Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lingon motverkar fetma - hos möss  (läst 1973 gånger)

kurt

Lingon motverkar fetma - hos möss
« skrivet: 23 jan-14 kl 07:56 »
Lingon stoppar de negativa effekterna av fet kost. Det visar en ny studie på möss gjord vid Lunds Universitet. Ett tillskott av lingon till en annars fet kost gav påtagligt lägre vikt och bättre blodsocker- och kolesterolvärden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5763990

http://dx.doi.org/10.1155/2014/403041

Nina W

• Värmland
SV: Lingon motverkar fetma - hos möss
« Svar #1 skrivet: 23 jan-14 kl 10:11 »
Blåbär är bra för blodsockervärdet också, och för synen och lite allt möjligt... Vi här i nord är till för att käka det som växer här. Visst finns det dom som äter mycket lingon och blåbär men inte så många. Nu kanske man kommer att tillverka ett hälsokostpreparat av lingon och sälja till nyrika kineser som börjat bli för mulliga...

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-14 kl 12:14 »
observera hos möss,inte säkert det blir samma effekt på en människa.
sedan är det en fråga om mängd,hur mycket lingon åt musen och vad blir motsvarande mängd för en människa?
som en parallell hade jag en kompis som läste om ett motsvarande experiment avseende kanel,tror det handlade om blodtryck,men översatt till människa behövdes det flera hekto om dagen.kanel är dessutom giftigt i stooora doser.
själv äter jag lingon varje dag men inte fan syns det. ulf

kurt

« Svar #3 skrivet: 23 jan-14 kl 13:34 »
I det här fallet bestod dieten av 20% w/w frystorkade bär, det motsvarar väl kanske ca 60% av dieten råa lingon

NiklasTyreso

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-14 kl 10:53 »
Lingon är väldigt nyttiga, minst lika nyttiga som andra s k "superbär".

Det är klokt att se till att äta lingon regelbundet, även om ingen kan äta de extremt stora mängder som försöksdjuren fick. Äter man linnon regelbundet (dagligen eller flera ggr per vecka) och äter ett tiotal andra supernyttiga födonämnen flera ggr varje vecka då ökar chanserna att man ska uppleva positiva hälsoeffekter.

Lingon är lätt att få i sig i form av sylt. Jag har en sked lingonsylt i filen varje morgon.

Jag äter flera gånger varje vecka:
Lingon (sylt, trots sockret)
Sill (omega-3)
Gurkmeja
Vitlök
Tomatpure (lycopen)
Rosmarin
Brännässla
Grönt te
Kamomillte
Äpplen
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser