Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 75483 gånger)

Jano

• Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #240 skrivet: 29 jan-15 kl 19:42 »
 Tack för de vackra orden Calatan.
Vi blir på alla möjliga sätt varnade för att störa bisamhällena under vintervilan. Man undrar varför? Nästa undran blir varför vi ska tvinga bina att övervintra på låga trånga utrymmen. Hur har man kommit fram till att detta ska vara det bästa för dem?
Att genom praktiska visuella studier av bins vintervila vid olika invintringssätt är det enda sättet att få reda på hur bin vill ha det. Detta ger en mycket bättre information än olika mätmetoder. Sen är det ju inte fel att med instrument registrera saker som sker i samhället, men det måste vara bisamhällen som övervintrar enligt sina egna förutsättningar   som ska ge dessa värden.

Jano

• Halland
« Svar #241 skrivet: 05 feb-15 kl 21:33 »

Vi blir på alla möjliga sätt varnade för att störa bisamhällena under vintervilan. Man undrar varför? Nästa undran blir varför vi ska tvinga bina att övervintra på låga trånga utrymmen. Hur har man kommit fram till att detta ska vara det bästa för dem?

Finns ingen på detta forum som har någon uppfattning om detta? Ingen som leder kurser eller studiecirklar om biodling som kan ge någon förklaring?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #242 skrivet: 06 feb-15 kl 19:57 »
Hej Jano

Äntligen ännu än som utmanar det härkomliga sättet att hålla bi!

Hur ett bisamhälle bygger när de inte "biodlas" kan ses här:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Oczw0PmuUXY

Sanntos

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 08 feb-15 kl 13:05 »
Jag har aldrig hört ordet härkomlig, och hittar det inte i SAO, och google ger bara ett par träffar men ingen säger vad ordet betyder, så vad betyder det?

christelle

• Blekinge
« Svar #244 skrivet: 08 feb-15 kl 13:37 »
Jag har aldrig hört ordet härkomlig, och hittar det inte i SAO, och google ger bara ett par träffar men ingen säger vad ordet betyder, så vad betyder det?

Ordet härstammar nog från härkomst
http://synonymer.se/?query=h%E4rkomst
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #245 skrivet: 08 feb-15 kl 14:30 »
Hej Sanntos

Där "slog tyskan igenom" ;) 

herkömmlich=konventionell

jag försvensakde ordet helt enkelt...ibland går det, ibland inte.

« Senast ändrad: 08 feb-15 kl 16:55 av Kap Horn »

Jano

• Halland
« Svar #246 skrivet: 08 feb-15 kl 16:03 »
Hej Jano

Äntligen ännu än som utmanar det härkomliga sättet att hålla bi!

Hur ett bisamhälle bygger när de inte "biodlas" kan ses här:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Oczw0PmuUXY

Hejsan Kap Horn
Det finns mycket bilddokumentation om hur bin vill bygga, och inrätta sin bostad så att den fungerar både sommar och vinter, men det verkar inte som det tas på allvar. Samma byggsätt gäller för bina om de bestämmer sig för ett horisontellt utrymme. De bygger i längdriktningen för att få så stora sammanhängande kakor eller kakgator som möjligt. Detta konstateras om ett bisamhälle har etablerat sig i ett bjälklag t.ex. Det är endast för att förenkla skötseln som vi tvingar dem att bygga på tvären i en trågkupa eller TBH.
 För övrigt verkar det vara tunnsått med kunskapen om varför invintringen av bisamhällen beskrivs som den gör i kurslitteratur mm. 

Jano

• Halland
« Svar #247 skrivet: 10 feb-15 kl 17:46 »
Hej.
Denna vinter blev det två mini-avläggare som invintrades i studiesyfte. Förra vinterns modifierade skattlåda används även denna vinter, men med oisolerad huv. Den huv som tillverkades av frigolit blev ledig och därför fixade jag till ytterligare en liten skattlåda så att ramarna kunde stå på högkant och huven kom till användning.
 Det blev ett väldigt sent beslut i början på september och lådan fick hysa en liten skaksvärm på fyra ramar. Efter ett tag märktes att den tillsatta drottningen troligen inte blivit parad för det hade inte lagts några ägg. Det här kan ju bli intressant att se om detta lilla samhälle utan parad drottning kan klara vintern. I så fall blir det ett bevis på hur stor betydelse tillgången på tomma celler och foderplacering har för ett bisamhälles övervintring. Än lever det och sitter i en fin liten klunga. bilden är tagen 2015-02-03 och det var ett par minusgrader. Nu har det inte varit någon vinter att tala om och blir väl inte heller, men det ska bli kul att se hur det går.
 Avläggaren med oisolerad huv mår också bra och jag skickar med en bild på den också tagen vid samma tillfälle.

Jano

• Halland
« Svar #248 skrivet: 15 feb-15 kl 22:06 »
Hej.
Nu närmar sig den tiden då många biodlare oroar sig för att inte fodret ska räcka hela denna milda vinter. Foderåtgången beror på hur bina tillåtits, eller inte tillåtits, disponera det utrymme de behöver under vintern.
Ett bisamhälles egen strategi för en bra övervintring är att förbruka så lite foder som möjligt på grund av risken för utsot. Faktum är att ett bisamhälle som fått övervintra på sitt eget sätt har det mesta av vinterfodret kvar vid denna tid. Bilden är lite oskarp för det var darrigt att både hålla ramen och sköta kameran i snålblåsten. Men den visar att bina endast har kommit upp i nedre delen av foderförrådet.

christelle

• Blekinge
« Svar #249 skrivet: 15 feb-15 kl 22:50 »
Jag har kollat i två av mina kupor och bina är i övre lådan (invintrade på två lådor LN) och fyller tre-fyra ramar där såvitt jag kan se genom täckplasten som för övrigt är droppblöt ovanför bina. Går det att skapa sig en bild av hur mycket de förbrukat bara genom denna enkla okulärbesiktning? (Båda kupor rensade ut den 9/2)

lassebi

• Skåne
« Svar #250 skrivet: 16 feb-15 kl 13:03 »
Hej Christelle
Om du har så mycket kondens så att det droppar, prova att ställa kupan snett så att kondensvattnet rinner längs plasten till sidan och sedan längs kupväggen ner till botten.
Är det så att du invintrat på en låda så gör ett försök nästa år med två lådor så kommer övre lådan att ha en lägre temperatur då bina sitter i klot i undre lådan och därmed mindre kondens.
Först när yngelsättningen går igång på riktigt så går bina upp i övre lådan men samtidigt så kan bina sköta om ventilationen bättre då man höjer temperaturen till runt 35gr och den varma luften mättas med mer fukt och kan ventileras ut

christelle

• Blekinge
« Svar #251 skrivet: 16 feb-15 kl 13:52 »
Dom går på två lådor. Menar du att de redan skulle vara igång med ynglen?
Min fundering rörde sig mer om ifall det går att bedöma kvarvarande fodermängd eftersom bina redan har intagit 3-4 ramar i den övre lådan? Jag utgår ifrån och antar att de sitter där och äter. Nu är det nog drygt 2 kg foder i varje ram där uppe, tror jag, fast jag kan ju ha fel för mig.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #252 skrivet: 16 feb-15 kl 18:27 »
Hejsan Kap Horn
 För övrigt verkar det vara tunnsått med kunskapen om varför invintringen av bisamhällen beskrivs som den gör i kurslitteratur mm.

Hej Jano

Att ingen svarar tolkar jag så som att man tydligen inte vet varför, utan enbart följer det som man har blibit lärt i kurser, bifaddern.
Det i sig säger väl en hel del?

Själv kan jag konstatera att: visst sitter bina under honungen om de har möjlighet. I mina Warré kupor sitter samhället fortfarande i andra lådan uppifrån. Fast när det var 8-9 grader ute, so tog de en sväng uppåt.
Däremot sitter de under täckplasten i den enlådiga LN lådan som tillhör föreningen.
Och där fanns så som Christell såg: fukt under täckplasten där klotet satt.

Jano

• Halland
« Svar #253 skrivet: 16 feb-15 kl 19:16 »
Jag har kollat i två av mina kupor och bina är i övre lådan (invintrade på två lådor LN) och fyller tre-fyra ramar där såvitt jag kan se genom täckplasten som för övrigt är droppblöt ovanför bina. Går det att skapa sig en bild av hur mycket de förbrukat bara genom denna enkla okulärbesiktning? (Båda kupor rensade ut den 9/2)

Hej Christelle
Det går inte att skapa sig en bild av hur mycket foder som finns kvar genom att bara titta genom plasten. Om du behöver veta måste du öppna och sära på ramarna lite så att det går att se ner mellan dem. Nu vet ju inte jag hur många ramar det finns i varje låda och inte heller hur bina fått disponera utrymmet. Därför går det inte att spekulera i varför bina redan sitter i den övre lådan.

Jano

• Halland
« Svar #254 skrivet: 16 feb-15 kl 19:24 »
Hej Jano

Att ingen svarar tolkar jag så som att man tydligen inte vet varför, utan enbart följer det som man har blibit lärt i kurser, bifaddern.
Det i sig säger väl en hel del?

Hej Kap Horn
Det finns de som hävdar att bin är anpassningsbara och kan behandlas hur som helst och de överlever. Men det är faktiskt stor skillnad på att överleva och överleva. De överlever antingen bra eller dåligt eller inte alls.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #255 skrivet: 16 feb-15 kl 20:12 »
Hej Jano

Tydligen är det så att bin tål (nästan) vad som helst!

Jag har sett de mest äventyrliga kupkonstruktioner och de har tydligen fungerat (mer eller, som du säger, mindre bra).
Ja, det är skillnad mellan att leva och att överleva...

Jano

• Halland
« Svar #256 skrivet: 22 feb-15 kl 09:57 »
Hej.
Nu är det ett tag sedan min lilla avläggare fick uppmärksamhet, men igår var jag ute med kameran i bigården och dokumenterade lite. Det verkar som de har tankat upp lite sedan sist för det syns inget täckt foder längre utifrån. Det är en bit kvar upp till taket så det är säkert ingen överhängande fara men de ska få lite tillskott så fort de varit ute. Än sitter de i sin vinterklunga men om 2-3 veckor har de säkert löst upp denna och tagit sina första flygturer för året. 

Jano

• Halland
« Svar #257 skrivet: 22 feb-15 kl 10:05 »
Efter kollen av avläggaren öppnade jag ett av samhällena invintrat på lågnormal. Det sitter lika fint som sveasamhället jag öppnade den 15/2. Det syns ingenting av bina vid första anblicken men öppnar man och tar upp en ram så ser man hur de har det.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #258 skrivet: 22 feb-15 kl 10:13 »
Hej Jano

Intressant...tänkte spontant på en vaxkaka i en kenyansk kupa när jag såg formen på
förrådet.

PS: På de andra bilderna: är det kondens på insidan man ser?

Jano

• Halland
« Svar #259 skrivet: 22 feb-15 kl 10:46 »

PS: På de andra bilderna: är det kondens på insidan man ser?

Ja det är kondens. Det är en följd av att kupan bara har glasväggen förutom 12mm skivan i huven som isolering från yttervärlden. Kondensen sitter bara på glaset och bina tycks inte ha något obehag av det. Vi får se hur det ser ut när lådan öppnas till våren. Allt ingår i testet. Om du klickar på bilden så blir den större och det syns bättre hur det ser ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser