Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamin i snickarutrymme  (läst 4290 gånger)

mohsart

• Blekinge
Kamin i snickarutrymme
« skrivet: 26 dec-13 kl 18:16 »
Jag har planer på att inreda ett par rum till snickarverkstad och det slog mig just att jag läst om att såg-/slipdamm kan vara såpass explosivt/brandfarligt att man inte ens får/ska slipa verktyg i samma rum som man har tex bandsågen i.
Nu är det då så att jag köpt en kamin till rummet som är i fråga för just bandsåg, bordscirkelsåg etc.
Anledningen till placeringen är att murstocken går där, men den måste repareras och kaminen har helt enkelt inte kopplats in än, så planerna kan ändras på.
Konkreta frågan jag har nu är om det är "OK" att elda sålänge man inte sågar samtidigt, tex skulle jag kunna elda upp lite värme på morgonen och jobba på eftermiddagen (ev med nåt skydd som hindrar damm att nå heta ytor på kaminen). Eller bara elda på dagar då jag inte måste köra maskiner.
Jag kommer att använda spånsug, men har nog inte råd med någon supermodell.
Jag har försökt googla efter rekommendationer eller bara tankar om detta, men inte hittat något.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Kamin i snickarutrymme
« Svar #1 skrivet: 26 dec-13 kl 21:20 »
Kanske prata med försäkringsbolaget kan va nåt

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 26 dec-13 kl 21:47 »
Hej!
Prata med sotaren!
MVH/ Bo

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-13 kl 19:36 »
 Om kaminen installeras som den ska så borde det inte vara något problem. Om du sågar samtidigt som du eldar ska inte göra någon skillnad. Det är spån och damm som är problemet och det försvinner inte för att sågen stannar. Men elden ska vara inne i kaminen. Elda du lugnt men svetsa inte eller skär med vinkelslip i lokalen.

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 21:31 »
Ok, men att öppna luckan för att mata in mer ved är kanske dumt?
Jag tänkte på att medan man sågar (och en bra stund efteråt) så yr det runt en del, borde väl vara rätt stor skillnad mot när dammet lagt sig?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 dec-13 kl 21:47 »
Om du utan obehag kan vistas i lokalen utan munskydd, tror jag inte att kaminen är farlig. Särskilt om kaminen är en bit bort från de värsta dammalstrarna.

Men jag har testat att göra en sågspånsbomb av en sopsäck. Fylla med luft och fint torrt sågspån och skaka och tända på. Dock utomhus. Inte att leka med inomhus.  :-X Går lite lättare med vetemjöl, för den som är lite lagd åt det eldfängda hållet... Använd heltäckande klädsel som inte är eldfängd, inklusive ansiktsmask och handskar eller elektrisk tändning på avstånd.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 dec-13 kl 23:06 »

Men jag har testat att göra en sågspånsbomb av en sopsäck. Fylla med luft och fint torrt sågspån och skaka och tända på. Dock utomhus. Inte att leka med inomhus.  :-X Går lite lättare med vetemjöl, för den som är lite lagd åt det eldfängda hållet... Använd heltäckande klädsel som inte är eldfängd, inklusive ansiktsmask och handskar eller elektrisk tändning på avstånd.

Hur blev "bomben" då?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 28 dec-13 kl 23:32 »
Wompff! Inte särskilt högljutt. Och ett eldklot som är ca 2-3 ggr större än sopsäcken, men som varar bara ca en sekund och stiger uppåt snabbt och brinner ut. Ibland en mindre del som faller neråt brinnande också. Klart häftigt. Kan elda upp ögonbryn och ögonfransar och hår, men knappast ge allvarliga brännskador. Men håll andan, andas INTE in... Gäller att få lagom blandning av bränsle och luft. Börja med en liten plastpåse eller domuskasse...

Går att göra med bensin och sprayflaska också, eller alkohol, men då föredrar jag elektrisk tändning på avstånd...

Karbid är också bra.  >:D

Det var några år sedan jag höll på med sådant här.  :-X

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 28 dec-13 kl 23:56 »
Wompff! Inte särskilt högljutt. Och ett eldklot som är ca 2-3 ggr större än sopsäcken, men som varar bara ca en sekund och stiger uppåt snabbt och brinner ut. Ibland en mindre del som faller neråt brinnande också. Klart häftigt. Kan elda upp ögonbryn och ögonfransar och hår, men knappast ge allvarliga brännskador. Men håll andan, andas INTE in... Gäller att få lagom blandning av bränsle och luft. Börja med en liten plastpåse eller domuskasse...

Går att göra med bensin och sprayflaska också, eller alkohol, men då föredrar jag elektrisk tändning på avstånd...

Karbid är också bra.  >:D

Det var några år sedan jag höll på med sådant här.  :-X
Har man gassvets kan man fylla en påse med lagom blandning syre och acetylen, men då bör man ha eltändning för den vill man inte vara nära när den smäller.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-13 kl 23:59 »
Inga inomhuslekar i snickarverkstad det här, hör jag..

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #10 skrivet: 29 dec-13 kl 02:04 »
Jag hade tidigare en snickeriverkstad med hemsvetsad kamin som  periodvis var rödglödgad om det var riktigt kallt. Slipade en hel del med bansslip i denna verkstad och ibland såg det ut som Lytsendimma. Det började aldrig att brinna så jag tror att du kan känna dig trygg om du bara är uppmärksam....... 

mohsart

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 29 dec-13 kl 02:46 »
Tackar alla för input.

Jo jag trodde väl att det borde fungera när man tänker på hur det såg ut förr i tiden.
Nog brann det väl ned en del snickerier och kanske producerar dagens maskiner mer/finare damm än dåtidens, men, ja innerst inne tyckte jag att det borde vara ok.

Sidospår: Om jag startar en tråd med tankar om hur jag planerar att bygga upp det hela, med planlösning, placering av maskiner, kamin, slipstation, osv; ska jag göra det här i Trä eller i Bygga och renovera?

/Mats

Have Autism, Will Travel

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 29 dec-13 kl 06:12 »
Planlösning för en snickarverkstad passar väl mycket bra här. Hur du bygger väggar, golv och tak passar kanske lite bättre på bygga, men jag misstänker att det skulle fungera bra här också. Skulle det behövas kan trådar delas och flyttas. Bara skicka ett pm eller "anmäl" ett eget inlägg.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-13 kl 18:38 »
Jag är aningen skeptisk till det här med kamin i snickarverkstad. Förr var det ju normalt att värma snickerier på det viset. De hade ju inga spånsugar på den tiden så de skyfflade spån direkt ut högarna under hyvelmaskinen och fräsen och öste i kaminen.
Tyvärr lär det ha varit ganska vanligt att snickerier brann och än i dag är ju begagnatmarknaden överfull med gamla brandskadade snickerimaskiner.

Jag skulle diskutera saken med någon som förstår sig på brandskydd. Sotare eller kommunal brandinspektör eller liknande.

Med litet knepighet och försiktighet kanske det går att utveckla någon bra lösning.
En tanke som har slagit mig är om man skulle ha en murad massaugn av finsk typ (i princip en liggande rörspis) som står med ugnskroppen inne i verkstaden men som eldas från ett annat rum. En sådan ugn murar man ju av vanligt tegel och lerbruk och den håller ju värmen länge efter att man har eldat. Det är kanske litet överdrivet omständigt och dyrt för en liten hobbyverkstad men det skulle kanske fungera i en litet större verkstad.

Visa gärna vad du har funderat på för planlösning och maskinplacering! Jag har ju en del erfarenhet av hur man får in mesta möjliga i en trång verkstad och jag tror att det finns flera andra hör som också har det så du kan säkert få en hel massa ideer att välja och vraka bland.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mohsart

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 01 jan-14 kl 01:00 »
Tack för input!
Varför det brann förr och om det skedde i andra kaminuppvärmda utrymmen i mindre grad är kanske lite svårt att veta?
Menar du att spånsugen ökar brandrisken? Jag trodde det var tvärtom.
Jag ska absolut lufta tankarna med sotaren.

/Mats

Have Autism, Will Travel

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 01 jan-14 kl 09:14 »
Ja det är svårt att veta exakt eftersom jag inte har tillgång till försäkringsbolagsstatistik och fastän jag skulle ha tillgång till statistik skulle den vara opålitlig eftersom så mycket var oförsäkrat förr.

Nej jag har ingen riktig åsikt om en modern verkstad är mindre eldfängd än en dåtida. Det finns nämligen många faktorer inblandade:
Eftersom de inte hade spånsug förr så låg det spånhögar överallt och kutterspån är ju väldigt eldfängt så det ökarde ju brandfaran jämfört med en modern verkstad. Å andra sidan så slipade de inte trä så mycket som man gör i dag så mängden slipdamm i luften var säkert betydligt mindre än i en nutida hobbyverkstad och luftburet slipdamm är ju extremt eldfängt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare (1 dolda)
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser