Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25414 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: Timpeng
« Svar #20 skrivet: 11 jan-14 kl 23:56 »
Nej. Ja.

Men gör lagen skillnad på det?

Jo den gör visst det. Eller också inte. ??? Man lär få flytta egna skogsmaskiner på egen traktordragen trailer. Men inte andras. Fast det är ingen som är riktigt säker på vad som gäller förrän det blir ett prejudicerande rättsfall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 12 jan-14 kl 00:22 »
Tar du 250+moms i timman så blir det som ett lågbetalt industrijobb. Går du lägre konkurrerar du med polackerna.

Känner du bönderna så är det hyggligt att jobba för den summan, men egentligen skall du kolla vad de får ge för en avbytare eller inhoppare från maskinstation. Sedan kan ni lägga priset så både du och bonden gör en bra affär. Det är ju en bemanningstjänst du tillhandahåller egentligen.

Men idag med polacker och fas 3 erbjudanden (ta en långtidsarbetslös och betala 10%), så är det inte säkert att vanliga företagare kommer in överallt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 12 jan-14 kl 01:24 »
nu blev det röiigt .hans ett jag ska inte köra med egna maskinen.vist  det gör jag redan nu i liten skala men då är det andra pengar.hans två du har nog förstått..vad jag inte     förstår varför tycker alla jag är för billig .jag ligger ungefär vad får nu inom industorin .

Får du det som anställd inom industrin eller som inhyrd egen företagare med f-skattsedel? Om du hyrs in som egen företagare med f-skattsedel betalar du själv dina kostnader för skatter och socialavgifter utöver själva lönen du vill ha ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #23 skrivet: 12 jan-14 kl 06:12 »
Men det är ju rätt enkel matematik. Om vi utgår från en lön inom industri på 120 kr per timme och lägger på 12% semester på det så är det ca 135 kr. På det läggs avgifterna med 31,42% så är man uppe i runt  185 kr.  Mer kostar det ju faktiskt inte. Sen får då Ek lägga på moms men det är ju inte hans pengar. Edit: En lantarbetarlön ligger i snitt en bit under 20 000 i månaden vilket ger en timlön under 120 kr.
« Senast ändrad: 12 jan-14 kl 06:27 av Hans Andersson »

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 jan-14 kl 09:42 »
100 kr i inkomst som egenföretagare ger 35 kr i fickan, den tumregeln brukar jag köra med.

hans

• Dalsland
« Svar #25 skrivet: 12 jan-14 kl 09:58 »
Usch så sorgligt det är men så sant fy fasen för att driva företag....

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #26 skrivet: 12 jan-14 kl 10:09 »
Det beror ju lite på vilken nivå man ligger på. Jobbskatteavdragen har ändrat dessa gamla sanningar en aning och jag tycker nog att runt 45 kr ligger närmare verkligheten nu.

Ek

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 12 jan-14 kl 10:28 »
Får du det som anställd inom industrin eller som inhyrd egen företagare med f-skattsedel? Om du hyrs in som egen företagare med f-skattsedel betalar du själv dina kostnader för skatter och socialavgifter utöver själva lönen du vill ha ut.
Som anställd. Jag tjänar ungefär 150 i timmen nu minus skatt räknar jag med en 100lapp. Men som Hans A påpeka så hade jag inte räknat med semesterersättningen.
Det beror ju lite på vilken nivå man ligger på. Jobbskatteavdragen har ändrat dessa gamla sanningar en aning och jag tycker nog att runt 45 kr ligger närmare verkligheten nu.
Det är sånna siffror jag är ute efter.Men jag vill nog gärna se en enkel uträkning på det innan jag köper den siffran. Får man inte "rabatt" på egenavgifterna med om man inte kommer upp i några större summor.Var ligger den gränsen eller har jag drömt..

Cirrus

« Svar #28 skrivet: 12 jan-14 kl 10:41 »
[quote autho r=Ek link=topic=163332.msg1543346#msg1543346 date=1389472025]
 Jag menar traktorer idag  är ju inte en boxer med kärra .
[/quote]

Är just vad det är hemma hos mig. DÄrför är det sällan jag hyr in någon för att göra olika jobb.
Lycka till och hoppas du får lagom med jobb!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #29 skrivet: 12 jan-14 kl 10:51 »
runt 60% försvinner ju så av dina 250kr får du kvar lite drygt en hundralapp i timmen. En ganska dålig lön i vårt land får man nog säga. Ska det också täcka diesel och annat förbrukningsmaterial samt reparation av traktorn mm mm så blir det ju inte mkt kvar antar jag?

Jag tar 375kr/timmen ink moms.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Hans Andersson

• -
« Svar #30 skrivet: 12 jan-14 kl 10:59 »
.Det är sånna siffror jag är ute efter.Men jag vill nog gärna se en enkel uträkning på det innan jag köper den siffran. Får man inte "rabatt" på egenavgifterna med om man inte kommer upp i några större summor.Var ligger den gränsen eller har jag drömt..

Du får bara rabatt om du är ung eller gammal. Mellan 26 (23) och 60 så betalar du fulla egenavgifter.

Men tack vare att vi har en regering som sänkt lite skatter så är det inte så farligt nu, och det är betydligt bättre än vi sagt här innan.  Skatteverket har ju en skatteuträknare här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/raknautdinskatt.106.233f91f71260075abe880009734.html

där man kan peta in siffror och experimentera lite.

Jag testade att skriva in 1960 som födelseår och 32%kommunalskatt. 0 kr inbetald prel-skatt.

100 000 i överskott från enskild firma ger då 37 223 kr att betala. 62 777 kr kvar alltså.

https://www4.skatteverket.se/cgi-bin/prelskut13ink1

Hans Andersson

• -
« Svar #31 skrivet: 12 jan-14 kl 11:01 »
runt 60% försvinner ju så av dina 250kr får du kvar lite drygt en hundralapp i timmen. En ganska dålig lön i vårt land får man nog säga. Ska det också täcka diesel och annat förbrukningsmaterial samt reparation av traktorn mm mm så blir det ju inte mkt kvar antar jag?

Jag tar 375kr/timmen ink moms.

Nu blandar ni ju återigen in annat.  Ek ska bara hyra ut sig själv utan så mycket som en hammare i näven.

Ek

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 12 jan-14 kl 11:29 »
Du får bara rabatt om du är ung eller gammal. Mellan 26 (23) och 60 så betalar du fulla egenavgifter.

Men tack vare att vi har en regering som sänkt lite skatter så är det inte så farligt nu, och det är betydligt bättre än vi sagt här innan.  Skatteverket har ju en skatteuträknare här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/raknautdinskatt.106.233f91f71260075abe880009734.html

Jag testade att skriva in 1960 som födelseår och 32%kommunalskatt. 0 kr inbetald prel-skatt.

100 000 i överskott från enskild firma ger då 37 223 kr att betala. 62 777 kr kvar alltså.

Tack det var matnyttigt! faktiskt så var det närapå mina siffror från jordbruket .Kanske inte behöver sälja min kropp..

Lise

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 12 jan-14 kl 12:04 »
Förutom försäkring som någon nämde är det också vanligt att glömma att det går åt tid för fakturering, bokföring, att ragga jobb /boka in jobb, kanske underhåll på verktyg mm.

Farmartjänst, Bonnpoolen m fl som gör typ såna jobb du beskriver tar minimum 320-350 kr.  Tror inte dom blir feta och rika på detta utan lagt sig där man behöver ligga om det ska gå ihop sig vitt och enligt alla regler.

Ännu en aspekt är att om du lägger dig lägre än andra då är du med o drar ner priset/inkomsten.

Hans Andersson

• -
« Svar #34 skrivet: 12 jan-14 kl 13:16 »
Farmartjänst, Bonnpoolen m fl som gör typ såna jobb du beskriver tar minimum 320-350 kr.  Tror inte dom blir feta och rika på detta utan lagt sig där man behöver ligga om det ska gå ihop sig vitt och enligt alla regler.

Ännu en aspekt är att om du lägger dig lägre än andra då är du med o drar ner priset/inkomsten.

Drar ner priset?  De bönder jag känner som har inhyrda anställda har litauer. Och då pratar vi kanske 150 kr/tim. De som har mer varaktigt behov anställer på riktigt då det ju blir betydligt billigare.
Det är den verkligheten man har att förhålla sig till och sen välja om man vill ta det eller ej.

Sen vet jag att Farmartjänst är dyra, och jag vet till och med ett som gått i konkurs. Det beror troligen på inkompetent ledning.
En bekant till mig har bemanningsföretag med 40 anställda som har 130 kr/tim, och ut till kund tar han 248 plus moms.  På det gör han årligen en vinst på runt 1,5 miljoner.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 12 jan-14 kl 13:25 »
Ja allt beror ju vad  man jämför med. Här i krokarna kan man hyra in polacker vitt för 70:-/ timme.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #36 skrivet: 12 jan-14 kl 19:18 »

32 procent i kommunalskatt låter lite högt .
Jag betalade 8541 i skatt på 33292 kr dvs 25,7 procent  och jag har inga jämpningar eller div annat.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #37 skrivet: 12 jan-14 kl 20:16 »
32 procent i kommunalskatt låter lite högt .
Jag betalade 8541 i skatt på 33292 kr dvs 25,7 procent  och jag har inga jämpningar eller div annat.

32% i skatt är väl vad kommunalskatten är. Den effektiva skatten blir lägre i och med jobbskatteavdragen.

Lise

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 12 jan-14 kl 20:31 »
Drar ner priset?  De bönder jag känner som har inhyrda anställda har litauer. Och då pratar vi kanske 150 kr/tim. De som har mer varaktigt behov anställer på riktigt då det ju blir betydligt billigare.
Det är den verkligheten man har att förhålla sig till och sen välja om man vill ta det eller ej.

Du missade nog att jag skrev "om det ska vara vitt och enligt alla regler".   Klart att man inte själv kan köra vitt och enligt alla regler och konkurrera med priset för svart arbetskraft. För du menar väl inte att en Lithauer som tar 150 kr/timme betalar Skatt och egenavgifter av sina 150?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 12 jan-14 kl 20:42 »
Du missade nog att jag skrev "om det ska vara vitt och enligt alla regler".   Klart att man inte själv kan köra vitt och enligt alla regler och konkurrera med priset för svart arbetskraft. För du menar väl inte att en Lithauer som tar 150 kr/timme betalar Skatt och egenavgifter av sina 150?

Det är nog inte omöjligt. Men, de skattar nog i Litauen. De polacker jag känner till har företag i Polen och hyrs in via dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser