Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya King Suro 20 EX info (sensor, fläkt).  (läst 5990 gånger)

Otto_von_Grisahue

• Gäst
Nya King Suro 20 EX info (sensor, fläkt).
« skrivet: 22 jan-14 kl 18:51 »
Sedan denna kläckare lanserades har det varit lite upp & ner med ny teknik.
Humidity sensorn som också läser temperaturen är ny som komponent sedan några år men blir ständigt bättre.

Humidity Sensorn i King Suro heter SHT10 och är en relativt dyr komponent. Den läser temp med +/- 0.5 grader C och HR med +/- 4.5% tolerans.
Inte alls dåligt för en sådan komponent. Nu är det så att ALLA kläckare på marknaden använder dylika komponenter och SHT serien från Sensirion tillhör de bättre.
Jag jobbar med avancerad elektronik hela dagarna och vi skall också börja använda dessa sensorer i produkterna. Kläckarna är alltså lite före sin tid.
Bifogar datablad. Nu blir det ingen skillnad om någon skulle tro att man kan köpa en med bättre data på pappret, någon 10-del bättre.
Jag kan lova det blir sämre då den som redan sitter där är kalibrerad för apparaten. Hur skall du kunna det, det kan du inte utan rätt avancerad utrustning.
Processorn kopplad till skriver ner ett offset och slope värde digitalt.

Sensirion sensorer.
http://www.sensirion.com/en/products/humidity-temperature/?gclid=CIasxsOpkrwCFcJd3godVWsA_Q

Bild på sensorn. 2013 kom en ny serie sensorer. Köper du en reservdel som legat länge kan du få en gammal.
« Senast ändrad: 22 jan-14 kl 20:09 av Otto_von_Grisahue »

Otto_von_Grisahue

• Gäst
SV: Nya King Suro 20 EX info (sensor, fläkt).
« Svar #1 skrivet: 22 jan-14 kl 18:51 »
Här sitter sensorn i nya King Suro 20 EX.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jan-14 kl 18:55 »
Fläkten i King Suro som strular ibland pga den inte klarar luftfuktigheten. Som reservdel kostar den runt 400 sek klappat och klart i brevlådan.

Men du kan köpa en på Kjell & Co som fungerar bättre efter bytet. 12V DC, 0,14A (140 mA), 29,5 dBA (ljudstyrkan), 2.600 rpm (varv per minut), 56 m3/h (luft per timme).

Fläkten i King Suro Ex.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jan-14 kl 18:59 »
Fläkten från Kjell & Co. 80x80x25 mm. Det är en Axialfläkt.

Artikel Nummer # 36175.

De kan ha många liknande fläktar på samma artikelnummer. Men se till att få en Velleman i första hand (rätt hygglig kvalitet) för 59:90

Det är lösa tampar så man får klippa kontakten 2-3 cm upp och kapa lika mycket på fläktens sladd och löda ihop. Trä över krympslang och värm på tills slangen sluter.

« Senast ändrad: 22 jan-14 kl 20:11 av Otto_von_Grisahue »

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-14 kl 19:00 »
Extra upplöst bild på ordinarie fläkt i kläckaren. Där står lite data att jämföra med.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-14 kl 19:07 »
Jag har en Brinsea Octagon Advance 40 EX också och den är lika plastig, har samma typ av billiga fläktar och samma typ av givare.

Man skall kanske inte skriva ner King Suro helt pga strulet som varit. Den är vanligast förekommande och i särklass billigast bland hemma kläckare. 
Den är prispressad, men egentligen inget konstigt. Samma strul kan komma och förekommer på andra kläckare. Det finns de som är betydligt värre.
Fläkten är billig och rätt enkel att byta själv. Reservdelspriset är fel!

Sensorn kan det bli värre med. Mät alltid temperaturen på översidan på äggen mitt i när kläckaren står rakt upp och på den sida som pekar upp vid tilt.
Då får man rättvisast mätvärden. Men då skall man mäta med en termometer som är 10 ggr bättre än 1 grad C, dvs upplösning 0.1 grad C.
Övriga mätningar med andra termometrar är totalt meningslösa.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-14 kl 19:21 »
Länk till ett ställe som säljer sensorer, så att man får en kostnadsuppfattning.

SHT11
http://se.rs-online.com/web/p/temperature-humidity-sensors/7865551P/

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 22 jan-14 kl 20:10 »
går det att få tag på en sensor i en pack? har ett par kläckare av king suro och en har jag redan bytt fläkt i och hitta faktiskt samma som dig utan att ha läst din tråd :) den andra kläckaren trasslar lite med, vad jag tror, är sensorn. den larmar fast den enligt mina mätningar inte är utanför gränsvärdena. kan jag ha rätt i mitt antagande att det är sensorn?

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-14 kl 20:15 »
Om du har flera lika dana kläckare så byt sensor mellan kläckarna och se om felet följer med sensorn. Larmar den på nytt i en annan kläckare är det sensorn.
Ta inte på sensorn. Hantera den som en halogenlampa. När du tar bort sensorn ser du också om det oxiderat typ grön kopparsulfat o dyl i kontakten.
Vid sidan om sensorn ser du bottenkontaktens reel. Tryck F Ö R S I K T I G T !!!! ner en tunn skruvmejsel på mitten så att du kan bända upp sensorn.

Kolla på bild S1

Efter det vet du svaret!

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jan-14 kl 21:43 »
Jag hittade och köpte 10 st sensorer på Ebay för $80, alltså själva SHT10 chippet.
Frakt inkluderat. Nu får vi se vad som händer!

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jan-14 kl 22:12 »
Ursäkta en okunnig.
Men går den sönder så ofta? Det verkar så pga alla reservdelar. Eller kommer reservdelarna sluta säljas inom kort?

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-14 kl 22:24 »
Min fläkt bytte jag i preventivt syfte. Orginalfläkten är undermålig över tiden. Nu är visserligen MTBF på en fläkt bara några år i dylik miljö. Nu lär inte min fläkt strula under kläckning i alla fall.
Givaren/sensorn fungerar bra i min maskin, hela apparaten fungerar bra.
Men jag vill inte stå där i vår eller någon annan gång med en larmande kläckare OM givaren börjar strula. Det har hänt och kommer att hända någon igen.
Jag köpte 10 st men behovet är kanske 1 eller 2 st som spare part. De går lixom inte att köpa på Classe eller Kjell&Co. Återförsäljarnas ledtider är någon vecka och mitt tålamod kan räknas i sekunder med en lödkolv i handen.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 feb-14 kl 16:53 »
Spare parts!!  10 st Humidity sensorer.

john1563

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 feb-14 kl 23:14 »
Du får det att låta som att livslängden på en kläckare är mycket kort.
Hur många kläck får man ut ur en kläckare innan fläkt och sensorer går sönder?
Ett års garanti har man väl och använder man den flitigt är det ca 10 kläck.
Vad är det som gör att sensorn går sönder? Har liksom inte läst att det skulle vara ett problem förrän nu.
Fläkt kan jag tänka mig att byta, men går något annat sönder vete tusan..det är billiga hobbymaskiner som skiljer sig ett par 100 i pris mellan motsvarande modeller av diverse olika fabrikat.

Otto_von_Grisahue

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 feb-14 kl 06:44 »
Alla vet att en sensor och fläkt kan strula och kommer att göra det på alla typer av kläckare, det är bara en tidsfråga oavsett apparat och märke.
Då har man två val mitt upp i en pågående kläckning som tar runt 4 veckor.

1) chafsa om garantianspråk och ev skicka tebax apparat för reparation. Eller vänta på reservdel hemma etc.

2) byta sensor som tar ca 1 minut om man har svart bälte i lödkolv och vet vad man gör.

Ett av punkterna ovan påverkar lixom kläckresultatet. Nu skiter jag i vad som händer eller kan hända, jag fixar det på plats.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #15 skrivet: 15 feb-14 kl 17:23 »
hallå igen otto.

hur ser sensorerna ut? passar de på sensorns kretskort utan för mycket bök?

mvh Oscar

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #16 skrivet: 15 feb-14 kl 17:49 »
jag själv bytte inte min fläkt i förebyggande utan den gick men med väsentligt sämre fart vilket gjorde att värmen inte fördelade sig bra utan kläckningarna vart riktigt usla. nu kollar jag tempen på olika ställen i kläckaren innan jag lägger i ägg.. det är nog som otto skrev att fläktarna inte är anpassade för luftfuktigheten som blir och de ärgar.. så mitt råd är nog att hålla koll på att det är ljämn temp i hela kläckaren.

Bengt.W

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 20 apr-16 kl 23:28 »
Hej jag söker styrenhet för fukt och värme till King Suro 20 såg att det fanns en tråd om att det finns delar att köpa men när jag tittade på länken så var man tydligen att beställa minst 25st är det någon som har något liggandes då jag är lite osäker om det är fel på min jag har ojämn fukt och värme och väldigt dåliga kläck provat flera ggr. tacksam för den hjälp jag kan få //B

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 21 apr-16 kl 00:12 »
Inte riktigt svar på din fråga men jag har mätt temperaturen i dotterns kingsuro och trots jämn temperatur i rummet och en stabil temperatur på displayen så varierar temperaturen så mycket som 3 grader mellan olika ställen i kläckaren. Innan nästa kläck tänker jag isolera baljan för det är helt klart kallras som fläkten inte orkar rå på.

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 apr-16 kl 12:32 »
Givaren finns som reservdel! Antingen en hel givardel från en återförsäljare, eller en sensor (chipet) från någon som har hemma.

En finns här ...

http://www.arctichen.se/store/p/r-com-234534/sensor-för-fukt-temperatur-r-com-526297

Jag har köpt hem ett 10 pack och bytt en gång.
Men då köpte jag mina chip från Taiwan, kostade 80 SEK netto och tog ca 5 veckor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser