Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rävskabb på häst!  (läst 6537 gånger)

solwalle

• Södermanland
rävskabb på häst!
« skrivet: 14 jan-14 kl 20:25 »
Hej! har en häst som nyss blivit "smittad" av rävskabb!Någon med erfarenhet av just rävskabb ingen annan sorts skabb!MVH Leffe

solwalle

• Södermanland
SV: rävskabb på häst!
« Svar #1 skrivet: 14 jan-14 kl 22:15 »
Hej igen! Ingen? Bota eller slakta?MVH  Leffe

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-14 kl 22:24 »
Jag vet inte, men vad säger veterinären?

solwalle

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-14 kl 22:38 »
Ska jaga veterinär imorgon.Men vad vet en distriktare?.Vill prata med en som varit drabbad.Leffe

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-14 kl 23:05 »
Bota givetvis, eftersom skabbdjuren är artspecifika så torde det inte vara svårt att övertala dom att flytta.. Finns massa info om fotskabb på häst, oavsett vilken skabb din har, så dör dom nog av samma gifter.. Men ska jag vara ärlig så tvivlar jag på att det är rävskabb.. Hur som haver, slakt är lite väl drastiskt, lycka till!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

solwalle

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-14 kl 23:29 »
Hej Saint! Detta är rävskabb inte fotskabb! Slakt drasktigt inte om hon ska lida utan bot.mvh leffe

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 14 jan-14 kl 23:43 »
Bota självklart. Veterinären kan skriva ut lämpligt medel. Vad har hästen för symptom? Har du fått rävskabb konstaterat?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

solwalle

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-14 kl 00:04 »
Hej Javill! Bota javisst.Symton konstaterat? Har egna ögon! Ska dra historien när jag får tid.Men någon måste väl varit utsatt förut? Och lyckats e misslyckats tidigare? Med vänlig hälsning leffe

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 15 jan-14 kl 00:08 »
Har aldrig sett rävskabb på häst. Gissar på att det är mycket ovanligt. Fotskabb hade vi hästar i stallet som drabbades av. Alla hästarna i stallet ( även våra) behandlades med gott resultat. Behandlingen upprepades efter några veckor igen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-14 kl 00:13 »
Anledningen till att man skjuter rävar med skabb är inte för att det är så svårt att bota räven från skabb. Hundar som fått skabb botar man. Brukar väl vara 2 behandlingar.

solwalle

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-14 kl 00:32 »
H ej! Haft hästar sen 65. Aldrig rävskabb. Men hur botar man en häst med RÄVSKABB  Någon måste veta? Med vänlig hälsning leffe

saint206

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-14 kl 09:10 »
Kära leffe. Oavsett vilket skabbdjur din häst har, så kan det botad med samma metoder som all skabb. Det finns en uppsjö av preparat och metoder att ta till! Ivemectin dödar skabbdjur. En del ger avmaskning med detta preparat tre gånger med två veckors mellanrum. En del tvättar hästen med sebacil ( inte att rekommendera mitt i vintern kanske) frontline som man vanligen droppar i nacken på hunden är det några som använder. Switch finns inte att köpa längre, men hade effekt. Flusa som man har till kor används också. Jag tycker dock att du ska kontakta en veterinär, om inte annat för att få avmaskningsmedel utskrivet. Mvh/ saint

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-14 kl 11:10 »
Finns även ett ivermectin preparat som man häller över ryggen på nötkreatur och får som går att använda på häst .
Finns de som använder det på hönsenmed för kvalster och fotskabben  .

Så tala med vet och få medel utskrivet på recept .

Eir

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-14 kl 18:18 »
Jag tror det är pälsätande eller blodsugande löss jag.

Bell

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 27 feb-14 kl 09:46 »
Hoppas det löst sig med din lilla häst. Ringde veterinären tidigare i veckan för att få lusmedel till min häst & då fick de fram en varning från Jordbruksverket att det var skabb på hästar i våra trakter.
Som sagt hoppas det gett med sig. om du har en hopplös veterinär är det bara att Pm/meddela mig så kan jag tipsa om ett bra ställe som kan häst :)
<3 Även rosen har taggar <3

Lugnets

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 apr-14 kl 08:50 »
Hästar kan VISST ha rävskabb, tvätta med sebasil,
Jag va tvungen att ringa SVA då en skabbis flyttade in i min lösdrift och då talade de om att jag måste hålla koll på hästarna då skabben smittar till hästar men det är dock ovanligt och misstas ibland för ex pälsätare.
Hur har det gått med din häst? Min höll på att klia ihjäl sig..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 02 apr-14 kl 09:40 »
Hästar kan VISST ha rävskabb, tvätta med sebasil,
Jag va tvungen att ringa SVA då en skabbis flyttade in i min lösdrift och då talade de om att jag måste hålla koll på hästarna då skabben smittar till hästar men det är dock ovanligt och misstas ibland för ex pälsätare.
Hur har det gått med din häst? Min höll på att klia ihjäl sig..

Fick du testat att det var rävskabb? Vet inte hur rävskabb skiljer sig från fotskabb som jag sett på häst men, skulle vara intressant att veta skillnaden och hur man testar.

saint206

• Småland
« Svar #17 skrivet: 02 apr-14 kl 11:11 »
Nu vill jag INTE hävda att någon har fel på något sätt, men hur kan rävskabben drabba häst mer än som tillfällig besökare när den SKA vara värdspecifik?

korpnina

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 17 maj-14 kl 10:15 »
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Rovdjur2/Rovdjursbloggen/Dates/2013/4/Ravskabb--en-otrevlig-parasit/

måste vara extremt ovanligt med rävskabb på häst här ett citat ur länken: "Vi har även fått in fjällrävar, några enstaka mårdar samt en skogshare. På veterinärhögskolan i Uppsala har man även haft en häst som drabbats av samma typ av skabb."
undrar vad de menar med "samma typ av skabb"?
i alla fall hade vi i mina trakter för ett antal år sedan mycket skabbräv. en sökte sig t o m in i stallet där en hjälpsam granne kunde skjuta den. min dåvarande hund blev vid flera tillfällen smittad och det var väldigt lättbehandlat som jag minns. inget av mina andra djur blev smittat (katt, får, häst)
undrar hur det har gått för dig och din häst Leffe?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1575 gäster, 2 användare
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser