Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isfritt vatten med propylenglykol??  (läst 1912 gånger)

henrietta70

• Skåne
Isfritt vatten med propylenglykol??
« skrivet: 09 jan-14 kl 12:46 »
Kom på en idé - men vill kolla om någon vet att det är en dålig idé:

Propylenglykol - t ex Protect Energibalans från  Granngården

Kan man blanda det i hönsens vatten för att det inte ska frysa?

Någon som vet? Eller rent av gjort det?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Isfritt vatten med propylenglykol??
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 14:09 »
Skulle inte tro det är så bra för hönorna. Eftersom blandningen inte fryser så kan ju hönorna dricka riktigt kall blandning. När t ex -10 graders lösning kommer ned i strupen så ger det nog köldskador. Sedan vet jag inte hur bra fåglar tar hand om propylenglykol.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 09 jan-14 kl 19:40 »
Propylenglykol är ju visserligen inte särskilt giftigt för människor och andra däggdjur (den har ju t o m fått ett E-nummer och blivit godkänd som livsmedelstillsats, används t ex som konsistensgivare i såna här billiga muffins som håller sig mjuka hur länge som helst) men, som sagt, man vet ju inte hur fåglar reagerar på den. Under alla förhållanden tror jag inte det är nyttigt att få i sig större mängder av den.

Inte för att jag har någon större erfarenhet av att pyssla om höns men jag skulle nog tro att de föredrar att dricka vatten som håller några plusgrader.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-14 kl 20:02 »
Får jag fråga varför allt annat är uteslutet?
Värme hos djuren, värmeplatta, värmelampa, värmeslinga, regelbundna vattenbyten?

Jag kan inte mycket propylenglykol men i min värld känns det inte passande i dricksvatten.
Att dricka exempelvis -25grader vätska gör sitt också, vilket borde kunna vara en risk.

Bara för vattnet klarar sig så står ju inte djuren ut i alla temperaturer ändå.
Det är inte meningen att förstöra din tråd. :)

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-14 kl 20:25 »
Husdjur ska ha samma kvalitet på dricksvatten som människor. Det betyder att om inte du vill dricka det ska du inte heller ge det till dina djur. Djurens produktion har visat sig sjunka med för kallt eller varmt vatten. Även här verkar temperaturer kring 20 grader vara optimala för alla djur inklusive människor. Även fast djur kan överleva genom att äta snö skall de även ges möjlighet att dricka tempererat vatten.

Ovan omskrivet med vissa tillägg från mig ur Jordbruksverkets folder som heter något i stil med vatten till husdjur.

henrietta70

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 jan-14 kl 17:24 »
Det var ju bra att ja slängde ut min fundering!
Hade inte ens en tanke på att vattnet är iskallt - utan att frysa... Hur man nu kan missa det....!

Xoot: allt annat är så klart inte alls uteslutet! Har köpt hem värmekabel, har stora plasthinkar med lock och handtag och nipplar köpta från USA - den här modellen: http://www.avianaquamiser.com/

Har bara inte blivit monterat ännu - vintern tycks ha uteblivit iår.

Tack för alla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1342 gäster, 2 användare
Bender, Kristoffer Alexandersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser