Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25423 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Timpeng
« Svar #60 skrivet: 03 feb-14 kl 11:51 »
Då kan det juh vara så att din marknad generellt sett har för höga löner?
Emedan lantbruket har för låga löner.   
Visst vet jag att marknaden ser annorlunda ut nuförtiden men jag kan inte se att jag skall tycka om och gilla det.

Men du tycker det är bättre att man är arbetslös än att man får mindre betalt och har ett arbete?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #61 skrivet: 03 feb-14 kl 11:59 »
Men du tycker det är bättre att man är arbetslös än att man får mindre betalt och har ett arbete?

Jepp...     Vill man inte betala för att jobba så är det bättre att få tillbaka sina insatser i väntan på andra tider.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 03 feb-14 kl 13:07 »
När jag slutade på verkstaden -05, så hade jag en hundring i timmen. De äldre som hållt på länge, låg på uppåt 110. Vet inte vad det skulle motsvara i dagens värde, men det räckte utan vidare. Ingen jobbare borde ha mer, för då åker de bara till Thailand och annat mög.
Den lönen räckte till 2 vuxna, två ungar, två små hästar och köp av torpställe. Lite höns och odling, så hade man billig och bra mat också.

malarmaster

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 03 feb-14 kl 13:11 »
börjar vi snacka lönedumpning bör man också se konsekvenserna av det scenariot.
skulle lönenivåerna generellt minska bör man veta följande. det första som sker är att det kommer in mindre skatt,det slår framförallt på kommuner och landsting.
de har redan svårt att få det att gå ihop så räkna med personalnedskärningar.
det andra som sker är att folk får mindre att handla för. det slår på handel och tjänstesektorn plus att statens inkomster från moms minskar.
det leder även här till personalnedskärningar,företagsnedläggningar mm.
nu är vi inne i en nedåtgående spiral,mer arbetslösa,mer bidrag,större underskott vilket leder till fler neddragningar inom det offentliga m.m Ser ni följderna? Grekland.
den enda sektorn som skulle kunna dra nytta av detta är exportsektorn men tror knappast att man vill återbygga flyttad industri.
ingen regering vill ha den politiken.inte om man vill försvara välfärdssektorn.
det är väl snarare så att det behövs mer pengar dit då framförallt vård och omsorg kräver mer resurser.
att lantbrukssektorn är lågavlönad beror ju på vinstutfallet. lantbruk har alltid varit lågavlönat beroende på att konkurrensen inom branschen är stenhård.det är ingen brist på produkter då man konkurrerar med hela världen.
skattenivån i Sverige hjälper ju inte heller upp läget.

lönenivån inom vissa branscher kan tyckas vara hög men då dessa branscher oftast har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens blir det en löneglidning.
inom branscher med låg utbildning och gott om arbetssökande blir effekten den motsatta.små löneökningar och stor arbetslöshet.
avseende fri rörlighet inom eu bör den försvaras men även inom eu är detta med lönedumpning uppmärksammat och föremål för utredning.
ett regelverk för minsta lön bör finnas i varje medlemsland,i Sverige saknas det då vi kör med avtalsmodellen.det är kanske dags att även i Sverige införa minimilöner att gälla för alla som jobbar i Sverige. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 feb-14 kl 13:17 »
Tar man bort allt i vård och omsorg som är miljövidrigt, så kommer de bitarna att kräva mycket mindre pengar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 feb-14 kl 14:31 »
vad tänker du på nu?

Broberg

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 03 feb-14 kl 17:52 »
vad tänker du på nu?

Så kallade välfärdsgrejer som bara är bra för enskilda människor och inte för mänskligheten, djur och natur, alltså världens väl.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #67 skrivet: 03 feb-14 kl 18:52 »
Så kallade välfärdsgrejer som bara är bra för enskilda människor och inte för mänskligheten, djur och natur, alltså världens väl.

Dvs all sjukvård?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 feb-14 kl 19:10 »
Dvs all sjukvård?

Nej, bara de miljövidriga bitarna.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #69 skrivet: 03 feb-14 kl 19:44 »
Nej, bara de miljövidriga bitarna.

Tja. I princip all sjukvård mer avancerad än bandage och naturläkemedel är ju miljöbelastande i någon mån...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 03 feb-14 kl 19:49 »
Tja. I princip all sjukvård mer avancerad än bandage och naturläkemedel är ju miljöbelastande i någon mån...

Ja och lite reparationer med kniv, tång, nål och tråd funkar ju också. Redigt hantverk.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #71 skrivet: 03 feb-14 kl 19:52 »
Ja och lite reparationer med kniv, tång, nål och tråd funkar ju också. Redigt hantverk.

Hårt för alla som tex får cancer som du i praktiken dödsdömer.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 03 feb-14 kl 20:34 »

Ja.
Accepterar man inte att alla inte dör av ålderdom, så kan man inte heller få en miljömässigt hållbar värld.
Finns inte någon djurart, där alla som föds överlever till ålderns höst och framför allt är det inte så hos arter som snabbt och lätt ynglar av sig mycket. Hela grejen med det är att väga upp alla som dör i späd ålder.

Uppoffringar. En del vill inte offra billigt fossilbränsle och andra vill inte offra hajtäckvård.

Hur många klot är det de säger behövs, om alla ska leva som feta västerlänningar?

Che Guevara

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 03 feb-14 kl 20:39 »
Somliga behöver nog lite plågor  för att förstå.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 03 feb-14 kl 20:42 »
Ja.
Accepterar man inte att alla inte dör av ålderdom, så kan man inte heller få en miljömässigt hållbar värld.
Finns inte någon djurart, där alla som föds överlever till ålderns höst och framför allt är det inte så hos arter som snabbt och lätt ynglar av sig mycket. Hela grejen med det är att väga upp alla som dör i späd ålder.

Uppoffringar. En del vill inte offra billigt fossilbränsle och andra vill inte offra hajtäckvård.

Hur många klot är det de säger behövs, om alla ska leva som feta västerlänningar?
Skulle du bara acceptera   dö i chanser eller av blindtarm ?

Broberg

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 03 feb-14 kl 20:46 »
Skulle du bara acceptera   dö i chanser eller av blindtarm ?

Kollektiv uppoffring ja, inte själv som någon Tämmesbodabonne.

Annars kan jag tänka bara på mig också. Jag vill ha 10 000 spänn i basinkomst och skattebefriad bensin. Kan åka till Västergötland varje vecka då.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 03 feb-14 kl 20:50 »
Kollektiv uppoffring ja, inte själv som någon Tämmesbodabonne.
Nog hade du varit tacksam om det hade funnits ett sjukhus som kunna hjälpt dig . För ja tror inte du skulle avstå från sjukvård när den finns bara före principens skull ?

Broberg

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 03 feb-14 kl 20:54 »
Och så är det väl en mänsklig rättighet med billiga HM-kläder och dansk "ytterfilé"? Bara det är bra och bekvämt för mig, så gör det väl inget om danska svin och snorvalpar i Bangladesh får ta i och offra sig lite? Dessutom släpps ändå de flesta gifterna ut där ju och inte i min brunn.

Broberg

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 03 feb-14 kl 20:55 »
Nog hade du varit tacksam om det hade funnits ett sjukhus som kunna hjälpt dig . För ja tror inte du skulle avstå från sjukvård när den finns bara före principens skull ?

Är ju det jag säger. Skit måste offras kollektivt, så ingen kan syssla med det.

Broberg

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 03 feb-14 kl 20:59 »
Jag vill ha en ny Lada Niva, av den store modellen, men de verkar inte säljas här? Varför inte då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 2 användare (1 dolda)
Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser