Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätfronter till får  (läst 2321 gånger)

Sjögården

• Västergötland
Ätfronter till får
« skrivet: 28 dec-13 kl 20:08 »
Vi håller på att bygga foderbord till våra snart kommande får. Foderbordet ska räcka till 30 vuxna tackor. Det är 7,8 meter långt och drygt 1 meter brett. Fåren kan äta från ena kortsidan. Det står lite stolpar utefter sidorna som tar bort en del ätplatser men vi räknar med att den "effektiva ätsträckan" är ca 7 m (= 14 får) per långsida.
Hur breda är det lämpligt att göra hålen där de ska sticka in huvudet på foderbordet? Vi vill inte ha det helt öppet med bara nackbom eftersom de kommer att få långstråigt ensilage och det kommer då antagligen att dras ut på ströbädden. Är det lämpligt med ca 50 cm så att varje hål är en plats eller ska man göra dem ca 33 cm så att det blir några hål som är tomma även när alla står och äter? De är ju mycket smalare framtill än baktill så det borde väl inte kännas trångt för dem?

Tack på förhand  :)

Skogsola

• Gäst
SV: Ätfronter till får
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 20:37 »
Beror väl på hur du bygger. Jag satte 2,5 cm ribbor med 17,5 cm gap emellan. Det blir en ätplats per 20 cm! Men jag förväntar mig inte att det ska stå får med huvudena i alla öppningarna på en gång.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-13 kl 21:19 »
Beror väl på hur du bygger. Jag satte 2,5 cm ribbor med 17,5 cm gap emellan. Det blir en ätplats per 20 cm! Men jag förväntar mig inte att det ska stå får med huvudena i alla öppningarna på en gång.
Vad har du för fårras??.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 dec-13 kl 09:10 »
Värmlandsfår. Inte de största man kan ha iofs.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser