Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kryddning av färskost  (läst 2986 gånger)

Storemor

• Västmanland
Kryddning av färskost
« skrivet: 21 jan-14 kl 09:13 »
Hej! Någon som kan ge tips på goda kryddningar till min färskost?

Lasse46

• Jämtland
SV: Kryddning av färskost
« Svar #1 skrivet: 21 jan-14 kl 23:53 »
Eftersom smaken är så olika tycker jag du ska testa och experimentera tills du hittar en eller flera kryddningar som passar just dig. En klassiker är krossad färsk vitlök, men testa även riven rödlök. Ett annat tips är, ta färska finhackade kryddörter (gräslök, basilika, dill, persilja eller någon annan sort) ensamma eller i blandningar. Finhackad chili eller paprika eller tomat är andra saker du kan krydda med. Det enda som begränsar dig är fantasin och ditt smaksinne, testa, smaka och  hitta nya kombinationer att njuta av eller förkasta. Just färskost gör man ju oftast i små portioner så man har möjlighet att ta ut svängarna rejält utan att det innebär ekonomisk ruin om det skulle bli en mindre njutbar ost som måste kasseras.

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 sep-14 kl 11:27 »
Andra förslag? Vitlök och chili tål jag inte så det går tyvärr bort.  :(

När jag har testat att göra färskost tidigare så har jag haft i frysta hackade örter (sådana små kartonger man kan köpa) och jag har nog tyckt att det inte har smakat särskilt mycket alls, bara syrligt av yoghurten som jag haft som bas  :-\
Har torkade nässlor och kirskål, kan någon av de ge lite smak?

hälsingestintan

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-14 kl 14:56 »
Pepparrot, svartpeppar, rosépeppar, grönpeppar, basilika, timjan osv :) Använd färska kryddor för mest smak som du sköljer och helst skållar för att minimera risk för jordbakterier.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser