Hej!
Tack för bra idéer och frågor!
Lim vill jag inte använda, målet är att det ska vara "massiva" bitar. Men storlekarna jag är ute efter är ca. 40*40*400 (mm) så ett test på "fel ledd" kan ju vara roligt att göra, som du säger så blir den kanske lite väl klen.
Jag har provat med så vresig och vriden stock jag kan hitta. Efter några timmar letande hittade jag en fint böjd björk som kändes vriden och när den var uppsågad såg man tydligt att större delen av stocken var tjurved. Korkskruvseffekten uteblev och jag kan inte riktigt räkna ut varför.
Jag har testat att såga ut bitar jämns med stocken och snett.
Vad tror ni kan vara mest benäget att forma sig, tryckved eller pressved?
Kan grenar ha en annan förmåga att röra sig?
Kan det vara ide att få tag på en rejäl bit rot?
De träslagen som är aktuella är björk, gran och tall.
Tror ni det kan vara någon skillnad i hur formförändringsbenäget virket är om man väljer vårt- eller glasbjörk? Vilken kan i så fall vara mest villig att röra på sig?
Ena sidan i vattenbad och andra nära ett av värmeelementen i torken har vi provat, men utan något speciellt bra resultat. Ja väderpinnarna har jag sett, men inte kopplat ihop till det här projektet, tack för tipset!
Juvenilved har vi testat mycket på furu, Där har vi jobbat med gallringsskog då den ska vara mest vriden utanför kärnan, vi fick till lite rörelse, men jag tror man kan få till mer!
Fanerpressen är en bra idé! Jag ska jaga ikapp en sån och prova, återkommer med resultat!
Växtvridet har jag provat med, dels virke som växt i en slänt så det är en rejäl krok från början, dels virke som växt på "flytande" mark så den har böjt sig efter ett tag och kompenserat det med tjurved. Jag har inte hittat någon som växt snett av vind (bor långt från kusten).
Tacksam för fler tips och idéer!
Martin