Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timer plus dimmer i hönshus.  (läst 4107 gånger)

melongurka

• Västergötland
Timer plus dimmer i hönshus.
« skrivet: 11 jan-14 kl 22:08 »
 Nu till ljussättningen. Om man nu vill ge extraljus till hönsen på vintern så har jag förstått att vanliga lampor duger och det hade mina höns även för 25 år sedan. Men då hade jag ingen timer men framförallt ingen dimmer. Det är inte ofta det nämns hur känsliga höns är för ett abrupt uppvaknande. Jag tycker själv inte det är så jäkla kul ;D. Nu handlar det ju om att dimmra upp på morgonen, kvällen löser ju sig själv. . Finns det någon dimmer som ej är fast elkonstruktion eller behöver jag någon alls. Nåväl extraljus ska det bli och berätta nu era lösningar så att man blir lite klokare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Timer plus dimmer i hönshus.
« Svar #1 skrivet: 11 jan-14 kl 22:27 »
Det finns ju sladdmonterade dimmers som hänger ihop med varenda "uplight" -golvlampa från 90-talet. Men de är förstås inte direkt avsedda eller godkända för miljön i ett hönshus.

Men en annan möjlighet är väl att dela upp belysningen på flera lampor och slå till dem stegvis med var sin timer? T ex först 10 % av all belysning, fem minuter senare går man upp till 25 %, sedan 50 % och till sist 100 %.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 11 jan-14 kl 22:30 »
I större hönshus har man alltid dimmer men vill man göra en billig egen så är det som sagt bara att koppla in ett par lampor stegvis.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 11 jan-14 kl 22:46 »
Jag hade problem med att hönsen hamnade varsomhelst när lampan släcktes av timern. Jag har nu en svag lampa på dygnet runt i förrummet. När det vanliga lysröret släcks av timern hittar hönsen upp till sin pinne. På morgonen låter jag lysröret gå igång efter soluppgången. Fungerar bra för mig.

Hans Andersson

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 06:17 »
Man ska ju dock egentligen inte ha lysrör till höns.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 12 jan-14 kl 10:42 »
Man ska ju dock egentligen inte ha lysrör till höns.
Varför inte? Om det är flimret du tänker på så är det ett problem bara med gammaldags nätanslutna armaturer (drossel + glimtändare). Moderna lysrörsarmaturer med HF-don är helt flimmerfria, likaså alla lysrörsarmaturer som drivs med likström.

Vill man få flimmerfritt ljus med gamla lysrörsarmaturer och har tillgång till trefasström kan man sätta upp dem parvis och mata de två armaturerna i varje par från var sin fas.

Hans Andersson

• -
« Svar #6 skrivet: 12 jan-14 kl 13:30 »
Ja, det är flimmret.  Jag vet inte hur det är med nya don, men rekommendationen har alltid varit att inte ha lysrör till höns.
Betyder 'flimmerfria' att dom är det även för höns?

melongurka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-14 kl 14:23 »
Tillbaka till dimmerdiskussionen ;)

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 17:35 »
Varför inte? Om det är flimret du tänker på så är det ett problem bara med gammaldags nätanslutna armaturer (drossel + glimtändare). Moderna lysrörsarmaturer med HF-don är helt flimmerfria, likaså alla lysrörsarmaturer som drivs med likström.

Vill man få flimmerfritt ljus med gamla lysrörsarmaturer och har tillgång till trefasström kan man sätta upp dem parvis och mata de två armaturerna i varje par från var sin fas.

Belysningen skall vara dimningsbar "eller motsvarande" i stallar för mer än 350 djur.

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-14 kl 21:30 »
Så egentligen vållar direkttänt ljus på morgonen inga problem för hönsen. I mina yngre år hade jag 72 höns och där fanns  ingen dimmer utan glödlampa tänd direkt. Jag kanske tjatar på om detta men jag vill att hönsen ska ha det bra, och detta är något jag funderar över.

Hans Andersson

• -
« Svar #10 skrivet: 12 jan-14 kl 23:32 »
Har vi inte svarat på det då?

Haggan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 16 feb-14 kl 21:54 »
Har bytt HF don på en Biltema armatur till en Dimmbar osram.
Styr den med en, i lampan, inbyggd arudino. Den har vän Wifi liten webserver mäter också temp och fuktighet som jag loggar i en databas.

Koden finns på github men behöver konfas för eget bruk. De får soluppgång på morgonen sen brukar de få naturlig solnedgång. Det bästa är om man behöver gå in och greja när det är mörkt då kan man tända och sedan sätta att den ska dimma ner själv då brukar de nästan alltid hitta upp på pinnen innan det blir tvärmörkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser