Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel, mögelgifter vs ekologiskt  (läst 4512 gånger)

maimiti

• Västergötland
Mögel, mögelgifter vs ekologiskt
« skrivet: 24 jan-14 kl 09:14 »
Jag funderar på det här med ekologiskt och mögel. Jag äter en hel del nötter och köper huvudsakligen ekologiskt. Nyligen läste jag en blogg där det stod om både syntetiska och naturliga mögelgifter som förekommer i livsmedel och där det framkom att en nöt kunde innehålla så mycket naturliga gifter att det förorenade hela påsen som i så fall skulle kasseras (kunde leda till leverskador om man åt). Visst har det hänt att jag fått någon nöt som smakat konstigt men inte har jag slängt alla för det. Ibland har det varit mögel på insidan av syltburken men inte har jag slängt sylten utan torkat av... Har ju också läst att det inte är farligt utan att vi i väst har någon "slängmani" och att man ska kassera "för säkerhets skull". Nu känner jag mig lite förvirrad av olika budskap om att slänga eller inte slänga och vad som är farligt eller ofarligt... kan någon hjälpa mig och reda ut det?

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

christelle

• Blekinge
SV: Mögel, mögelgifter vs ekologiskt
« Svar #2 skrivet: 24 jan-14 kl 09:59 »
Aflatoxin är ett av de mest cancerogena (mögel)gifterna som man känner till.
http://ehtrust.org/fact-sheets-facts-about-aflatoxin/ behandlar frågan utifrån en amerikansk synvinkel.
http://www.slv.se/sv/Settings/Sok/?quicksearchquery=aflatoxin
behandlar frågan utifrån svenska normer.

Man ska lita på sin egen smak och syn, är det dåliga nötter i en påse så ge inte barnen eller nån annan ur den påsen utan lämna den åter till affären.

Det är inte samma mögel på tex bröd avseende spannmålet.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Vad-gor-man-med-mogliga-livsmedel/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

maimiti

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-14 kl 10:25 »
Hmm... Jag köpte två kilo ekologiska pistagenötter för ett par, tre, månader sedan. Vi har kanske ätit ett halvt kilo av dem än så länge och två dåliga nötter har hittats (inte mögliga men en smakade illa och en var missfärgad). På Livsmedelsverkets hemsida står att man inte ska äta de som är dåliga, men i bloggen/artikeln (som jag naturligtvis inte hittar nu) stod att man skulle slänga allt eftersom mögelgifterna kunde kontaminera allt. Jag tänker inte reklamera nötterna men kan informera försäljaren om att det fanns ett par i som var dåliga. Bra info i länkarna. Tack.

kurt

« Svar #4 skrivet: 24 jan-14 kl 14:44 »
Men bara för att det smakar illa så behöver det ju inte vara mögel, det finns ju en massa olika skäl till att feta livsmedel kan smaka illa! Fettet kan ha härsknat, eller så kan man få pinjemun:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/Pinjenotter-med-metallisk-bismak/

yogafire

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 23:57 »
Hmm... Jag köpte två kilo ekologiska pistagenötter för ett par, tre, månader sedan. Vi har kanske ätit ett halvt kilo av dem än så länge och två dåliga nötter har hittats (inte mögliga men en smakade illa och en var missfärgad). På Livsmedelsverkets hemsida står att man inte ska äta de som är dåliga, men i bloggen/artikeln (som jag naturligtvis inte hittar nu) stod att man skulle slänga allt eftersom mögelgifterna kunde kontaminera allt. Jag tänker inte reklamera nötterna men kan informera försäljaren om att det fanns ett par i som var dåliga. Bra info i länkarna. Tack.

offtopic, men kan du berätta var du köpte två kilo ekologiska pistagenötter? har letat överallt efter större kvantiteter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare (2 dolda)
EltonhOr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser