Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya King Suro 20 EX info (sensor, fläkt).  (läst 5980 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Nya King Suro 20 EX info (sensor, fläkt).
« Svar #20 skrivet: 21 apr-16 kl 12:35 »
Sensorn är lätt att byta om man har en lämplig lödstation och är van vid elektronik.

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 25 apr-16 kl 21:59 »
Alla vet att en sensor och fläkt kan strula och kommer att göra det på alla typer av kläckare, det är bara en tidsfråga oavsett apparat och märke.
Då har man två val mitt upp i en pågående kläckning som tar runt 4 veckor.

1) chafsa om garantianspråk och ev skicka tebax apparat för reparation. Eller vänta på reservdel hemma etc.

2) byta sensor som tar ca 1 minut om man har svart bälte i lödkolv och vet vad man gör.

Ett av punkterna ovan påverkar lixom kläckresultatet. Nu skiter jag i vad som händer eller kan hända, jag fixar det på plats.
Hej  jag undrar om ni vet någon som har en sensor liggandes eller modulen som sitter på kretskortet eller kanske hela styrkortet? jag vill inte lägga ut för mycket pengar då delarna verkar kosta mer än en ny kläckare

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 28 apr-16 kl 14:48 »
Inte riktigt svar på din fråga men jag har mätt temperaturen i dotterns kingsuro och trots jämn temperatur i rummet och en stabil temperatur på displayen så varierar temperaturen så mycket som 3 grader mellan olika ställen i kläckaren. Innan nästa kläck tänker jag isolera baljan för det är helt klart kallras som fläkten inte orkar rå på.
jo jag funderar också på om inte fläkten är felaktig det ser ut som en data fläkt med tre kablar så vad jag tror så är det fel fläkt som orsakar dålig värme sen undrar jag om fläkten ska suga eller trycka? sen är det sensorn kvar som jag inte lyckats hitta det finns att beställa hem säger dom som är återförsäljare  så klart dom vill ju helst sälja en ny kläckare  det kostar nog mer än en ny kläckare har jag fått till svar av några olika och någon har slutat ta hem såna delar för dom bara krånglar så jag tänkte bara för att konstatera felet köpa bara en och prova // B
« Senast ändrad: 28 apr-16 kl 15:22 av Bengt.W »

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 28 apr-16 kl 14:59 »
Givaren finns som reservdel! Antingen en hel givardel från en återförsäljare, eller en sensor (chipet) från någon som har hemma.

En finns här ...

http://www.arctichen.se/store/p/r-com-234534/sensor-för-fukt-temperatur-r-com-526297

Jag har köpt hem ett 10 pack och bytt en gång.
Men då köpte jag mina chip från Taiwan, kostade 80 SEK netto och tog ca 5 veckor.
[/quote ok tacksam för all hjälp jag kan få jag är bara amatör som kläcker för lite hobby jag hade en Covatutto 54 förrut som jag tyckte var för stor för min del därför sålde jag den och köpte en beg King Suro 20 r-com som bara har krånglat första kläcket jag gjorde med Suron då köpte jag skickägg Hedemora som vart 3st som kläcktes och 2dog jag trodde det var fel på postens hantering så jag köpte ägg av en bekant och provade igen men med lika dåligt resultat men nu till frågan har du något chip över så ska jag försöka byta bara chipet

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 28 apr-16 kl 15:11 »
 ok tacksam för all hjälp jag kan få jag är bara amatör som kläcker för lite hobby jag hade en Covatutto 54 förrut som jag tyckte var för stor för min del därför sålde jag den och köpte en beg King Suro 20 r-com som bara har krånglat första kläcket jag gjorde med Suron då köpte jag skickägg Hedemora som vart 3st som kläcktes och 2dog jag trodde det var fel på postens hantering så jag köpte ägg av en bekant och provade igen men med lika dåligt resultat men nu till frågan har du något chip över så ska jag försöka byta bara chipet jag är också amatör på att använda denna sida också men man lär sejvnog

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 28 apr-16 kl 16:20 »
« Senast ändrad: 28 apr-16 kl 16:39 av Bengt.W »

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 28 apr-16 kl 16:33 »
Här är foton på dom grejor jag har

Bengt.W

• Dalarna

Gilbert

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 apr-16 kl 18:12 »
Bilden på sensorn ser ganska oren ut, mycket flussmedel på lödningarna.

Tvätta med liten pensel med t-röd (inget annat) och tvätta bort allt det bruna på lödtennet och låt det torka (blås rent försiktigt). Ibland kan oxider och gammalt flussmedel skapa problem, speciellt för sensorer.

Sensorn är den 8-beniga krets som sitter på lilla kretskortet märkt "220" här.

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 28 apr-16 kl 19:20 »
OK jag såg att fläkten som jag har bara ger 1400rpm men tydligen ska det vara 2600rpm stor skillnad ...vet du hur fläkten ska vändas ska den trycka ner luften

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 28 apr-16 kl 19:30 »
Inte riktigt svar på din fråga men jag har mätt temperaturen i dotterns kingsuro och trots jämn temperatur i rummet och en stabil temperatur på displayen så varierar temperaturen så mycket som 3 grader mellan olika ställen i kläckaren. Innan nästa kläck tänker jag isolera baljan för det är helt klart kallras som fläkten inte orkar rå på.
kolla vad det är för varvtal på fläkten, min fläkt som satt i den var bara 1400rpm men tydligen ska det vara en på 2600rpm det blir ju en rejäl skillnad den här länken fick jag -http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/flaktar/12-v/axialflakt-12-v-80-mm-p36175#ProductDetailedInformation

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 29 apr-16 kl 00:00 »
Ja det kan nog vara bra att få lite mer snurr på luften i kläckaren. Skall kolla så snart kläckningen av ett gäng maraner är klar. Men även väggarnas dåliga isolering känns som en grej man kan fixa. Jämför man med att sitta under ett englasfönster när det är 20 grader inne och 3 grader ute (samma tempskillnad som kläckaren har) så rinner kalluften ner över en.

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 29 apr-16 kl 08:19 »
Ja det kan nog vara bra att få lite mer snurr på luften i kläckaren. Skall kolla så snart kläckningen av ett gäng maraner är klar. Men även väggarnas dåliga isolering känns som en grej man kan fixa. Jämför man med att sitta under ett englasfönster när det är 20 grader inne och 3 grader ute (samma tempskillnad som kläckaren har) så rinner kalluften ner över en.
hör gärna av dej sen får se hur det går //B

Gilbert

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 maj-16 kl 14:02 »
Årets kläckmaskin är igång, först preventiv service, sedan låta pumpen gå med adaptern och cirkulera vatten 5-10 minuter som på bilden.

Sedan sätter jag ihop kläckaren och kör den standby i ett dygn innan äggen placeras i kläckaren.

Vi tvättar inte äggen eller håller på med lys och annat meningslöst som ändå inte påverkar kläckningen. Största felet många gör är att hela tiden öppna kläckaren och kolla.

Jag anser det tryggt med lite reservdelar, extra pump, mera slang och nippel och en fläkt liggande. Kajkar något ihop är bytet fixat på några minuter och oftast utan att pilla på äggen.

Lyslampan är nog det destruktivaste verktyg som använts.

Gilbert

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 07 maj-16 kl 14:25 »
AC/DC adaptern med sladdsäkring och DC kontakt till pumpen. Med den kan man låta pumpen och slangarna motionera lite och sedan kalibrera pumpen till bra dropflöde.

Gilbert

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 maj-16 kl 14:49 »
24 timmar test i kläckrummet innan det läggs i några ägg.

Temp och HR larm på.

Kläckning 2016 snart igång.

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 08 maj-16 kl 08:24 »
Spännande jag fick reservdelar i fredags och nu är maskinen calbrerad och fylld med årets kläck hoppas på ett bra resultat denna gång jag hittade några större brister på min kläckare som jag åtgärdat nu fläkten som tidigare ägare bytt ut mot en datafläkt tror jag och vänt den åt fel håll så den drog upp luften och fukten och vidare så varvade den gamla fläkten 1400 rpm vilket visade sej vara alldeles för lite sen fuktsensorn var nog både skitig och fungerade kanske inte alls och detta tror jag var pga fläkten sugit upp luft och vätska över sensorn som mer eller mindre kladdat igen jag bytte sensorn mot en ny. nu snurrar fläkten som den ska och sensorn fungerar så jag tror jag löst mina problem med sunt förnuft och givetvis med er hjälp jag återkommer med resultat senare (kostnad ca 500kr) Mvh Bengt  ;D

Gilbert

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 maj-16 kl 09:15 »
Det är ändå bästa kläckmaskinen, många som har andra maskiner har det sämre. Men här mörkas många problem. Sensor och fläkt är utsatta under drift pga fukt och värme, de ska bara strula någongång för att allt skall vara normalt. Likaså silikonslangen som klibbar ihop i veck. När du lägger undan kläckaren så haka av pumpslangen från pumphuvudet så att slangen får vila och återgå till sin normala form.

Vår kläckare är igång nu. Skall snart starta upp stora kläckaren för 120 ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
skogskälla, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser