Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 75698 gånger)

Jano

• Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #180 skrivet: 03 nov-14 kl 10:27 »
men da har du isolerung , bade teckskive o tidninger !! (:) (:) (:)

Ja du får kalla det för vad du vill, men en 12mm täckbrädor och en tidning kallar inte jag isolering. Tidningen är för att kompensera att jag fördärvade binas tätning mellan brädorna vid den sista kontrollen för året.

krulle

« Svar #181 skrivet: 03 nov-14 kl 18:41 »
Ja du får kalla det för vad du vill, men en 12mm täckbrädor och en tidning kallar inte jag isolering. Tidningen är för att kompensera att jag fördärvade binas tätning mellan brädorna vid den sista kontrollen för året.

Ja jej trodd bare du hade plastic uten noe over plastic o da blir de kondens och det undviker do effective genom teckbrede o tinninger.
Precis sim jej mente men du forso ej vad jej mente

Bra nu vet vi att viss isolertung behov finnes  (:) (:) (:) (:) (:)

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #182 skrivet: 04 nov-14 kl 10:08 »
Ja jej trodd bare du hade plastic uten noe over plastic o da blir de kondens och det undviker do effective genom teckbrede o tinninger.
Precis sim jej mente men du forso ej vad jej mente

Bra nu vet vi att viss isolertung behov finnes  (:) (:) (:) (:) (:)

Snacka om att försöka vinkla forskning..
Jag tror knappast det finns en biodlare som, under hot om offentlig förnedring, skulle hävda att 12 mm täckbrädor och en tidning skulle kunna anses som isolering.
I så fall skulle väl knappast folk lägga ut pengar och tid på tjocka frigolit tak.
Sugen på te? www.tealovers.se

Sanntos

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 04 nov-14 kl 10:34 »
Isolering under vintern... det handlar mest om att undvika att kondensen uppstår i taket, det är inte så lyckat om det droppar på klungan under vintern. Kondens uppstår på kallare ytor. Har man bara tunna bräder i kupans väggar så behövs det bara tunna bräder+ kanske en tidning i taket. Har man cellplast i väggarna så behövs det cellplast i taket, helst lite tjockare.

Jano

• Halland
« Svar #184 skrivet: 04 nov-14 kl 12:18 »
 Hej.
 Nu har vi kommit in i november månad och sommaren vill inte riktigt släppa greppet. Bina har nu inget yngel, om de inte är för mycket ompackade, men de flyger fortfarande och förser sig med det sista de kan hitta. Detta gör ju att de inte behöver ta till sitt vinterförråd så det är bara bra.
 Jag var precis ute och lyfte av huven på min lilla avläggare som ska tillbringa vintern utan extra isolering förutom träet i lådan. De har inte bildat någon vinterklunga men temperaturen håller de låg och de rör sig lite sakta och försiktigt för att inte ödsla energi.

Det är den lägre värdet som visar utetemperaturen och det högre som visar temperaturen 15 cm från botten och mitt i lådan. Det är ungefär där som de flesta bina sitter i nuläget.
« Senast ändrad: 04 nov-14 kl 12:27 av Jano »

krulle

« Svar #185 skrivet: 04 nov-14 kl 14:02 »
Tack Santos
Precis vad jej mente
Unnvika kondens och då hjelpte teckskive o tidning

cesar

• Västergötland
« Svar #186 skrivet: 04 nov-14 kl 16:09 »
Snacka om att försöka vinkla forskning..
Jag tror knappast det finns en biodlare som, under hot om offentlig förnedring, skulle hävda att 12 mm täckbrädor och en tidning skulle kunna anses som isolering.
I så fall skulle väl knappast folk lägga ut pengar och tid på tjocka frigolit tak.

Vaför denna hetska stämning i vårat biodlingsforum.

Mörten ,jag tror inte du har förstått vad som menas.

2 olika sätt som isolering syftas på precis som sanntos skriver.

Isolering mot kondens är det ju som krulle skriver om hela tiden inte vinterisolering !!

Jano

• Halland
« Svar #187 skrivet: 04 nov-14 kl 18:00 »
Tack Santos
Precis vad jej mente
Unnvika kondens och då hjelpte teckskive o tidning

Vill man undvika kondens ska man invintra så att minsta möjliga foderåtgång krävs. Det är nämligen foderförbrukningen som alstrar fukten och därmed kondensen i kupan. Ett kilo förbrukat foder ger 680 gram vatten som ger fukt i kupan. Det är därför som det inte blir någon fukt att tala om, när bina kan tillgodogöra sig klungans funktion fullt ut i stället för att höja ämnesomsättningen vid kallare väder. Vad bina måste ha, det är vindskydd och dragfritt sen sköter de isoleringen själva om de ges möjlighet till detta.

krulle

« Svar #188 skrivet: 04 nov-14 kl 18:58 »
Tack jano !

Jag uppskettar dine forskning men ursekt mej att jej fråger mye
Jej er vel litt trögtenkt

Tack för att jej får lese dine inlegg och tro int att jej vill göre noe som den der mört skriver-

Jej forsöker ju tvertom lere mej och sköte bienen på ditt sett.

Nu var jej mye orolig att det blev mye kondens men det hjelpte med tidning ellers täcksive av tretex

Får inte till allt med en gang men med tiden hoppes jej aatt lere mej mer o mer.

TACK Jano ! :)

Jano

• Halland
« Svar #189 skrivet: 05 nov-14 kl 10:51 »

Tack för att jej får lese dine inlegg och tro int att jej vill göre noe som den der mört skriver-

TACK Jano ! :)

Hej Krulle och tack för uppskattningen.
 Det är fritt fram för alla som vill läsa det jag skriver att tycka vad de vill. Vad är det som " den der mört skriver" som du inte vill göra. Hen håller ju med om att täckbrädor och en tidning inte kan klassas som isolering.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #190 skrivet: 05 nov-14 kl 16:48 »
Vaför denna hetska stämning i vårat biodlingsforum.

Mörten ,jag tror inte du har förstått vad som menas.

2 olika sätt som isolering syftas på precis som sanntos skriver.

Isolering mot kondens är det ju som krulle skriver om hela tiden inte vinterisolering !!

Jag ber om ursäkt. Jag var på allmänt dåligt humör den dagen och är ledsen att det gick ut över tråden :-[
Sugen på te? www.tealovers.se

Bilou

• Blekinge
« Svar #191 skrivet: 09 nov-14 kl 19:42 »
Jag tyckte det var en bra sammanfattning ;)

Det är ju otroligt att bina fortfarande flyger!

Jano, du sa att om man ger dem sockerlösning nu att dem inte drar ner det, utan förbrukar det isf att förbruka maten i kupan. Mina bin har ändå dragit ner flera kilo socker.

För att jag fortfarande vaknade om nätterna för att jag kände mig en dålig biodlare med bin som skulle svälta ihjäl sig, har jag ändå öppnat kupan idag (har väntat på en solig och vindstill dag, vilken tur jag hade nu i november!), och det såg jättebra ut! Minnst 8 kilo täckt foder i översta lådan! Fast ingen plats för att gå i klot... Hur gör de då? Eller går de i klot i nedre lådan och kommer upp till 'köket' för att käka?

Jano

• Halland
« Svar #192 skrivet: 09 nov-14 kl 20:41 »
Jag tyckte det var en bra sammanfattning ;)

Det är ju otroligt att bina fortfarande flyger!

Jano, du sa att om man ger dem sockerlösning nu att dem inte drar ner det, utan förbrukar det isf att förbruka maten i kupan. Mina bin har ändå dragit ner flera kilo socker.

För att jag fortfarande vaknade om nätterna för att jag kände mig en dålig biodlare med bin som skulle svälta ihjäl sig, har jag ändå öppnat kupan idag (har väntat på en solig och vindstill dag, vilken tur jag hade nu i november!), och det såg jättebra ut! Minnst 8 kilo täckt foder i översta lådan! Fast ingen plats för att gå i klot... Hur gör de då? Eller går de i klot i nedre lådan och kommer upp till 'köket' för att käka?
Att inte bina skulle dra ner den sockerlösning du ger dem nu har jag inte sagt. Det jag jag skrev var att så länge bina flyger, och hittar vad de  behöver ute, så rör de inte det redan täckta vinterfodret. Det gäller givetvis om de får sockerlösning också, de använder först det foder som inte är täckt. Har bina ynglet samlat i nedre lådan vid invintringen så bildar de klunga på dessa kakor när ynglet krupit ut. Övre delen av klungan är i kontakt med fodret och klungan rör sig under vintern knappt märkbart uppåt i takt med vad de behöver. Men när vädret är som nu så kan det dröja. Temperaturen måste bli lägre innan detta sker.
 Dina bin kommer att klara sig fint i vinter.

krulle

« Svar #193 skrivet: 10 nov-14 kl 17:15 »
Hej jano
Funktionerdime metod på alle kype typer
Tex nackekupan

Jano

• Halland
« Svar #194 skrivet: 10 nov-14 kl 17:59 »
Hej jano
Funktionerdime metod på alle kype typer
Tex nackekupan

Vad menar du med funktionerdime?

Sanntos

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 10 nov-14 kl 21:45 »
 "fungerar din"

krulle

« Svar #196 skrivet: 11 nov-14 kl 08:44 »
"fungerar din"

Tack Sanntos det mente jej

Jano

• Halland
« Svar #197 skrivet: 11 nov-14 kl 10:29 »
Hej krulle
Nu förstår jag vad du menade.
 Nackakupor har jag inte men min metod, eller egentligen binas, beror ju inte på kuptypen så det borde inte vara några problem. Det fungerar antagligen i alla kupor med tillräckligt utrymme som bina kan och får utnyttja enligt sitt eget upplägg.

krulle

« Svar #198 skrivet: 11 nov-14 kl 15:24 »
jej tenkte da do forespraker inge vinterisolationerna så har kanske neckdelar friggo-kyper med både isolation tak o laddor

Skall jej ha traserg som hojer opp tak :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Jano

• Halland
« Svar #199 skrivet: 11 nov-14 kl 22:42 »
jej tenkte da do forespraker inge vinterisolationerna så har kanske neckdelar friggo-kyper med både isolation tak o laddor

Skall jej ha traserg som hojer opp tak :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Se svaret på föregående inlägg. Det behövs inga extra sargar förutom de med bin och de med foder i antal efter ramtyp och samhällets bistyrka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser