Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i hästgödsel?  (läst 14931 gånger)

Rappe

• Södermanland
odla i hästgödsel?
« skrivet: 02 jan-14 kl 09:16 »
Jag flyttade till gård för ett par veckor sen och det finns inget trädgårdsland här.. Däremot finns det en några år gammal gödselstack med hästgödsel+torv+halm, som är i princip färdigbrunnen men lite "kompakt"/tung.
Kan jag odla något direkt i det? (ska flytta på den först). Squach lär väl funka, men det äter man ju inte hur mkt som helst..
Kan jag blanda ut den med sand kanske?

Alexn72

• Skåne
SV: odla i hästgödsel?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-14 kl 09:46 »
en vild gissning är att om du blandar med torv så har du en färdig odlingsbädd

MissT

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-14 kl 12:29 »
Rappe: Squash kan man väl äta hur mycket som helst  ;D . Man kan frysa in och torka så man har hela året. Puma och melon kanske du kunde odla också.

Juniperus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-14 kl 14:52 »
Jag byggde ett par odlingsbäddar i en södersluttning som jag fyllde med kanske 3 fjärdedelar hästgödsel och en tredjedel sandjord. Jag sådde pumpa, squash, rödbetor, rädisor, sallad, ringblomma, citronmeliss, solros och persilja. Det växte väldigt bra, var frånvarande två veckor och när jag kom tillbaka såg det ut som en djungel med många stora pumpor och squash. Rädisorna smakade beskt vilket är fallet när kålväxter har för god tillgång på kväve hörde jag senare. Kålväxter innehåller även mer av de skadliga nitraterna.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 02 jan-14 kl 15:36 »
Vi odlar i princip allt i gammal hästgödsel och det växer väldigt bra. Beroende på hur länge den legat kan du egentligen odla allt. Vi har odlat potatis i två år gammal hästskit och den sommaren fick vi väldigt mycket och väldigt stora potatisar. Risken finns dock att potatisarna spricker då de växer för snabbt. Odla inte rotsaker som kommer grena sig. Jag skulle köra på tex pumpa, gurka och/eller kålsorter det första året. Andra året kan du gå över till potatis och sedan är det dags för rotsakerna. Efter det är näringen på en ganska låg nivå och du kan odla ärtor eller bönor som sköter det där med näring nästan själv. Sen lägger du på mer gödsel och börjar om igen på din växtföljd :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #5 skrivet: 02 jan-14 kl 16:24 »
Som andra nämnt tidigare: Squash och rädisor har fungerat för mig i hästgödsel/torv.

Dessutom gick det bra med tomat. Fyllde stora krukor och säckar med gödsel/torv-blandning och ställde mot en södervägg. Det växte som bara den, men det torkar ut rätt fort så man får springa mycket med vattenkannan.

Rappe

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 jan-14 kl 09:59 »
Helst skulle jag vilja odla "lite av varje" varje år (potatis, squash, sallad, bönor, örter, broccoli, blomkål ringblomma), men kan ju ha potatis och kål i ena änden av landet första året och då blanda upp den änden med annat än gödslet.. Jag kommer inte lägga supermakt kraft på odlandet, har djur mm som jag vill lägga energi på också

Cirrus

« Svar #7 skrivet: 11 jan-14 kl 23:11 »
Hade några gamla cementringar som jag fyllde med välbrunnen hästdynga(spån och halm). Sedan planterade jag jordgubbar. De växer jättebra bara jag vattnar ordentligt. Till sommaren (efter 2 år) kommer jag dock behöva fylla på med mera för det har sjunkit ihop och plantorna kommer inte över kanten.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 09:56 »
Champinjoner och tobak!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 12 jan-14 kl 16:15 »
Varför inte ta upp ett grönsaksland och odla i jorden? Gödseln kommer väl till pass som gödning och jordförbättring.

Optimalt för allroundbehov lär vara 6% mullhalt eller om det nu var organiskt material. I en gödselhög har man närmare 100% organiskt material.

Odling i mer eller mindre ren gödsel lär innebära en viss risk för höga nitrathalter i grönsakerna, ökad risk för ogräsproblem på sikt och risk för urlakning av näringsämnen, kanske till grundvatten. Flitig vattning ökar troligen riskerna.

Är det någon som etablerat ett grönsaksland eller odlingsbädd via att först odla i gödsel, som fungerar bra tio år efter starten?

Hur blir hållbarheten på grönsakerna om man odlar i gödsel? Jag misstänker att den blir sisådär.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #10 skrivet: 12 jan-14 kl 17:35 »
Vi har nu odlat i ett land under 5 år som vi startade med ett rejält lass gödsel. Första året odlade vi potatis men den förväxte sig och blev inge bra. Men efter det har vi fått god skörd med hållbara grönsaker. Såhär 5 år efteråt är också jorden mycket fin och med bra struktur.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 12 jan-14 kl 17:41 »
Hur tjockt lager med gödsel var det första året? Har ni fört på mer gödsel sen?

Rappe

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-14 kl 18:46 »
Vi har rätt mkt sand i jorden här (bor ett par hundra meter från ett grustag).

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser