Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder val  (läst 1924 gånger)

spånbiten

Foder val
« skrivet: 02 jan-14 kl 22:17 »
Jag funderar på vad jag ska ha för foder till mina höner. Det ska va ett foder som fungerar till alla. Just nu har jag 2 vita lohman hönor och 2 dv Kochin hönor men antagligen så ska jag köpa några Hedemora höns snart. Men vilket foder rekommenderar ni? Helst så ska det finnas att köpa på Granngården!
Tacksam för svar:)

Vild

• -
SV: Foder val
« Svar #1 skrivet: 02 jan-14 kl 22:26 »
Jag har aldrig hört att det ska spela någon roll vad man har för ras, om man inte har en extremt lättfödd sort kanske. :) Så du kan nog välja vad du vill till dina. Det finns ju olika helfoder för höns som är anpassade efter vad de behöver i olika åldrar. Granngårdens foder har jag tyvärr hört ganska mycket dåligt om men det är ju säkert olika.

Jag själv köper ekologiskt foder från "svenska foder" och sen ger jag en ekologisk spannmålsblandning med havre, vete och ärtor som jag köper från en grannbonde. De får mest spannmålsblandningen för det är den dom föredrar. Sen får de en hel del grönsaker och andra lämpliga matrester också regelbundet.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-14 kl 22:29 »
Värpfoder. :)
Tillsammans med vete eller korn plus alla matrester.

Hos granngården heter det kort och gott värpfoder. Iaf när jag handlade där för tre veckor sen.
På andra ställen kan det heta Picka PK eller Fenix Hel Veg Brun.

Hos granngården får du nöja dig med 20kilosäckar. Annars brukar säckarna vara på 25kilo.
15kilos finns förstås också på granngården för den som har höns som knappt äter något.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-14 kl 09:38 »
Värpfoder ska ges till höns som värper,  annars får de för mycket kalk.  Dvärgkochin brukar inte värpa något vidare på vintern,  behöver alltså inte så mycket kalk,  har dessutom benägenhet att bli feta om de har det för bekvämt och dessutom inte värper. Så dina höns har lite olika behov.
Du kan i alla fall ge något foder utan extra kalk,  och ge snäckskal separat.  Hönsen vet själva om de behöver äta skalen eller inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

spånbiten

« Svar #4 skrivet: 03 jan-14 kl 12:59 »
Men har ni något bra sorts foder man kan köpa på granngården eller andra vanliga butiker?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-14 kl 17:38 »
Tyvärr får du nog köpa vad du kan få tag i.  Utbudet är inte precis liknande det för hundar t.ex. Lite beroende på var du bor förstås.
Jag använder mest ett foder från Svenska Foder som heter Maxi.  Det är ett  proteinrikt gödfoder och jag använder det främst under avels-och kycklinguppväxt-perioden.  Därtill får de hel havre och snäckskal efter eget val.
Svenska foder har också en sort som heter Multi. Motsvarande foder av andra märken kan heta Allfoder.  Dessa  innehåller inte heller extra kalk.
Svenska Foder har även ett värpkoncentrat som ska ges  med tillägg av spannmål och snäckskal.

Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser