Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25372 gånger)

Hans Andersson

• -
SV: Timpeng
« Svar #140 skrivet: 05 feb-14 kl 14:09 »
Du får nog ta och göra en anmälan på det...       
 ;D

Det har jag redan gjort.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #141 skrivet: 05 feb-14 kl 14:10 »
Total harmonisering och likhet innebär ju också total stagnation. Det är när det uppstår konflikt och konkurrens som saker händer!

Det behövs alltid lite fria radikaler för att få fjutt på idéflödet. ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

andtol

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 05 feb-14 kl 14:15 »
Det har jag redan gjort.

Gör inte det. Det var jag, Toll, som började. Inget att vara upprörd över.

Mer än att det är roligt att blanda nick. T o m med jag studsar: "Jag har ju inte skrivit i den tråden!" :)

Hans Andersson

• -
« Svar #143 skrivet: 05 feb-14 kl 14:20 »
Det är redan anmält, men renderade ju (självfallet) inte i något.

Hans Andersson

• -
« Svar #144 skrivet: 05 feb-14 kl 15:32 »
Tja, det är ju sånt man inte kan bestämma, det är sånt som bara händer om möjligheterna finns.

Själva startar vi ju hundcenter. För sisådär 10 år sen fanns det tex inte en enda inomhushall för hundträning, för 5 år sen fanns det ett litet fåtal, idag finns det massor i landet. Det är förstås en ganska nischad marknadsdel som knappast kommer sysselsätta mer än några hundra personer eller så, men annars har vi ju tex ekologiskt jordbruk som i dagsläget borde sysselsätta rätt många svenskar. Det är inte så länge sen som ekologiskt odlat inte gick att få tag på i vanliga butiker, idag börjar det bli allt vanligare med ekologiskt, kravmärkt, svanenmärkt etc etc etc.

Eller se på smartphones, en bransch som bara för sisådär 5 år sen var en liten struntnisch, 2013 var intäkten för enbart Googles app-store 1.3 miljarder dollar och 2017 räknar man med 5.2. När RUT-bidraget infördes så ökade omsättningen radikalt i städbranchen, blev säkert många nya arbetstillfällen där med.

Så hur ska man kunna ge några konkreta exempel på var nästa stora (eller lilla?) hög med arbetstillfällen kommer uppstå? Det är bara att blöta fingret och känna efter varthän det blåser och sen agera på det man tror på. Generellt sett kan man dock säga att det är de små firmorna som är vinnare, de står för störst tillväxtpotential och den lilla storleken gör dem flexibla och anpassningsbara så de kan ta just möjligheten i flykten, så ska man som politiker satsa på nånting så är det att främja småföretagandet. Det är det som lönar sig bäst för samhället i stort.

Småföretag och enmansföretagare i alla ära.. Dom är viktiga, men inte motorn i samhället. Det behövs lite rejäla företag med 5-6000 anställda också, eller dom här medelstora med 4-500 anställda.  Det är dom som håller samhällen vid liv och gör så där kan finnas service av olika slag, och dessutom ger det jobb till massor av småföretagare runt om.

När du nämner Google så slår det mig hur det kommer sig att inte vi har några såna företag här?

andtol

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 05 feb-14 kl 15:38 »
Det är redan anmält, men renderade ju (självfallet) inte i något.

Jodå. :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #146 skrivet: 05 feb-14 kl 17:26 »
Småföretag och enmansföretagare i alla ära.. Dom är viktiga, men inte motorn i samhället.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2010/September/Smaforetagslandet-Sverige/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Foretagande/Naringslivet/Naringslivets-struktur/
http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/na-nyheter/foretagarna-tillvaxt-i-smaforetag-har-tagit-fart-senaste-aret-581725

När du nämner Google så slår det mig hur det kommer sig att inte vi har några såna företag här?

Skype? Mojäng AB (Minecraft)? Propellerhead Software?

Finns några fler som alla blivit banbrytande, marknadsledande eller på annat sätt hävdat sig, men över lag är Sverige tyvärr skitdåliga på att främja IT, speciellt när det dessutom handlar om de små, expansiva företagen. Vi var enormt långt framme på IT-området där nånstans runt 2000-talet, men det har till stor del schabblats bort av regeringar som inte begriper "mjuk" teknik.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 05 feb-14 kl 19:50 »
1, men ett där vi utnyttjar resurserna rätt.mat bör inte vara problem,det finns massor av ytor till matproduktion som med rätt teknik kan utnyttjas. energi,oljan kommer att försvinna men ny teknik kommer att lösa problemen. de länder som har god tillgång till sol har ju läge för elproduktion,elbilar funkar bra i dessa länder.biobränslen kommer att öka och det i kombination med effektiva motorer kommer drastiskt att sänka förbrukningen,se bara de sista 10 årens utveckling.
fosfor kommer det vara  det brist på sägs det men det är ett av jordens vanligaste ämnen.
svampforskare har redan löst det problemet,likaså att odla grödor i torra områden med hjälp av svamp.
svampar tillverkar även olika enzym som går att använda till t.ex ersättning för olja till att tillverka plaster.
såg senaste vetenskapens värld och forskarna berättade och visade olika projekt över hela världen.
Nej,jag är inte pessimist,jag vet ayy det jobbas på nya grejor över hela världen,det kommer ersättningar och de kommer att vara miljövänliga,den läxan har nog gått in. ulf

Det finns inte tillräckligt med ytor, eftersom människan inte är ensam art på jorden. Vem kan timra miljövänliga elbilar och hyvla fram solceller till dessa?

Vad ska de köra på, när en väg modernare än spår på marken är rena miljöbrottet?

Broberg

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 05 feb-14 kl 19:56 »
Problemet är inte att du förespråkar miljövänlig odling etc, problemet är att du envetet hävdar, helt utan källhänvisning etc, att vi ska nå dit genom att alla ska bli fattigare, sjukare, jobba hårdare, dö yngre och gå tillbaka till en ordning där barn och mammor dör i barnsäng etc.

För att det hänger ihop. Orsak och verkan. Låter man bli att göra miljövidriga grejer, så blir det så av sig själv. Vad behövs för källa för det?

Broberg

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 05 feb-14 kl 19:59 »
Det är tydligen såhär de räknar jordklot: http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/s-berknar-man-ekologiska-fotavtryck/1157938-ekologiska-fotavtryck-s-berknar-man-ekologiska-fotavtryck

Jo och om vi frossare här, gör av med 5,7 hektar istället för 1,8, så är det ju här vi måste börja! Sen lär inte alla de där 1,8-bitarna vara lämpliga att använda, så då blir det ytterligare minskning.

Broberg

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 05 feb-14 kl 20:11 »

Att jordbruket halkat ner i sysselsättning är ju just för att importen kommer så mycket. Det finns nog få områden som har potential att skapa så många riktiga jobb, som jordbruket.

Och ju miljövänligare naturbruk, desto fler jobb.

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
« Svar #151 skrivet: 05 feb-14 kl 20:17 »
Malarmaster, har du läst boken Kollaps? annars kan det ju vara svårt att utala sig om vad dessa "kollapsteorier" handlar om. Det är uppenbart flera här som tror på evig tillväxt och teknikens under...detta tror jag är en väldigt naiv tanke. Här är flera som förespråkar någon form av fantasirikedom som ska "skapa nya arbetstillfällen" men jag undrar bara vad behöver en människa egentligen?

just nu känns som att världen febrilt försöker hitta nya saker att få folk att spendera pengar på, exempelvis en smartphone -"så att du kan marknadsföra din lilla gårdsbutik på facebook"-så nu måste alltså småbönder sitta med sin Iphone på facebook för att kunna få sålt sina varor, i stället för att faktist jobba med det de tänkt från början. Så nu MÅSTE man helt enkelt ha en smartphone för att kunna vara småbonde...Men ALLA behöver ju mat så så svårt borde det väll för sjöen inte vara att få sälja det...?!? Det är ett enda ekorrhjul allt ihop...vi måste tjäna pengar för att kunna köpa massa prylar som vi måste hitta på och produsera för att tjäna pengar för att kunna köpa....men vad har vi för reella behov egentilgen? Borde inte det vara äta, skita, sova och umgås? allt kanske inte hör till landsgränser men man kanske måste tänka tvärt om mot denna globalitet vi tycks eftersträva idag. Varför inte ordna det mesta av det man behöver på nära håll, så de som bor här har jobb och så att man slipper transporter. Skulle det hända något globalt sett, vad det än må vara, (jag tror personligen på en ekonomisk och sämhällig kollaps p.g.a samhällets komplexitet) så har vi majoriteten av vårt dagliga behov lokalt...vi sitter med andra ord aldrig i skiten...men har vi inget här utom en hög med innovativa HM designers och IT-nissar i en situation utan el så spelar deras små fiffiga hittepåbehov ingen roll...då behöver vi MAT och VÄRME och det är sverige extremt långt ifrån idag...Innan någon här avfärdar "Kollapsteorier" kräver jag att ni läser boken Kollaps...det är lixom inte första gången en sån kollaps händer...det är mer regel än undantag sett genom historens stora civilisationer. Det är klart att det gåt att göra något, men just nu TROR JAG jobbar vi i helt fel riktning...

det är ju ganska intressant att just IT ses som en miljöbesparande framtids plan, men va fan görs all elektronik av?? inte av tall barr precis...vi måste bara inse att vi måste nöja oss med mindre om vi inte ska förstöra vår planet så pass att vi inte kan bruka den lokalt...

Hamstern

• Västergötland
« Svar #152 skrivet: 05 feb-14 kl 20:23 »
Qeruiem, den mjuka tekniken som sjabblades bort var för länge sdan när den svenska textilindustrin försvann...nu sitter vi här med tonvis svensk ull och importerar skitig jäkla resursslukande bomull från andra sidan jorden...tacka vet jag svenskt linne...om det funnits något...

malarmaster

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 05 feb-14 kl 20:24 »
ja,och deras lösning för framtiden är smarta tekniska lösningar och se till att världen blir mer harmoniserad,dvs att fattiga länder kommer upp till vår standard.
läs innantill.
då minskar befolkningstillväxten,med teknik och forskning löser vi miljö och energiproblem. avseende matproduktion så har den radikalt förändrats de sista 20 åren.
världssvälten har minskat,det finns egentligen mat till alla.det är ett infrastrukturproblem och ett ekonomiskt som sätter agendan.
visst finns det mark att odla,du kan med hjälp av solceller i afrika avsalta havsvatten och konstbevattna öknar.
med hjälp av ny teknik kan du odla växter på torra marker och använda svampar till bevattning.
just nu pågår ett stort projekt i afrika där man med hjälp av svampmycel återplanterar skog tvärs över afrika,söder om Sahara.ett enormt område som förutom att man återplanterar kommer att ge skugga och möjlighet till odling under träden.
återplanteringen sker för att stoppa Saharas utbredning söderut men kommer att ge stora vinster för befolkningen.
det finns massor av projekt runt om i världen,det går inte att jämföra dagens värld med världen t.ex på 50-talet.
afrika håller på att resa sig,deras tillväxt är bland de största i världen.
indien har gått från u-land till ett land i stark tillväxt med växande medelklass.
likaså brasilien,de flesta asiatiska länder.
hoten mot denna positiva utveckling är i vissa länder religion samt korruption men glädjande får demokratin i världen lite större utrymme hela tiden vilket i sin tur ger en positiv utveckling.
ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 05 feb-14 kl 20:34 »
Nybörjarläsning för barn och vuxna som just börjat fundera på sitt levernes påverkan: http://www.alternativ.nu/hushalla/index.html#laddaned

Praktiska tips och inspiration hittas t ex i denna tidskrift:
Citera
Åter
 är en tidning för alla som vill bo på landet och leva ett enkelt och jordnära liv nära sin egen försörjning.
 I tidningen finns praktiska artiklar om odling och djurhållning till husbehov, ekologiskt boende och byggande, hantverk mm. Prenumeranter får annonsera gratis i tidningen, som i dag har en upplaga på 7120 ex.

http://www.alternativ.nu/index.php?page=shop

Hamstern

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 05 feb-14 kl 20:46 »
Jajjemen Åter är kalas!  ;D

Vad David Jonstad vill komma fram till i boken Kollaps är så vitt jag tolkat det hela att vi måste ta ansvar och se möjligheter på lokal nivå, samt minska vår konsumtion. han menar också att vi INTE kan förlita oss på tekniska framsteg för vår framtida lycka och överlevnad. Vi måste helt enkelt ta hand om det vi har på ett vettigt och sparsamt sätt, i samklang med naturen...för den som behöver praktiska exempel på detta är ju Åter ett lysande exempel. Tack gode Petter för Åter!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #156 skrivet: 05 feb-14 kl 23:59 »
För att det hänger ihop. Orsak och verkan. Låter man bli att göra miljövidriga grejer, så blir det så av sig själv. Vad behövs för källa för det?

Tja. Om du vill tas på allvar behöver du källor, nu ter du dig bara oresonlig och låter mest som att du har hack i skivan.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 06 feb-14 kl 00:11 »
tacka vet jag svenskt linne...om det funnits något...

Jo, lite linnekläder hade inte skadat. Har sängkläder och man blir grymt bortskämd. Skriver det eftersom jag såg Västergötland.. Där i Slutarp finns en lumphandlare ju och åtminstone innan, så hade han stort lager av gamla nya linnesängkläder, för typ gratis..

Broberg

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 06 feb-14 kl 00:18 »
Tja. Om du vill tas på allvar behöver du källor, nu ter du dig bara oresonlig och låter mest som att du har hack i skivan.

Vad förstår du inte, av det jag skrivit? Jag har aldrig varit känd, för att vara pedagogisk visserligen..
« Senast ändrad: 06 feb-14 kl 00:33 av Pentti Linkola »

Broberg

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 06 feb-14 kl 00:22 »
Lägger till ett lästips. Finns väl på biblioteken också.

http://www.adlibris.com/se/bok/ekologi-for-miljons-skull-9789147051045

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser