Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25446 gånger)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Timpeng
« Svar #100 skrivet: 04 feb-14 kl 10:20 »
Här i krokarna finns en jättestor tomatodlare som värmer sina växthus med spillvatten från en pappersmassefabrik. Så visst går det att odla tomater här utan att på verka klimatet allt för mycket.

Jups. Men hur stor del av behovet fyller han?

Notera att jag inte säger att det inte går att göra Sverige självförsörjande, det jag betvivlar är att det är optimalt.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 04 feb-14 kl 10:31 »

Notera att jag inte säger att det inte går att göra Sverige självförsörjande, det jag betvivlar är att det är optimalt.
Men var för inte äta grönsaker efter säsongen . Det gjorde man bara 30-40 sedan . Istället som nu grönsaker i från hela värden . Vi gapar efter allt mer som bara leder till att vi blir helt beroende av andra länder i stället för att odla allt mer skälva och bli mera oberoende.
« Senast ändrad: 04 feb-14 kl 11:01 av Che Guevara »

Hans Andersson

• -
« Svar #102 skrivet: 04 feb-14 kl 10:45 »

Det här är ingen fråga som du behöver krångla till, för statistiken talar sitt tydliga språk.

år 2000 slaktades 489 940 nöt och 3 255 552 grisar.
2012 hade det sjunkit till 390 940 nöt och 2 585 638 grisar.

Sverige har ju inte blivit mindre på 12 år så det finns ingen som helst anledning till en mindre produktion, förutom att importen är billigare.
Självklart skulle vi som land tjäna på att produktionen åter ökade till fornstora dars nivåer. Det för med sig så många sidoeffekter,  arbetstillfällen inte minst.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #103 skrivet: 04 feb-14 kl 11:08 »

Vet inte, det är den näst största odlingen i Sverige med 1,35 miljoner kg om året. Mig veterligen finns det inte många odlingar av den typen i Sverige och med tanke på hur många industrier som avger spillvärme och hur mycket tomater vi importerar borde det finnas en stor potential att utöka tomatodlingen här.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #104 skrivet: 04 feb-14 kl 13:10 »
Självklart skulle vi som land tjäna på att produktionen åter ökade till fornstora dars nivåer. Det för med sig så många sidoeffekter,  arbetstillfällen inte minst.

"Självklart"?

Nej, det finns inget självklart här. Jordbruket i Sverige sysselsätter bara runt 2% av befolkningen, att stoppa importen av mat och ha som mål att Sverige ska bli självförsörjande skulle mao innebära en ganska liten ökning, procentuellt sett, av antalet arbetstillfällen. Samtidigt är Sverige beroende av den globala handeln och en trend till att bli mer protektionistiska kommer förmodligen skada oss mer genom att vi därför som resultat troligen kommer tappa fler arbetstillfällen i industrin än som kan kompenseras av de nya arbetstillfällena inom jordbruket.

Så ingenting är självklart. Och, som sagt, varför inte dra gränsen vid en annan nivå? Varför ska man inte i stället ha som mål att EU ska vara självförsörjande i stället? Södra Europa har ett skriande behov av mer arbeten, mycket mer än Sverige, och när Grekland, Italien, Spanien etc går dåligt då drabbar det även Sverige.

Vet inte, det är den näst största odlingen i Sverige med 1,35 miljoner kg om året. Mig veterligen finns det inte många odlingar av den typen i Sverige och med tanke på hur många industrier som avger spillvärme och hur mycket tomater vi importerar borde det finnas en stor potential att utöka tomatodlingen här.

Intressant. Det visste jag faktiskt inte, men det är kul att lära sig nåt nytt. :)

Det ironiska är att vi spolar ut ca 100 TWh finfin värme rakt ut i vattendrag från våra kärnkraftverk, vilket är 2/3 av all energi som genereras i reaktorerna. Det är förmodligen det största energislöseriet i det här landet och att vi inte tar hand om den energin är fan skandal! Vi hade nog tom kunnat odla bananer "gratis" om vi ville...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 04 feb-14 kl 19:08 »
Ett miljövänligt jordbruk kommer att sysselsätta långt fler folk, än idag. Massa jobb blir det. Timlönen kan inte bli jättestor och produkterna kommer att bli dyrare. Folk kommer ändå att handla för sin lön, fast spenat och timjan, istället för smarttelefoner.

Broberg

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 04 feb-14 kl 19:18 »
med din människosyn och avsaknad av empati förstår jag fotot du valt.
håller inte alls med,visst kommer det klimatförändringar till följd av vårt leverne men man får lösa situationen efterhand. att önska sina medmänniskor döden för att de vill leva drägligt är en hemsk inställning.
f.ö håller jag med Qeruiem,de flesta hänger inte med vad gäller befolkningstillväxt m.m
för att förhindra överbefolkning,resursbrist m.m gäller att låta resten av världen nå upp till vår standard.det gäller att jobba globalt och utveckla teknik.världens s.k u-länder är idag mindre än någonsin,standarden växer och i länder som börjar nå vår standard avstannar befolkningstillväxten.
demografernas modell planar ut på 9-10 miljarder men det under förutsättning att världen utvecklas i den takt som nu.
amledning till detta kan studeras på gapminder,hans rosling.
hans föredrag är alltid fascinerande och vänder ens världsbild. ulf

Hur många jordklot behövs om 9-10 miljarder ska ha vår standard?

Citera
Empati betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor
Har inga problem med det.

Jag är inte medmänniska med såna som vill fortsätta rovdrift på västerländskt vis, däremot är jag medlevande, eller vad ska kallas, till en jävla massa olika typer av olika arter. Finns många arter som är hotade pga oss. Där varje individ är väldigt viktig. Det gäller inte människoarten.

Broberg

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 04 feb-14 kl 19:20 »
Fast vi har varit självförsörjande på livsmedel, så det kan inte vara omöjligt. Dessutom under en tid när jordbruket var betydligt mindre mekaniserat än idag.
Den (lätt rasistiska) kritiken mot de s k U-länderna i bl a Afrika går ju ofta ut på att de inte klarar av att föda sin egen befolkning, men det kan inte vi heller. (Varken med mat eller IT.)

Blir inte bättre för att de odlar bananer och palmolja till oss.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 04 feb-14 kl 19:24 »
Blir inte bättre för att de odlar bananer och palmolja till oss.
Kanske det inte är så mycket annat att göra när multinationella bolag och Kineser köper upp deras jord av staten. I annat fall så får dom försöka odla där det inte finns vatten något vidare .

Broberg

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 04 feb-14 kl 19:31 »
Jag tänkte just tipsa om gapminder, men malarmaster hann före. ;)

Utifrån vad Pentti skriver  (och det är samma gamla rant som han brukar dra, som vanligt inte uppbackad av referenser till någon form av fakta) så drar jag slutsatsen att Pentti är född på 50-60-talet och inte har brytt sig om att läsa vare sig historia, samhällskunskapsrelaterade ämnen eller på annat sätt hålla sig a-jour med världens utveckling sen han lämnade skolan. Varför skulle han annars förespråka en förändring av dagens nativitet på ca ~2 (med försumbar barnadödlignet) till 1800-talets nativitet på ca ~2 (där 4 utav 6 barn inte uppnådde vuxen ålder)?

Vi pratar alltså global skala nu, hela jorden. Inte Sverige...

http://www.gapminder.org/videos/dont-panic-the-facts-about-population/

En timme långt, ställer "kända" fakta på huvudet totalt. Speciellt om man fortfarande tror att världen är uppdelad i I- och U-länder och att Afrika är en fattig kontinent med gigantuala, undernärda barnaskaror...

Är väl ingen som skriver rapporter och bedriver nån speciell forskning på "förbjudna" ämnen. Sånt diskuteras mest i det tysta, folk emellan. Folk är väl kvar i det religiösa "alla-människoliv-är heliga-tänket? Mysko med tanke på att de ändå fär och krigar i länder, som inte lever på deras sätt.

Det räcker att ha koll på grundläggande naturkunskap, ekologi och ta sig utanför dörren, samt glo på vanliga nyheter.

Broberg

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 04 feb-14 kl 19:33 »
Kanske det inte är så mycket annat att göra när multinationella bolag och Kineser köper upp deras jord av staten. I annat fall så får dom försöka odla där det inte finns vatten något vidare .

Precis.

Men vi kan ju alltid utveckla något dataprogram och skicka ner till dem..

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #111 skrivet: 04 feb-14 kl 19:47 »
Ett miljövänligt jordbruk kommer att sysselsätta långt fler folk, än idag. Massa jobb blir det.

Det vore roligt om du kunde komma med lite fakta som stödjer dina påståenden, för du brukar dra samma fanatiska tirad varje gång men du backar aldrig upp det med källor.

Allt jag läst om historia, krig, konflikter, internationella relationer etc säger mig att din dröm är tom mindre hållbar än kommunismen och vi vet ju hur bra den funkade...

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 04 feb-14 kl 19:50 »
Precis.

Men vi kan ju alltid utveckla något dataprogram och skicka ner till dem..
Haha va smart dom äger ju inte ens en dator .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #113 skrivet: 04 feb-14 kl 19:55 »
Haha va smart dom äger ju inte ens en dator .

Um... Du, det är 2000-talet nu. Afrika ser inte riktigt likadant ut som du kanske tror...

-- Bruce Schneier '08

Che Guevara

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 04 feb-14 kl 19:57 »
Um... Du, det är 2000-talet nu. Afrika ser inte riktigt likadant ut som du kanske tror...
Jo för dom för som små bönder som har blivit bort drivna i fån sin prima jord av globaliseringens mammon och deras lakejer.

Ek

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 04 feb-14 kl 20:16 »
"Självklart"?

Nej, det finns inget självklart här. Jordbruket i Sverige sysselsätter bara runt 2% av befolkningen, att stoppa importen av mat och ha som mål att Sverige ska bli självförsörjande skulle mao innebära en ganska liten ökning, procentuellt sett, av antalet arbetstillfällen. Samtidigt är Sverige beroende av den globala handeln och en trend till att bli mer protektionistiska kommer förmodligen skada oss mer genom att vi därför som resultat troligen kommer tappa fler arbetstillfällen i industrin än som kan kompenseras av de nya arbetstillfällena inom jordbruket.

Så ingenting är självklart. Och, som sagt, varför inte dra gränsen vid en annan nivå? Varför ska man inte i stället ha som mål att EU ska vara självförsörjande i stället? Södra Europa har ett skriande behov av mer arbeten, mycket mer än Sverige, och när Grekland, Italien, Spanien etc går dåligt då drabbar det även Sverige.

Intressant. Det visste jag faktiskt inte, men det är kul att lära sig nåt nytt. :)

Det ironiska är att vi spolar ut ca 100 TWh finfin värme rakt ut i vattendrag från våra kärnkraftverk, vilket är 2/3 av all energi som genereras i reaktorerna. Det är förmodligen det största energislöseriet i det här landet och att vi inte tar hand om den energin är fan skandal! Vi hade nog tom kunnat odla bananer "gratis" om vi ville...
Det är väl ingen mer än du och pentti som har pratat om att stoppa importen.Men du menar alltså att det skulle vara proteksionism att öka jordbruksproduktionen.och du verkar inte heller tycka det gör något att resterande försvinner.Den är ju ändå så liten.finns en hel del länder som expoterar jordbruksprodukter varför skulle inte vi kunna göra det!Du verkar ha en storstadssyn på jordbruk och jobb. utav sveriges sysselsatta på ca 4500000 verkar ca 177000 direkt i jordbuket.Indirekt lär det vara fler. Antar att du inte lär hitta många i stockholm men i tex götene kommun i skaraborg är ca 43% indirekt eller direkt sysselsatta av  jordbruk. Hur du kan få det till att vi skulle tappa folk i industrin vet jag inte eller räknas inte livsmedelsindustrin..För mig är alla jobb viktiga till och med dom i databranschen, även om jag inte fattar vad dom sysslar med. Fråga en IT nisse ,vad jobbar du med -Data.. Fråga en Snickare,vad jobbar du med-Hammare...

Ek

• Västergötland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #116 skrivet: 04 feb-14 kl 20:21 »
Självklart kan Sverige lätt bli självförsörjande på mat.  Det handlar ju inget om att det inte skulle gå praktiskt.  Just nu är jag dock mest förundrad över vad mycket TS måste tänka på när han räknar på sin timpeng...  :-).
Kan lova dig att det är inte lätt .Försöker få in i kalkylen både canservården och Ulandsbiståndet  ;D

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #117 skrivet: 04 feb-14 kl 20:48 »
Men du menar alltså att det skulle vara proteksionism att öka jordbruksproduktionen.och du verkar inte heller tycka det gör något att resterande försvinner.

Du läser in väldigt mycket som jag aldrig har skrivit...

Det jag säger är att jag ser inget egenvärde i att Sverige ska vara självförsörjande vad gäller jordbruket. Vad är poängen? Det är fullt möjligt att det inte ens är önskvärt. Ser jag därmed något skäl till att därmed utrota jordbruket? Varför skulle jag göra det? Finns ju ingen poäng i det heller.

Men varför skulle ett självförsörjande Sverige vara ett relevant mål att försöka uppnå? Vi blir ju inte självförsörjande i alla fall, för om tex nån knipsar oljan så stannar jordbruket i alla fall och det finns så många andra områden (traktorer, konstgödsel, IT, mediciner etc etc etc) där vi är så beroende av omvärlden att "självförsörjande" bara blir ett tomt ord.

Världen är global idag. Man kan ha åsikter om det, men det är ett faktum och det kommer knappast ändra på sig under vår livstid.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 04 feb-14 kl 21:05 »
Det vore roligt om du kunde komma med lite fakta som stödjer dina påståenden, för du brukar dra samma fanatiska tirad varje gång men du backar aldrig upp det med källor.

Allt jag läst om historia, krig, konflikter, internationella relationer etc säger mig att din dröm är tom mindre hållbar än kommunismen och vi vet ju hur bra den funkade...

Fakta om att det är mer jobb med miljövänlig odling, än med icke miljövänlig odling? Vet inte alla det?

Ek

• Västergötland
« Svar #119 skrivet: 04 feb-14 kl 21:28 »
Du läser in väldigt mycket som jag aldrig har skrivit...

Det jag säger är att jag ser inget egenvärde i att Sverige ska vara självförsörjande vad gäller jordbruket. Vad är poängen? Det är fullt möjligt att det inte ens är önskvärt. Ser jag därmed något skäl till att därmed utrota jordbruket? Varför skulle jag göra det? Finns ju ingen poäng i det heller.

Men varför skulle ett självförsörjande Sverige vara ett relevant mål att försöka uppnå? Vi blir ju inte självförsörjande i alla fall, för om tex nån knipsar oljan så stannar jordbruket i alla fall och det finns så många andra områden (traktorer, konstgödsel, IT, mediciner etc etc etc) där vi är så beroende av omvärlden att "självförsörjande" bara blir ett tomt ord.

Världen är global idag. Man kan ha åsikter om det, men det är ett faktum och det kommer knappast ändra på sig under vår livstid.
Kan nog säga det samma om dig . Jag har heller inte pratat om självförsörjning.jag vill se export av det vi kan producera bra och miljövänligt. Det kan ge jobb och pengar. Tack föresten för den faderliga upplysningen om att värden är global sånt förstår inte vanliga bönner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser