Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdskollektiv i södra Lappland  (läst 40109 gånger)

Juniperus

• Gäst
SV: Gårdskollektiv i södra Lappland
« Svar #20 skrivet: 29 jul-14 kl 20:32 »
Saker och ting ror sig framat. Livet i Lappland ar tufft det ar mycket arbete men det ar trots allt underbart. Just nu ar vi tre personer varav tva av oss var med fran borjan. Manga kommer och manga kommer att upptacka att de inte kan eller vill arbete men de som blir kvar de blir en del av denna underbara gard.

andtol

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 jul-14 kl 22:20 »
Är livet för tufft?

Kan man underlätta det? T ex med lite belysning vintertid?

vanilj

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 29 jul-14 kl 22:40 »
Det är hård arbete att bygga upp en självförsörjning - speciellt i Norrland.
Det svåraste kan  vara det sociala samspelet i ett kollektiv.
All respekt och heder åt dem som tar på sig ansvaret.

donderboss

• -
« Svar #23 skrivet: 02 aug-14 kl 17:32 »
 Hey Thomas!

Nu skriver du det sjalv ,just præsis hvad jeg mente och prøvet at forklare , det er mycket job ved sjalvforsyning ,och alle moste gøre en indsats ,det der er inte plads til gratister ,om du vil sommer gæster, som komme och lever utan at produkcerer nogon ting , och betale sig ifrån er ju inte cool.
Men det er da glædeligt at i får nogon ting ut af det ,och din drøm / plan går i opflyldelse ,och det er ganske ærligt ment ,som sagt har du gode och brukbare ideer.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Juniperus

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 aug-14 kl 18:43 »
Just nu ar vi fyra som bor pa garden.

For att bli en del av kollektivet kravs det att man delar i gardsarbetet samt ar med och betalar de gemensamma kostnaderna som utgors av mat, byggnadsmaerial, disel, djurinkop m.m. Det brukar rora sig om en kostnad p[ under 500 kr, och den summan minskar ju fler vi blir. Har man inte mojlighet att fa ihop dom pengarna sa kan jag ocksa tanka mig andra satt.

Man kan sakert underlatta arbetet genom att skaffa el, traktorer m.m. men da okar aven utgifterna, men finns det en vilja bland der som bor har att oka utgifterna sa blir det sakert sa ocksa.

Vi har haft en del har pa garden som inte hade viljan att arbeta sa darfor ville jag aterigen papeka att det behovs arbete pa garden, men man ska inte behova slita ut sig for den skullen, men pa nagot satt ar det bra om man bidrar

mangalam

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 09 sep-14 kl 18:15 »
Skulle det finnas möjlighet för en familj att bo på gården? Eller hur ser det ut med platser just nu?

Juniperus

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 sep-14 kl 18:17 »
Ja det finns ett rum ledigt. Det kan vara nagot kyligt pa natterna och det finns varken el eller rinnande vatten i huset.

Hur stor ar familjen

Just nu forbereder vi ny odlingsmark, plockar bar, samlar vaxter, skordar, fiskar samt saltar in mycket fisk, forbereder grund at en timmerlada. Det finns mycket att gora pa garden, senare i host efter lingonen ska vi flytta en timmerstomma samt forbereda timmer till ett hus som planeras att byggas nasta vinter.

mangalam

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 10 sep-14 kl 18:37 »
Vi är 2 vuxna, och 2 barn. Snart 3!

Har för mig att ni haft någon blogg eller hemsida? Vart tog den vägen?

Juniperus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 sep-14 kl 19:05 »
Finns en facebooksida om eter vastikulla kollektiv men den har nog inte uppdaterats pa lange, det ar inte jag som haller i den

andtol

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 sep-14 kl 19:38 »
Finns en facebooksida om eter vastikulla kollektiv men den har nog inte uppdaterats pa lange, det ar inte jag som haller i den

https://www.facebook.com/vastikullakollektiv

;)

Juniperus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 okt-14 kl 11:46 »
Nu har vintern kommit det har varit runt minus 10 på mornarna ett par dagar, lite snö och snart faller det nog mer. Djuren har flyttats till sina vinterburar och vi har börjat att ge dom hö. Två nätter sedan såg vi ett vackert norrsken, det var det finaste jag sett hittils. På gården är vi nu fem personer, en man från tyskland och tre tjejer från Island, Danmark och Tyskland.

mangalam

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 22 okt-14 kl 15:57 »
Finns det barn på gården ännu?

Vi tänkte om vi skulle komma och hälsa på nu framöver.
Hur reser man lättast till er från Hofors?

Vi tänkte tids nog göra er sällskap. Men vi tar med en Tentipi storlek 7 med kamin.
Det är lättare för oss då vi är 4 st, 2 vuxna och 2 barn, snart 3!

mangalam

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 23 okt-14 kl 13:07 »
Mailat dig!

Juniperus

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 okt-14 kl 14:27 »
Kul! Det låter som om att gården skulle passa er bra, ni är varmt välkommna på besök.

Ett vindskydd i timmer har färdigställts. Andra timmerprojekt tar sin början. Nu är vi fyra på gården.

Huset verkar vara mer döende, det kan hända att huset måste överges. Planerar att till en början isåfall bo i enklare byggnader såsom vindskydd och timmerkåtor, framöver kanske bygger upp ett rejälare hus men för tillfället inte tillräckligt med resurser och glöd i gruppen.

Många djur har slaktats nu har vi 7 hönor, tre marsvin och 13 kaniner på gården.

mangalam

• Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 10 nov-14 kl 15:12 »
Det jag vill med livet är i första hand att vara nära naturen, i andra hand att samla fiska och odla min egen mat (vara oberoende av supermarkets och rovgiriga människor o maskiner) och i tredje hand ha människor omkring mig tillhöra en gemenskap. Hur ska man få allt detta att gå ihop?

Skrev du i en gammal tråd.

Jag vill iväg så snart som möjligt. Det är min gravida tjej som tvekar. Då vi inte har körkort. Hon vill förlösa på ett sjukhus, och det förstår jag givetvis.

Jag tänker varje dag på er där borta. Hur det ser ut på gården. Hur norrskenet kan tänkas ha börjat spela över valven ovan.

Mäktigt.

Jag längtar hem! Vill ut i skogen. Nu har jag införskaffat mig en Tentipi i b/p duk och den rymmer ganska många. Den är storlek 7.

Det är en början.
Du talade om ett bygge av timmerkåta. Jag hade gärna varit med och byggt! Jag älskar att arbeta med kroppen, händerna.

Du berättade även att huset inte är i bra skick. Hur bor ni nu? I huset fortfarande?

Skicka ditt nummer igen

Med vänlig hälsning
Micael

PS. ALLA mina meddelanden i inkorgen var raderade. Vet inte vad som är fel men inget i min användare fanns kvar.

Juniperus

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 nov-14 kl 18:02 »
Två tjejer från Island och Danmark som bodde här i en månad har återvänt hem nu är vi två personer på gården jag och en kvinna från Tyskland. Det är varmare än normalt för årstiden. Lite snö, gångbar is på sjön och några minusgrader.

Vi har förberett mycket timmer till en timmerkåta och ett stolphus. Stolphuset ska jag börja med snart.

Vi bor i huset fortfarande men planerar att flytta ut till timmerkåtan när den är färdig. Huset kommer nog att vara beboligt ett par år till men känner också att jag vill bo enklare med öppen härd.

mitt nummer är 073-094 59 14

petrea

• Danmark
« Svar #36 skrivet: 16 nov-14 kl 06:45 »
Treveligt at høre nyt ifrån sødre lappland.
er det nogon speiel typ kåte ni planerer?
Har ni set mere il bjørnen?
Hu med mat siuationen ,har ni til vinteren?

Juniperus

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 nov-14 kl 19:09 »
Koppsele kåtan är förebilden, men är osäker på om dörren ska fällas in i taket. Björnen har vi sett spår av men nu har dom nog gått i ide.

Vi har mycket sylt, insaltad fisk och torkade örter, Potatisen börjar ta slut. Vi måste köpa en del mat nu.

donderboss

• -
« Svar #38 skrivet: 22 dec-14 kl 19:06 »
Hey Thomas!
Længe sen du har berette ifrån lappland!
Hu må ni der uppe ,det er val vinter ,hu månge er i just nu ,slår det til med forråd!
Er du nøjd med projektet?
Vil ønske dig en god jul och bra nytår

Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Juniperus

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 dec-14 kl 21:39 »
Här har det varit vinter ett bra tag nu, även om det är ovanligt milt så ligger temperaturerna mellan 10 till 20 frysgrader. Än har det inte kommit så mycket snö, lite till behövs nog innan man kan dra på sig skidorna.

Av Matförråden återstår mycket sylt, ganska mycket insaltad fisk, potatis, torkade nässlor och hundkäx, torkad svamp och torkad rot av mjölkört.
Vedförrådet ser ut att räcka och bli över. Höet minskar och det kan vara så att vi behöver köpa lite hö i mars.

Mycket timmer har barkats och förberetts för nästa års byggnationer.

Folk har kommit och gått just nu är vi två men en tredje är på ingång. Gruppen är liten men förhoppningsvis blir vi fler till våren nu gäller det att ta sig igenom vintern.

Jag älskar gården den är underbar på många sätt men det är också en utmaning att renovera och bygga när ekonomin är svag. Ibland känns det svårt men det går framåt. Jag känner att jag behöver folk på gården som har kunskap och erfarenhet ibland behöver jag luta mig mot någon. Framförallt skulle jag behöva byggare och djurskötare på gården då jag helst vill ägna största delen av min tid  åt odling, insamling och fiske.

Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 10 användare (3 dolda)
Gröfre Slissing, kloge74, Humle, Banelinjen, Landet, mariposa, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser