Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybyggarens dagliga leverne  (läst 1765 gånger)

Anund

  • Inlägg: 2
    • -
Nybyggarens dagliga leverne
« skrivet: 07 jan-14 kl 18:47 »
Tycker att boken presenteras väldigt försåtligt, ungefär som en sörgårdsidyll. Detta är en mycket tvivelaktig del av Sveriges koloniala historia. Sara Lidman sällade på sin tid en intressant motfråga, varför Norrland skulle befolkas.I boken skulle samen Verner Gustav Arvidsson ta upp ett nybygge från "ris och rot", dvs ingenting. För det var han tvungen att avsäga säg sin samiska identitet och sitt samiska namn. "Lappmarken" skulle försvenskas och för det har vi sett olika verktyg verktyg, men den koloniala politiken är densamma igår som idag. En något mer riktig beskrivning förväntar jag, tex att det var en samisk familj och att det var en del av nybyggar politiken.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Nybyggarens dagliga leverne
« Svar #1 skrivet: 31 jan-14 kl 23:18 »
Jag tycker att det är en bra skildring av hur livet kunde se ut i ett litet nybygge på den tiden och platsen. Att nybyggare inte var samer var mer typiskt än att de var samer, så det är inte konstigt att det inte är en samefamilj boken handlar om.

Här finns en annan tråd om boken: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=8178.0
« Senast ändrad: 01 feb-14 kl 11:32 av kiml »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nybyggarens dagliga leverne
« Svar #2 skrivet: 01 feb-14 kl 18:05 »
Boken skrevs väl på 1940-talet, och materialet samlades in långt innan dess.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser