Jag har funderat mkt på just detta med mkt högproducerande holsteinkor i dagarna...
Har det verkligen varit aveln som har gjort att korna mjölkar så ohälsosamt mkt?? Med dagens utfodring så kanske det inte har så stor betydelse vad man har för kor.
Jag avbytar på några olika gårdar och en av gårdarna har all sköns blandning ,köttraskorsningar ,jerseykrsningar ,SRB och SLB. Dom ligger på ungefär samma produktion som dom övriga fast har nog klart störst mängd levererad mjölk...
Jag trivs mkt bra på denna gård där varje ko är en egen individ med lite egen personlighet.
Jag blir ledsen när jag ser vissa SLB besättningar som har satsat mkt på avelsarbetet och korna ser likadana ut stora magra skepp med skeva ljuver eller i värsta fall brustna ligament.
Men bara dom mjölkar bra (50-60kg) så ser man genom fingrarna med djurets egentliga välmående. Undrar om husdjursföreningarna verkligen tycker att kornas hälsa har förbättrats dom senaste decennierna?
Är det bara kornas juverhälsa som räknas?
Jag har jobbat som avbytare i en 15-20 år och jag tycker verkligen inte att korna mår bättre idag

.