Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns  (läst 1653 gånger)

axeisi

  • Inlägg: 19
    • Bohuslän
Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns
« skrivet: 27 dec-13 kl 22:16 »
Hej.

Vill hjälpa till med bevarandearbetet med våra fantastiska lantraser och utöver värmlandsfår och linderöd så skulle jag villja ha en flock höns. Raserna som verkar intressantast i nuläget är åsbohöns eller orusthöns.

Sen funderingen kring foder, vad tror ni om blandning av 4delar krossat korn 2delar krossat havre 1 del solrosfrö och fri tillgång på snäckskal.
Självklar lite matrester och fri vistelse ute.

Det är ju trotts allt gamla raser som inte ska ha turbo foder. Tycker just fodret är en sak man inte skall glömma om man vill vara med och bevara de gamla raserna.

Lev väl hälsningar axel!

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 17:47 »
Jag håller med, det duger bra med blandad säd, turbofoder behövs inte. Själv ger jag mina hel vete, korn och havre, lite hampafrön och solrosfrön. I blötmaten/matresterna får de även krossade gula ärter.
MVH Rosita zon 1

Xoot

  • Gäst
SV: Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns
« Svar #2 skrivet: 28 dec-13 kl 17:58 »
För en som inte är så insatt, vad är 'turbofoder' för något? :)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns
« Svar #3 skrivet: 28 dec-13 kl 18:17 »
Med turbofoder åsyftas förmodligen högproteinrikt färdigfoder. Jag håller helt med föregående talare att det räcker gott med säd och matrester som grundfoder till lantrashöns. De är resurssnåla och värper ändå relativt bra. Det beror mycket på ålder, foder och annat, men 130-150 ägg på ett år tycker jag är ganska bra med hänsyn till foderförbrukningen. Dessutom brukar de kunna dra upp en och annan kycklingkull alldeles själva.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

axeisi

  • Inlägg: 19
    • Bohuslän
SV: Ännu en foderblandningsfråga till lantrashöns
« Svar #4 skrivet: 29 dec-13 kl 20:11 »
Tack för svar!
Låter bra tycker jag så nu blir det att leta lämpliga djur.   ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 6 användare (1 dolda)
alfhild, von tratt, Lars på Solbacken, beekeepern, Gunnel Jansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser