Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningsområde för detta instrument? Märkt "Möller Wedel"  (läst 2758 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej hittade ett roligt litet instrument på loppis för 10 kr undrar vad det kan vara till för? Av märket Möller Wedel. Har googlat och de verkar göra optiska instrument vilket detta också är. När man tittar in i det lilla glaset så syns skalor. Ramen är massivt stål så det är ganska tungt för att vara så litet.




Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
Jag tror att det är ett militärt instrument för att lokalisera fientligt artilleri. Testa att googla på t.ex "Deckungswinkelmesser"

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Kanon! Tackar det hade jag nog aldrig varit så lista ut själv. Verkar mest ha funnits i den tyska armen?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Och där ökade väll värdet hundrafallt, om man utgår från denna nätauktion med ett liknande instrument: http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-WWII-German-Clinometer-Deckungswinkelmesser-for-M35-map-case-MG34-/181223010881

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Den ser äldre ut så tror inte det är samma summor :). Inklinometer verkar vara det svenska namnet men denna modell verkar bara tyskarna ha haft vad jag har varit så luska fram än så länge.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Jag tror de här höga summorna på diverse ting uppkommer när det är grejer som varit med i andra världskriget. Det finns många samlare på dylikt. Försök få den daterad, borde tillverkaren veta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag misstänker att det kan vara ett instrument använt av den svenska Arme´n.
Detta då vi även hade dessa tunga kulsprutor. M/36 heter dom visst hos oss.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Klinometer används ju inom flera områden men råkar den ha en militär stämpel så kan det bli ett annat värde. Den gamla tyska örnen med konstigt kors finns det ju folk som samlar på..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Klinometer används ju inom flera områden men råkar den ha en militär stämpel så kan det bli ett annat värde. Den gamla tyska örnen med konstigt kors finns det ju folk som samlar på..
Har du några exempel på andra användningsområden?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Har du några exempel på andra användningsområden?


Ja.

Räkna ut höjder på tex träd och byggnader. Den som vill veta sakers höjd över horisonten kan ju också ha hjälp av klinometer.


Ett modernare exempel.
http://www.haglofcg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=81&lang=sv
Det är aldrig för sent att ge upp.

Rubensgården

  • Gäst
Rikta bilkarosser och sikta in paraboler. Triangulering. Fast vart syfte har sin egen apparat. Något som jag var imponerad över var de mekansika räkneapparater som Tyskarna använde i sina kustartillerifort. De såg enkla ut men ändå för komplicerade för att en vettig hjärna ska kunna konstruera dom. :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Tack tack ja just! Rackarns dyr den dår HEC var, kring 2000 kr!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Tack tack ja just! Rackarns dyr den dår HEC var, kring 2000 kr!

Har du en "SmartFån" så finns det lite olika varianter av appar som använder telefonens kameras avståndsmätning och vinkelmätning för att räkna ut både höjder, vinklar och avstånd.

Dock, mycket varierade noggranhet...

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Har du en "SmartFån" så finns det lite olika varianter av appar som använder telefonens kameras avståndsmätning och vinkelmätning för att räkna ut både höjder, vinklar och avstånd.

Dock, mycket varierade noggranhet...
Tackar men har en äldre telefon, samlar mest gamla prylar  :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Niklas Nyström, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser