Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te av geitrams (mjölke)  (läst 3678 gånger)

Heidi L

• Gäst
Te av geitrams (mjölke)
« skrivet: 16 jul-04 kl 21:54 »
Hei

vet noen hvordan man lager te av den planten som på norsk heter geitrams, og på svensk mjölke?
Foto og omtale av planten: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/epilo/epilang.html

Jeg har forsøkt flere ganger å fermentere te av denne planten, men det mugler bare. Te av denne planten skal være et meget godt alternativ til svart te, så jeg skulle gjerne hatt hjelp til hvordan man gjør det.

På forhånd takk

Bo

Varning
« Svar #1 skrivet: 10 sep-05 kl 21:05 »
Den som i Sverige heter getrams är en giftig släkting till liljekonvalj.

Mjölkört kan man använda färsk till te. Jag använder toppskott tillsammans med rölleka, svart vinbärsblad, kådiga furuskott, björklöv, hallonskott, libbsticka, pepparmynta och annat.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Te av geitrams (mjölke)
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 11:02 »
jag plockar mjölkört lägger ut på ett lakan i ett dygn knyt sedan ihop lakanet hårt och låt hänga varmt så det blir en jäsning i några dagar bred sedan ut bladen på ett rent lakan och låt torka rör i det ofta sedan har ni ett fantastiskt te drick det med en sked lingon i mumsmums mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser