del som har bi, dock tror jag de flesta håller till vid kusten. Men kylan ska inte vara några problem.  Lycka till.

http://matportalen.no/Saker/1066395646.43
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Bin i fjällen?
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 22:09 »
Hej allihopa!

Var går gränsen för hur "kallt" bina kan ha det? Vad är det som styr? Jag hoppas kunna testa självhushållningen här uppe i Västerbottens fjällvärld, och antar att det är omöjligt att hålla bin då, men hoppas naturligtvis att ni kan motbevisa mig?.
Hej!
Nog är det möjligt. Vet att någon testat i trakten av Abisko. Men de överlevde inte vintrarna. Fick skicka ett nytt varje år, på försommaren.  ;)
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 22:10 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
Re:Bin i fjällen?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 12:46 »
Frågade min biålderman idag och han sa samma sak - kylan är inget problem - brist på foder är det. En köldknäpp på våren klarar de också utan problem, även om de har börjat lägga yngel.  Fast det är klart - han har inte bott i Abisko...

Dessutom kan tydligen varma vintrar också vara ett problem. Bina bildar inte klot, utan kutar istället omkring och skiter i kupan. Det går åt mer mat och blir ohygieniskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare
LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser