Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra tips mot hovsprickor.  (läst 9080 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Bra tips mot hovsprickor.
« skrivet: 17 jan-14 kl 07:21 »
Min ena ardenner börjar få hovsprickor så ja undrar om ni har något bra tips att dels få bort dessa men sen att förebygga så d inte kommer igen...
Hans mamma hade för flera år sedan men sen vi behandlade dom då har d inte kommit tillbaka. Minns ju bara inte vad vi använde. Suck!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

saint206

• Småland
SV: Bra tips mot hovsprickor.
« Svar #1 skrivet: 17 jan-14 kl 15:35 »
Biotin, funkar faktiskt bra, gör så hoven växer snabbare=sprickan växer ner fortare. Fast det bästa jag har gett var en örtblanfning för hovarna dom jag köpte på nätet. Sommartid kan du plocka snärjmåra i mängder, och knöla i pållan.. Spricker den uppåt snabbt; ring hovis och nita! Det är mina personliga erfarenheter..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-14 kl 21:24 »
Jag hade en ardenner som jag skodde av och började verka enl vildhäst modellen AANHCP och det gick alla tiders hoven läkte från hovskägget och ner.Det finns hovslagare i hela landet som ägnar sig åt detta, så kan du ha hästen oskodd så titta lite närmare på det det fungerade bra för mig. 

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-14 kl 08:04 »
Har alla hästarna oskodda redan och han har inte haft sprickor innan...
Får inhandla lite Biotin då kanske...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Elektra

« Svar #4 skrivet: 10 apr-14 kl 18:05 »
Bioin hjälper enbart om det finns en brist, annars är det ett dyrt sätt att kasta pengarna i sjön. Om det är torrsprickor få funkar det att smörja med vegetabiliska oljor, är det belastningssprickor så behöver verkningen ses över, annars är en bra foderstat baserad på analyserat foder det bästa.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 13 apr-14 kl 08:50 »
Hej!
En hovspricka som inte börjar vid hovranden utan kommer från marken, blir mindre om man vekar lite oftare ( men lite mindre varje gång)

Har din häst en foderstat med bra grovfoder och xtra mineraler så får behöver du troligen inte köpa biotin..

mvh/bo

Gerda

« Svar #6 skrivet: 22 maj-14 kl 08:49 »
Prova att spraya Mikroferm, det hjälper!

Finns på http://www.greenfoot.se/

och här kan man läsa mer: http://www.greenfoot.se/h%C3%A4star-anv%C3%A4ndning-21691936

Anna Frida Johansson

« Svar #7 skrivet: 22 maj-14 kl 13:27 »
När jag köpte min ardenner hade han helt vansinniga hovsprickor.
Jag började med att ta av honom skorna, se till att han fick ordentligt med mineraler, lade till biotin och foderjäst för b-vitaminens skull och smorde kronranden en gång om dagen med alosinsalva som finns att köpa i hästaffären.
Man kunde nästan se hur sprickorna försvann, det dröjde inte länge.
Mitt tips är som flera redan skrivit att se över foderstaten och verkningen så kommer du säkert åt problemet.
på tyngre hästar beror sprickor ofta på spänningar i hoven vilka uppkommer så fort man skor en häst vilket medför att hoven inte kan flexa som det är tänkt eller när man får en lite felaktig vinkel vid verkningen.
Alosinsalvan verkar dels genom att fukta området där den nya hoven växer ut och dels ökar det blodcirkulationen när du masserar in den vilket gör att det växer ut friskt, starkt horn.
Det viktigaste är i alla fall att du ser till att komma åt orsaken till sprickan och inte bara försöker behandla själva sprickan.
Det här är mina personliga åsikter och det finns säkert dom som tycker annorlunda men jag hoppas dom är till någon hjälp.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1532 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser