Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timpeng  (läst 25366 gånger)

Ek

• Västergötland
Timpeng
« skrivet: 11 jan-14 kl 18:06 »
Jag ska vara tjänstledig till våren och försöka mig på att leva på jordbruket. Problemet är det inte kommer ge några överdrivna inkomster. Så tanken är att försöka dra in lite pengar på lite extraknäck som traktorkörning stängsling eller vad skit som helst andra bönder kan tänkas behöva hjälp med. Men vad är rimmlig nivå om man ska få något jobb. Om jag fattat rätt så bör man dubbla vad man vill ha i timpeng. Ex 100kr i tim netto, 150brutto +egenavgifter ytterligare en 50 lapp=200kr i timmen +Moms. Eller tänker jag fel för varenda hantverkare ligger omkring 400 numera. Jo jag förstår att dom vill ha betalt för sina verktyg och lokaler men det är ju det dubbla. Undrar om inte 200 + moms är för dyrt! . Har aldrig riktigt fattat logiken i hur folk sätter sina timpengar. Det känns som om det fullständigt skenat dom sista åren . Tror det är en 10-15 år sedan jag gjorde ett större utbygge på kåken gav då 150+moms..

eriksvenzzon

• Lappland
SV: Timpeng
« Svar #1 skrivet: 11 jan-14 kl 18:57 »
Ja nog ligger du lite i underkant. Prova å ta 250+ moms.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-14 kl 19:13 »
Försäkring, jobbekläder, handskar och sånt där smått springer iväg snabbt det också.

Och även småverktyg kan skena på bra, när man gör massa olika jobb.
« Senast ändrad: 11 jan-14 kl 19:19 av Pentti Linkola »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 jan-14 kl 19:19 »
Försäkringen är dödsviktig om du F-skattar för i princip så kan beställaren hänga dig för alla skador som uppstår på maskiner och fordon. 
Tex du kör av vägen med traktorn och en vagn. då täcker traktorns försäkring en hel massa men självrisken som kan uppgå till ett basbelopp får du ta. 

Förresten.   du pratar traktorkörning. det kan vara så att om du måste ha minst C-kort för att få lov att köra transporter med traktor.   Kolla upp det för det var visst några ändringar på det för nånn tid sedan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-14 kl 19:37 »
Citera
Sedan den 1 juni måste man ha C-kort för att köra traktortåg,
det vill säga traktor med ett eller flera släpfordon, i yrkesmässig trafik.
Jordbrukare får som vanligt köra sina produkter utan lastbilskort inom jordbruket.
Men för alla de som använder traktor och vagn för att tjäna pengar utanför gården innebär lagändringen krav på ökad utbildning.

http://www.atl.nu/entreprenad/nu-kr-vs-lastbilskort

Broberg

• Gäst

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jan-14 kl 20:44 »
Fan vad de hittar på..

Ja, jag är lika chockad, googlade och hittade texten i samma veva.
Tur man bara kör vägtransporter för eget bruk avsett "inom gårds" :)

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-14 kl 20:56 »
Ja, jag är lika chockad, googlade och hittade texten i samma veva.
Tur man bara kör vägtransporter för eget bruk avsett "inom gårds" :)

Har inte heller hört det innan. Idiotlag för tusan! Ibland när jag varit utan fyrkrafsbil, så har jag kört Buster 320:en och kärra istället, till och från och i jobb, istället för bil och släp. Det är alltså inte tillåtet nu?

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 11 jan-14 kl 20:57 »
Fan vad de hittar på..

Jag tycker det är vettigt med tanke på att det framförs ett tungt fordon i ja. 40 km/h i ett kommersiellt syfte att man skall ha den utbildning som är relevant.   
Och det som ligger närmast till hands är C-kortet.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-14 kl 21:00 »
Har inte heller hört det innan. Idiotlag för tusan! Ibland när jag varit utan fyrkrafsbil, så har jag kört Buster 320:en och kärra istället, till och från och i jobb, istället för bil och släp. Det är alltså inte tillåtet nu?

Är transporten huvudsysselsättningen?  Det är väll så att transporten är resultatet är av ditt arbete.
I värsta fall så kan man komma runt det genom att köpa riset eller vad du kör bort.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-14 kl 21:16 »
Japp, helt plötsligt blev man storbonde ;D Alltid inomgårds.

Förutom att alla skall sko sig något grymt och därför tar ut skyhöga timpenningar, så räknar man på debiteringsgrad när man räknar ut en rimlig timkostnad. Alltså om du för att få din lön måste jobba 50% med sådant du inte kan fakturera någon direkt (reklam, kundsamtal, service av utrustning, bokföring, vidareutbildning, firmafest) så måste du ta ut det av kunden. Alltså om du tycker att du kan jobba och vara nöjd med 100 kr/ timme och vi för enkelhets skull säger att pålagorna då kräver det dubbla, 200 kr/timme, så måste du ta 400 kr/timme av kunden. Olika yrkesgrupper förväntas ha olika debiteringsgrad.

Men då en bonde kan anställa en polack för en total kostnad som hamnar under 200 kr/timme och han räknar sin egen tid ännu billigare, så skall du nog inte köra med mer än 250 för Eks Alltjänst. Men kolla även vad maskinstationer och avbytartjänst ligger på för kostnad, så du har lite på fötterna vid diskussion. Om du hoppar in kortare tider med kort varsel så är det både motiverat och rimligt med högre timpenning. Dessutom om du är bra på det du skall göra.

Ek

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 jan-14 kl 21:27 »
Bra synpunkter. Jag erkänner försäkringar hade jag inte tanke på .Men hur få reda på vad som verkligen behövs. Ringer jag ett försäkringsbolag kommer dom hävda att jag behöver en meteriotförsäkring.. Jobbkläder javisst men hur många anställda har rätt till det.Inget självklart  i min värd. Det där med körkortet kan jag inte men det ringer en klocka. Jag tror att dom menar med yrkesmässig trafik inte är när man kör vanliga jordbrukstransporter typ hö ved skräp. Det handlar nog mer om när börjar ex köra grus snöröjning som konkurerar med åkeribranchen.Vilket är rimmligt. Dom är ju omgärdade med en massa konkurenshämmande regler.Snöröjning vet jag att man måste gå en säskild kurs för. När det gäller transporter så finns det nog en gråzon som skulle behövas ses över . Jag menar traktorer idag  är ju inte en boxer med kärra .

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jan-14 kl 21:27 »
Är transporten huvudsysselsättningen?  Det är väll så att transporten är resultatet är av ditt arbete.

Nej. Ja.

Men gör lagen skillnad på det?

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 jan-14 kl 21:30 »
Jag tycker det är vettigt med tanke på att det framförs ett tungt fordon i ja. 40 km/h i ett kommersiellt syfte att man skall ha den utbildning som är relevant.   
Och det som ligger närmast till hands är C-kortet.

Men en 16-åring kan fortfarande ta teoretiskt traktorkort och dra torgarundan med mastodonttraktorn väl? Eller traktorreggade lastbilen?

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 11 jan-14 kl 21:38 »
Men en 16-åring kan fortfarande ta teoretiskt traktorkort och dra torgarundan med mastodonttraktorn väl? Eller traktorreggade lastbilen?

Oja...  Ragga brudar med traktorn kommer inte att bli olagligt i andra fall än när man betalar dom ;).
Men inte nödvändigtvis.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 11 jan-14 kl 21:39 »
Bra synpunkter. Jag erkänner försäkringar hade jag inte tanke på .Men hur få reda på vad som verkligen behövs. Ringer jag ett försäkringsbolag kommer dom hävda att jag behöver en meteriotförsäkring.

Är du med i LRF? Då borde du ha en försäkring genom dem, så det kan ju vara värt att kolla upp om den räcker eller om du kan komplettera den på ett vettigt sätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jan-14 kl 21:39 »
Jag menar traktorer idag  är ju inte en boxer med kärra .

Är en 320 med kärra här...

Försäkringsbolaget "dina" är vettiga, åtminstone här och åtminstone här, fattar de vad man gör i jobbet, utan dagisbarnsförklaring, fast det är säkert olika runt om i landet.

För övrigt tycker jag åkeribranschen ska skita i om jag börjar köra grus till folk med bustern. Åtminstone inte förbjuda en, bara för att de ska ha djävulslöner.

hans

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 11 jan-14 kl 21:49 »
Vad gäller snöröjning här i västra Dalsland vet jag flera entrepenörer som ligger runt 600kr i timmen för traktor och plog de är i regel ganska nya skall du tex trampa koppling stup i kvarten så kanske du får gå ner någon hundring.Skall du köra för 250kr i timmen på förtjänst så tror jag du får svårt att få ihop ekonomin.....Alltså försök att hitta andra kunder än bönder....det går liksom inte att driva företag på det viset.-Pratade med en kund jag hade en bonne....hans brorson jobbade gratis för honom(elektriker) och  han tog själv 400kronor i timmen för traktor och vagn när han hjälpte brorsonen enl. honom självkostnadspris..... Tror väl fan att gubbjäveln var fullsketen i pengar..... 

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #18 skrivet: 11 jan-14 kl 22:42 »
Man får ju börja med att reda ut vad Ek tänker syssla med? Ska han åka till en bonde och jobba med dennes verktyg och köra dennes traktorer så är nog 200 max med tanke på konkurrensen.  Ska han jobba med egna verktyg och egna maskiner så kommer ju saken i ett helt annat läge.  Att fakturera för att ha jobbat 40 tim som i princip anställd är ju inte särskilt tidsödande.   Kolla försäkringar med Solid.  Min ansvarsförsäkring där kostar 75 kr i månaden.

Ek

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-14 kl 23:14 »
nu blev det röiigt .hans ett jag ska inte köra med egna maskinen.vist  det gör jag redan nu i liten skala men då är det andra pengar.hans två du har nog förstått..vad jag inte     förstår varför tycker alla jag är för billig .jag ligger ungefär vad får nu inom industorin .

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser