Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ganska farligt att ge fröbaserat foder till idisslare  (läst 2628 gånger)

Anders

• -
    • felicia.se
Ganska farligt att ge fröbaserat foder till idisslare
« skrivet: 03 mar-07 kl 19:10 »
Hittade följande text på

http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14574912.asp

Det fröbaserade fodret är ett slags fyrstegsraket som:

1. bidrar till att ph-värdet sjunker i komagen och därmed ger E.coli-bakterierna möjlighet att anpassa sig till en surhetsgrad som liknar människomagens. Därmed har vi själva avskaffat en av våra viktigaste biologiska försvarslinjer mot djurburen smitta.

2. gör att kon själv mycket lättare blir sjuk och oftare måste behandlas med antibiotika. Sjuka djur behandlas som bekant även i Sverige, som har förbud mot att ge antibiotika i tillväxtsyfte till friska djur.

3. gör att korna får ont i magen och utstöter växthusgaser i en omfattning som, enligt en färsk rapport från FN:s jordbruksorganisation, FAO, allvarligt bidrar till växthuseffekten.

4. Försämrar fettbalansen i köttet och minskar andelen Omega-3.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:fröbaserat foder..
« Svar #1 skrivet: 03 mar-07 kl 22:17 »
1. bidrar till att ph-värdet sjunker i komagen och därmed ger E.coli-bakterierna möjlighet att anpassa sig till en surhetsgrad som liknar människomagens. .

Tur att det bara är 1 av 1000 kossor har E.coli-bakterien i USA.
Man kan anta att det är amerikanska kossor, eftersom källan är en amerikansk forskare..

Jämfört med usa så vräker vi här inte åt djuren såna mängder majs och soja som dom gör där.
Alltid något  :)
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 22:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

halle

• Gäst
Re:Ganska farligt att ge fröbaserat foder till idisslare
« Svar #2 skrivet: 04 mar-07 kl 22:23 »
Hejsan
Detta samhälle är helt sjukt, man ska ge alla dessa kor och andra jordbruksdjur en massa konstiga foder.
Tänk förr i tiden när korna fick äta näringsfattigt foder, visst det är ju inte heller bra.
Men det måste ju vara bättre än allt annat skit som är både genmanupelerat osv.
Jag tror starkt i min envishet att vi är tvugna att gå tillbaks en hel del i utvecklingen med djurhållning.
Det var bättre förr eller har jag fel?
Mvh Halle

marie_c

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 21:28 »
Ja jag tycker du har fel. Var det rätt förr när djuren fick bäras ut ur lagårn för att dom fått för lite och för näringsfattig mat under vintern? Nu finns kunskapen att utfodra djur på rätt sätt! Det går inte att jämföra dom raser vi avlat fram med dom gamla lantraserna. En modern mjölkko i hög produktion behöver mat!
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 21:30 av marie_c »
Nu med egna kor!

halle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 22:44 »
Hej Marie C
Det var inte riktigt så jag menade tyvär.
Orden blev felt sagda, jag utgår ifrån de gamla lantraserna som då fanns och även finns få utav kvar nu.
Jag menar det är sjukt med de nya koraserna som ska spotta ut upp till 80 liter mjölk om dagen.
Det är inte längre några djur med värde utan monster som vi otroligt dumma människor har skapat.
Så går det när vi släckten bror ducktig ska vara och röra runt i naturens under tyvär.
Mvh Halle

imze

• Brors
« Svar #5 skrivet: 09 mar-07 kl 11:40 »
Fast en vanlig SRB som mjölkar bra ger ca 40 liter per dag... Också mycket men vi kan ju nyansera oss lite. Och jag tycker nog mina gossekossor är fina och inga monster. ;D

Lönnhult

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 mar-07 kl 13:18 »
Jag har funderat mkt på just detta med mkt högproducerande holsteinkor i dagarna...

Har det verkligen varit aveln som har gjort att korna mjölkar så ohälsosamt mkt?? Med dagens utfodring så kanske det inte har så stor betydelse vad man har för kor.
Jag avbytar på några olika gårdar och en av gårdarna har all sköns blandning ,köttraskorsningar ,jerseykrsningar ,SRB och SLB. Dom ligger på ungefär samma produktion som dom övriga fast har nog klart störst mängd levererad mjölk...

Jag trivs mkt bra på denna gård där varje ko är en egen individ med lite egen personlighet.
Jag blir ledsen när jag ser vissa SLB besättningar som har satsat mkt på avelsarbetet och korna ser likadana ut stora magra skepp med skeva ljuver eller i värsta fall brustna ligament.
Men bara dom mjölkar bra (50-60kg) så ser man genom fingrarna med djurets egentliga välmående. Undrar om husdjursföreningarna verkligen tycker att kornas hälsa har förbättrats dom senaste decennierna?
Är det bara kornas juverhälsa som räknas?
Jag har jobbat som avbytare i en 15-20 år och jag tycker verkligen inte att korna mår bättre idag :'(.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 15 mar-07 kl 19:21 »
Undrar om husdjursföreningarna verkligen tycker att kornas hälsa har förbättrats dom senaste decennierna?
Är det bara kornas juverhälsa som räknas?

Jag tittade lite i statistiken över mjölkkornas hälsa 1990 jämfört med nu 2007.

Närgången kul kuriosa ur statistiken :

Fruktsamheten är bättre nu än 1990
Mindre spenskador nu
Mindre förlossningsproblem nu
Mindre kalvningsförlamningar nu
Mindre svårmjölkade djur    nu
Mindre djur med foderleda nu
Mindre djur med olycksfalls död nu
Mindre annan sjukdom nu
Mindre Leukos nu
Mindre övriga orsaker nu

Klövsjukdomar ligger precis lika som 1990
Benlidanden lika
Mastiter lika

Så om jag får gissa så tycker husdjursföreningarn att kornas hälsa är BÄTTRE nu !  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lönnhult

• Halland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-07 kl 21:48 »
Det lät ju bra. Har du jämförelse mellan raserna också det är egentligen det som är mest intressant.

Fast jag är så fruktansvärt trött på dessa stora fula SLB kräk , industrialiceringen av mjölkproduktionen och att inte ha tid för att klappa korna ens.
Jag ger mkt snart upp mitt yrke, det är inget roligt mer jag valde att jobba med djur för att jag tycker om dom inte för att jag tycker att det är jättekul att ösa skit eller mjölka 200 kor jag inte ser skillnad på..
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

marie_c

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-07 kl 13:41 »
Stora kräk? Håller inte alls med, jag tycker SLB är vackra! Det går aldrig att få en ko, SLB eller inte att mjölka riktigt bra om hon inte är i balans och mår bra! Vad säger att inte kor i stora besättningar mår bra och får allt det hon behöver? På Kårtorp tex finns det 280 kor. Djurskötarna har exakt koll på alla kor och deras härstammningar. Allt handlar om intresse! Dom djuren är fruktansvärt lugna. Vi måste ju inse att utvecklingen går framåt, då även att 10 kors-besättningarna inte längre kan svara för det behov som finns. Dessutom läggs inte alls så mycket tid i lagården som i en större besättning (generellt) Har man få kor är det ofta mycket annat som ska hinnas med. Är det många kor läggs ofta hela dagen på att gå i lagården. Och angående fodret, varför skulle dom inte må bra av majs och soja?
Nu med egna kor!

marie_c

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-07 kl 14:07 »
Hej Marie C
Det var inte riktigt så jag menade tyvär.
Orden blev felt sagda, jag utgår ifrån de gamla lantraserna som då fanns och även finns få utav kvar nu.
Jag menar det är sjukt med de nya koraserna som ska spotta ut upp till 80 liter mjölk om dagen.
Det är inte längre några djur med värde utan monster som vi otroligt dumma människor har skapat.
Så går det när vi släckten bror ducktig ska vara och röra runt i naturens under tyvär.
Mvh Halle

Så mycket är det inte många kor som mjölkar! Av alla SLB i världen är det nog inte många promille!
Mvh Marie
Nu med egna kor!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 mar-07 kl 14:48 »
Härom morgonen var det en herre på SLU som hävdade i P1 att svenskt nötkött var mer miljövänligt än brasilianskt på grund av att det myckna grovfoderätandet i Brasilien gjorde att djuren producerade mer växthusgaser. Uppenbarligen kan inte både detta och ämnet för den här tråden vara sant samtidigt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 15:23 »
Och angående fodret, varför skulle dom inte må bra av majs och soja?

Hej Marie! Se inlägg nr 1 av Anders i den här tråden.
Det är majs och soja som är "fröfodren" som avses där.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser