Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimera frysens energiförbrukning vintertid.  (läst 5794 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Optimera frysens energiförbrukning vintertid.
« skrivet: 12 jan-14 kl 22:13 »
Vi ska skaffa frys till kommande skörd. Då moderna frysar möter en långsam men snabbare död under +10 grader tänkte jag resonera lite kring vad man kan göra för att hålla frysens mekanik varm medan frysen kanske kan få jobba kallt. Tänkte också klä in frysen i 100mm extra frigolit.

Vårt problem är att en solenergianläggning skulle få vara på 1kW för att driva marknadens bästa frys i 200l klassen så något måste göras. 1kW är ungefär 10ggr mer än jag hoppats på.
/J

Smajsan

• -
SV: Optimera frysens energiförbrukning vintertid.
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 22:20 »
Hej!
Vad är det som gör att de nya frysarna inte fixar vinterkyla?
Vi diskuterar det här hemma och jag har sagt att det går att ha en frys ute i ett oisolerat uthus. För det hade/har mina föräldrar.
Men det är iofs en gammal frysbox.
Så jag blev glad när jag såg den här tråden.

Men om man kan isolera frysen så kanske det går?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 13 jan-14 kl 07:04 »
Frysarna har inte blivit sämre på att tåla kyla än förr, men numera måste de vara märkta med någon slags klimatklass som anger vilket område på omgivningstemperatur som tillverkaren tillåter. Förr fanns ingen sådan märkning utan då fick man chansa bäst man ville.

Före jul, i samband med stormar och strömavbrott, var jag med om att köra igång en frys som hade stått strömlös i ett kallt (ungefär nollgradigt) utrymme i två dygn. Motorskyddet löste ut vid de 2-3 första startförsöken men den kom igång så småningom. Den frysen var från någon gång på 90-talet, dvs den var i "modernt" utförande beträffande kylmedium och kompressorolja men saknade klimatklassmärkning.

Problemen som kan uppstå om en frys står alltför kallt till uppstår när kompressorn ska starta efter att ha stått stilla så länge att den är helt utkyld. Dels kan oljan vara så trögflytande att den har svårt att komma igång, och dels finns det risk för s k vätskeslag om kylmedium skulle ha kondenserat och ligga som vätska i kompressorns cylinder.
Man kan undvika detta genom att göra som i luftvärmepumpar och annan utrustning där det finns en kylkompressor avsedd att sitta utomhus - nämligen att sätta dit ett litet värmeelement och en termostat som håller kompressorn på minst +4 grader.
Förmodligen är problemet mindre på inverterstyrda frysar som sällan stänger av kompressorn helt utan istället sänker varvtalet när det inte behövs så mycket effekt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-14 kl 09:36 »
Jag har haft en modern frys utomhus i temperatur mellan -25 och +20 grader i flera år utan att den lagt av. Och när det är -17 lär den helt klart bli utkyld rakt igenom mellan starterna.

Det där med motorskyddsutlösningar verkar dels vara olika mellan olika frysar, och framför allt beroende på om man har 230 volt som inte sackar när kompressorn skall igång. Jag har kört en del frysar och kylar på klen reservkraft, och då ser man hur olika de kan vara.

Kullan

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 jan-14 kl 10:14 »
Förr hade man freon i frysarna idag är det andra mer miljöanpassade kylmedel.
De morderna kylmedlen klarar ej minusgrader.
Vi har haft frys i sommarstugan i många år som tuffat och gått hela vintern trots minusgrader. När den till slut gav upp och vi var tvungna att köpa en ny så monterade vi dit en extera värmeslinga och klädde in frysen (dock med luftning) så den skulle ha det lite varmare då stugan är ouppvärmd då vi ej är där. Men det hjälpte ej. Den funkade bara då det var +5+10 grader eller mer. ej då det blev kallare. Gav upp och bytte till en frys från 80-talet och den går som en klocka.
Kan vara bra att känna till att man på sikt kommer att få detta problem i takt med att frysarna man har i förråd och sommarstugor blir uttjänta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 13 jan-14 kl 18:22 »
Förr hade man freon i frysarna idag är det andra mer miljöanpassade kylmedel.
De morderna kylmedlen klarar ej minusgrader.

Fel. Freon är ett varumärke som ett amerikanskt kemibolag använder för alla produkter som anses användbara som kylmedium, oavsett vad de kemiskt sett är för någonting. Det gamla ozonskadliga kylmediet R12, som användes i de flesta frysar, kompressorkylskåp och AC-anläggningar i bilar fram till 1992, såldes under namnet freon. Samma sak med de miljövänligare R134 och R600a som har ersatt R12 på senare år, i de fall kylmediet kommer från just den leverantören.

R12 och R134 har ur "kylteknisk" synpunkt praktiskt taget identiska egenskaper, skillnaden är att R134 kräver en annan typ av smörjolja i kompressorn samt att det är mycket större risk för frätskador om det skulle ha kommit in fukt i ett R134-system vid tillverkningen, därför brukar R134-anläggningar ha ett mycket större s k torkfilter än vad som behövdes på R12-tiden. Det syns tydligt på bilar med AC, i ett R12-system är torkfiltret inte större än en 25 cl petflaska, i R134-system brukar det vara stort som en 1 kg kaffeburk.

Alla påståenden om att eventuell försämrad köldtålighet skulle ha med kylmediet att göra är alltså ren humbug. Möjligen kan det vara så att det fanns en del kompressoroljor som blev ovanligt trögflytande i kyla under början av R134-tiden, och det kanske också kan spela roll att en del 90-talsfrysar som (med den tidens mått mätt) var extremt optimerade för att vara energisnåla, hade en underdimensionerad motor till kompressorn, som kan ha svårt att orka dra igång den när det är riktigt kallt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-14 kl 18:58 »
Kan det också vara så att tillverkaren sätter dit ett lågtempstopp i elektroniken?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 19:03 »
Helt omöjligt är det ju inte, men jag har aldrig haft tillfälle att titta närmare på någon kyl eller frys som verkar vara utrustad med något sådant. De nyaste jag har haft att göra med är några kombinerade kyl/frysskåp från ca 2006, och inget av dem har någon sådan skyddsanordning.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 13 jan-14 kl 19:30 »
Är det någon skillnad om man har en frysbox eller en pelarfrys (tror det heter så)?
Mina föräldrar har även en sån stående ute kallt och den puttrar o går.
Vore så bra att ha frysen ute för vi bor så litet.

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jan-14 kl 21:22 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 jan-14 kl 22:12 »
Är det någon skillnad om man har en frysbox eller en pelarfrys (tror det heter så)?
Mina föräldrar har även en sån stående ute kallt och den puttrar o går.
Vore så bra att ha frysen ute för vi bor så litet.

Nej, i frysboxar och frysskåp (en annan benämning) av samma märke och årsmodell kan man räkna med att maskineriet är exakt likadant. Det är bara möbeln som är annorlunda.

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jan-14 kl 05:15 »
Vi har både skåp och boxar. Det vi mätt är att skåpen drar lite mera trots mindre kapacitet än boxen. Öppnar man ofta typ varje dag är boxen bättre i alla avseenden.
Det finns TV program om självhushållare på Alaska med -40 grader ute och oftast en frys på -18 grader inne och ofta förekommande elavbrott. Visst verkar det löjligt att man inte kan utnyttja kylan pga dåligt konstruerade apparater som enbart har 'sommar'-tänk.

hans

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-14 kl 18:55 »
Gasol kyl/frys vad händer om bakänden står i ett oisolerat rum samma sak där antar jag, bakänden behöver isoleras mot kyla för att få upp värmen och skapa kylan......hm

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-14 kl 19:12 »
Man får väl se hur länge boxen går då.. Är knappt två år och står i källaren. Fryser där gör det visserligen inte, men det går ner till två grader.

Innan hade jag ett skåp från -99 typ. Det stod ute i en bod bara. Funkade hösten -12 åtminstone, när det såldes.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 15 jan-14 kl 19:33 »
Gasol kyl/frys vad händer om bakänden står i ett oisolerat rum samma sak där antar jag, bakänden behöver isoleras mot kyla för att få upp värmen och skapa kylan......hm

Gasoldrivna kylskåp brukar ha ett s k absorptionssystem (liksom en del små och primitiva eldrivna kylskåp, t ex i äldre trinettkök). Mycket ineffektivt, kräver minst 5 gånger så mycket energi som en vanlig kylanläggning med kompressor, men har fördelen att vara fritt från rörliga delar och absolut tyst. Kylmediet är ju en blandning av vatten och ammoniak i ett sådant system, jag har för mig att på vissa ställen i kretsloppet förekommer i stort sett rent vatten som borde kunna frysa vid minusgrader. Bli inte förvånad om ett sådant skåp inte kommer igång alls om det har stått i minusgrader så länge att allting på baksidan är utkylt.  När det väl är igång så brukar det fungera bättre ju bättre kylning man kan ordna åt de varma delarna på baksidan, framför allt kondensorn som är ett rör eller slinga med kylflänsar som brukar sitta horisontellt längst upp. Det som verkligen ska hållas varmt är kokaren, en vertikal anordning som brukar vara isolerad med glasull och inklädd med plåt, värmepatronen/gasolbrännaren sitter i dess nedre ände.

Men jag vet inte hur gasoldrivna frysar brukar vara konstruerade. Jag har en känsla av att det är svårt att få tillräckligt låg temperatur från en absorptionsanläggning för att det ska räcka för att hålla en frys kall.

pöjken

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-14 kl 19:49 »
Jordkällare?

pöjken

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jan-14 kl 19:56 »
?Varför krångla till det.. ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-14 kl 20:08 »
Ställer man frysen i jordkällaren så lär den rosta sönder.

pöjken

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 jan-14 kl 20:12 »
Ställer du frysen i jordkällaren blir det utsläpp... ;)

pöjken

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-14 kl 20:21 »
bondepraktikan         ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Castor fiber, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser