Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går med "tårna" först? Problem?  (läst 4581 gånger)

saint206

• Småland
Går med "tårna" först? Problem?
« skrivet: 15 jan-14 kl 14:11 »
Ponnyn sätte i tårna först, alltså nästan stoppar sig själv vid varje steg, och "skvätter" gruset framför sig? Energisk skritt, pigg och glad, lugnare skritt och lite trött; samma sak.. Varför? Eller är jag bara för uppmärksam?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Leineri

• Hälsingland
SV: Går med "tårna" först? Problem?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 15:00 »
Kan vara felverkad. Bäst stötdämpning får hästen om den går "platt" eller med trakten först vad jag hört.

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 17:46 »
Ja jag noterade även att hästens spår i snön gav intryck av skodda hovar.. Tur jag ska ha ut hovis snart..

pöjken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 17:53 »
Ja jag noterade även att hästens spår i snön gav intryck av skodda hovar.. Tur jag ska ha ut hovis snart..
Är hästen o skodd??

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-14 kl 18:45 »
Japp, han är oskodd, och har så vitt jag vet alltid varit det..

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-14 kl 18:48 »
Men nu tror jag min hjärna vaknade till liv! Sadeln låg ju helt tokigt på honom! Den verkade för bred, och kom för nära manken, och då borde den också hindra bogarna ju! Kanske därför han inte "tog fram" benen hela vägen!

pöjken

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-14 kl 18:55 »
Testar igen..Vilket underlag rider du på??

pöjken

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jan-14 kl 19:18 »
Vi körde skolösa för ett par år sedan på en del grus..kanske 15%av ridvägarna men det vart katastrof så rider ni en del på grus mitt tips sko dom..

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-14 kl 20:19 »
Vi rider på skogs/grusvägar här hemma. Dock är just detta dotterns nya ponny (och min nya körponny). Han verkar inte ömma alls i fötterna av gruset, det var bara hans avhuggna steg jag blev fundersam på.. Min egen ridponny måste dock vara skodd om hon ska fungera som ridhäst, hon ömmar bara hon ser grus..

pöjken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-14 kl 20:23 »
Ok det var en annan femma vet jag inte låt mig fundera en stund....

pöjken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jan-14 kl 20:28 »
jag vet inte ...svår nöt att knäcka enda jag kommer på som jag vet är idiotiskt och du har koll..är är den halt skadad gammal travare..ja du vet det gammla..så nej tyvärr..vet inte..ledsen..lycka till..

Leineri

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-14 kl 20:30 »
skulle du kunna fota hovarna? Rakt framifrån och rakt från sidan i "hov-höjd"

pöjken

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jan-14 kl 20:35 »
sitter och spånar nu hovböld, inflamation i knäled...jag vet inte spånar bara..

saint206

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-14 kl 20:46 »
Kan fota i morgon, ikväll kliver jag inte ut mer:P formen är fin anser jag, breda hovar, korta tår, fina vinklar..Inga ränder eller andra störningar, förutom att väggarna är höga, så en verkning är på sin plats inom kort.. Men som sagt, han verkar inte ha ont.. Jag har haft tre ponnyer med kraftig fång, en ardenner med sprickor och bölder, och en ponny med hovbroskförbening och tunna sulor.. Så jag vet hur dom problemen yttrar sig.. Jag tror fortfarande på sadelfelet.. Ska knata med honom utan i morgon och se hur han rör sig...

pöjken

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-14 kl 21:25 »
Har leta en massa och ringt det enda jag hittar men som inte stämmer är..http://www.evidensia.se/artiklar/stromsholm-hast/varatjanster/ortopedi/knaledshalta-pa-hast

pöjken

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-14 kl 21:37 »
Fel ben...

Lavendel

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-14 kl 10:32 »
Hej
Om sadeln ligger direkt på manken så göt det ont på hästen när du rider, alla hästar visar inte det så tydligt, och det kan påverka hur hästen går. Inte att bogarna blir låsta för då ligger sadeln för långt fram. Sadel skall ligga så att den inte får någon som hellst kontakt med vare sig tornutskott samt manke. Även hästen muskler påverkas fel då sadeln ligger fel. Viket i sin tur kan leda till sned häst och alla möjliga diffusa hältor fasten de uppstår i ryggen å runt bogarna samt höfterna. FRamvalvet får aldrig ligga högre än bakvalvet då är sadeln för trång.

Hoppas dock att allt löser sig med gång samt hovar lycka till

lavendel

saint206

• Småland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-14 kl 11:36 »
Ja, jag tror nog att dadeln har passat honom en gång i tiden, men nu, med NOLL ryggmuskler (provsatt honom igår, som att sitta på ett kvastskaft) så blev den ordentligt fel.. Han är rejält bukig också, så det var svårt att få sadeln att ligga där den skulle, den kasade liksom fram..:P tillägger för allas vetskap att han har proteinbrist och helt ur kondition, detta håller på att åtgärdas!

Leineri

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-14 kl 11:42 »
Är ponnyn gammal? Det jag reagerar på är detta med att den är bukig och har dåligt med ryggmuskler. Ryggmuskler brukar inte försvinna sådär markant om det inte är något fel på hästen. Även fölston som går år efter år och blir svankiga brukar få behålla lite substans runt ryggen i alla fall. Kan finnas många orsaker, varav några kanske även har samband med gången. Proteinbrist är det jag känner till som är lättast att åtgärda, även om det tar ganska lång tid innan musklerna kommer tillbaka (man ska inte chock-höja givan heller). Är pälsen lång och ponnyn fäller dåligt kan det vara cushing. Det låter i vart fall som att något inte står helt rätt till och det är förmodligen bättre att ta ut veterinär än at gissa.

saint206

• Småland
« Svar #19 skrivet: 16 jan-14 kl 12:32 »
Pälsen är lång... Men han är shettis, och det är januari...;) alla förra ägarens hästar föll ur i höstas enligt henne, och också vad jag såg... Dessutom tyckte jag högivan va lite snål om jag hörde rätt.. Hon sa nåt om tre kilo(!) han kom i lördags, och går på betydligt mer grovfoder, men ännu bara två dl kraftfoder, då han inte är van vid att äta det.. Han får även gurkmeja, då han har skimmelknölar, å de kan ju inte skada... Samt b- vitamin. Och så går vi. Promenera promenera.. Vi är redan trötta på det både han och jag... Mest jag..:P

Dela detta:

* Inloggade just nu

1662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser