Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunningsvagn eller timmervagn ATV..?  (läst 5536 gånger)

T16_AeRo

• Närke
Lunningsvagn eller timmervagn ATV..?
« skrivet: 27 dec-13 kl 10:34 »
Då jag tänkte ta ner några stora aspar runt våran tomt samt även mindre sly/småträd sitter jag och kikar på lite olika timmerkärror till fyrhjulingen. Dock så drar ju priset iväg då man även vill ha en kranarm samt winsch. Ska man även köpa något svensktillverkat så hamnar ju priset strax under 20k  :'(

Fördelar med timmervagn:
Kan även använda den i våran 4 hektar skog som ligger några kilometer från gården
Går att hitta billigt "kina-skit"
Kan köra stora lass med klenare stockar
Lättare att stapla stockarna när man lastar av med winchen?

Nackdelar:

Bör kompletteras med kranarm samt winsch (gärna fjärrstyrd 8) )
Tar rätt så stor plats i uthuset
Priset ( om man ska köpa svensktillverkat)

Men man kanske skulle klara sig med en lunningsvagn? Verkar finnas lite olika varianter med winch samt några som lyfter stocken automatiskt
Fördelar med lunningsvagn:
Oftast billigare än timmervagn
Snabbt o lätt att dra fram stockarna

Nackdelar:
Har inte stå stor nytta av den i skogen då den som sagt ligger några km bort.
Man får inte så mycket för pengarna
Man måste stapla stockarna för handkraft vid avlastning?

Rätt mig gärna om jag tänker fel  ;D Vad rekommenderar ni?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Lunningsvagn eller timmervagn ATV..?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-13 kl 22:33 »
En rejäl lunningsvagn för ATV tar (kanske?) en rotstock av ett inte alltför stort moget träd i Småland.

Jag gissar att du behöver båda...

Jag kör med traktor och lunningsvinch med balk. Det innebär att jag smidigt kan köra runt och kapa loss och kvista och hänga på 4-5 hela träd på balken och sedan dra ut dem till en genomgående väg. Där kan jag sedan aptera och komma efter med linkranvagn och köra bort.

hans

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-13 kl 23:38 »
Hej vet inget om fyrhjulingar i skogsbruk dom få gånger jag sett dessa i aktion har jag nog tyckt att det både sett lite klent, litet och jobbigt ut.....Så tänkte istället berätta hur jag gör även om det inte alls var vad du frågade om.Jag och kompisen köpte en wäse vajerkran och en stor Gisebo skogskärra vilken jag bara använt en gång för den blir alldeles för klumpig och lång iallafall för mina gallringar av klenved.Jag har haft en liten enkelaxlad skogskärra och bytt ut den nu till en liten boggie.Jag handlastar all klenved och ser inte det som något problem och kan få en till två kärror grovt vilket jag då lastar med vajerkranen.Att vincha med vajerkran är suveränt då jag har tyngden i traktorn vilket jag tror du kommer att få problem med för lite vikt i fyrhjulingen Jag såg ju faktiskt grannen köra med sin vemak griplastare och drift på vagnen det är grejer byggda för skogen men jäklar när stockarna blev lite stora det slet bra på grejerna.....   

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-13 kl 01:09 »
Kanske lättare att be grannen som har grejer än att köpa dyra grejer?

hans

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 08:27 »
Skulle grannen händelsevis ha häst och ha hygglig kunskap om skogskörning då rekommenderar jag att du lejer hen och listigt lär dig ty......det är alldeles alldeles underbart roligt som att gå på en av snövit bal.......den slampan

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-13 kl 08:52 »
Jag skulle säga att du kan stapla lite välta med lunningsvagn också, när man kört fram några stockar och lagt dem i bredd så kör du upp på dem och släpar nästa med dig upp. 
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 31 dec-13 kl 15:50 »
Nåja.. det blev en sån här: http://bonnet.se/skogsvagn-myran-xl-for-storre-atv.html#
 Tyckte den såg någolunda rejäl ut

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 31 dec-13 kl 17:58 »
Jag kör med boggi flak till moppen ,Kapar all ved till kubb i skogen så jag slipper stå o kapa på vedbacken ,Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser