Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig lönsamhet...  (läst 9436 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Dålig lönsamhet...
« Svar #40 skrivet: 22 dec-13 kl 21:43 »
Vi kommer heller definitivt aldrig dit om folk envisas med att försöka 'imponera' genom att sälja så billigt som möjligt.
* se här vad duktig jag är som kan sälja kött för 30 kr*

Använd detta och andra forum och gör en kartell. Ingen säljer kött i låda under 75 kr/kg. Detaljer såklart betydligt högre.
Billigare finns inte i butik, så det är helt ofarligt.  Finns ju sällan annat kött heller för lägre pris, och alltså blir folk tvungna att hosta upp stålar.

Problemet är ju att kartellen kommer att hålla i max 2 veckor innan nån bryter den och säljer för 40 kr. * jag har ju dom bara som hobby*

Farsan köpte gav 65 spänn kilot, för ett lamm på citygross förra hösten. Vet inte om de hade höjt till i år.

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 22 dec-13 kl 21:48 »
Ja, det är en tragisk prislista dom har. Synd att dom inte har mer självförtroende efter så många år.
Visserligen är det ju slaktad vikt, så det egentliga priset blir ca 55kr/kg, men det är ändå bedrövligt att gå ut med såna priser.  Typexempel på hur svårt det sen blir för någon att ta vettiga priser.
Plockar man ihop lådan efter eget önskemål så är det ju dock 69 kr/kg, vilket är mer rimligt.

Fast det är fabriksburgrisar. Vill man ju inte ge något alls för.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #42 skrivet: 22 dec-13 kl 21:54 »
Citera
Förvisso är det väll bra att fler får arbete men när kedjan hela tiden ska tjäna mer pengar så drabbar det den som sitter först, dvs lönsamheten på produkten tas från producenten och läggs på de som handlar med och förädlar varan.

Sen måste jag påpeka en annan konstig sak, för Krav producerat kött får man 5-10 kr extra som producent. Hur i hela hälsningland kan då julskinkan kosta 50 kr mer per kilo om den är ekologisk. Inte tusan kan det vara dyrare att slakta ekologiska grisar, man gör väll på samma vis som de konventionella.
Om det bara vore de som förädlar varan vore det väl OK. Det allra jävligaste är, om man filosoferar en stund, att det är investerare och profitörer som lantbrukets bidrag går till.
D v s om producenten finge rätt betalt för sin vara, om den som förädlar varan finge rätt betalt, och priset i slutändan sattes där efter så vore det sunt. Men nu utgår det bidrag, som hamnar i krämarnas fickor, allt emedan producenter, mejerier, slakterier, kvarnar, bagerier....... går på knäna. Inte fan ska väl varken stat eller EU hålla Haakonbolagen och börsen under armarna?! *Fy Zatan* :P

Ett fenomen som kan förklaras till viss del. Hela krav-grisen blir inte kravgris i slutändan. Stasskärringarna vet inte vad de ska ta sig till med en kotlettrad, och grillkungarna i kåkstäder och villaghetton vet inte kan bara hantera yttersula och pilsner. Därför blir det lite annat över som inte finner någon marknad.
Här kostade julkinka 70 kr/kg förra julen. Kravskinkan som låg bredvid kostade 140! Kanske en kravgris är så mycke svårare att strypa än en vanlig........? Nej det kan vi bara inte tro på. Det luktar också härsket, även om jag aldrig sett lägg med KRAV-märke.

Edit:Nu får man iofs det dubbla priset för ekologisk gris, men jag håller med om att skinkan därför inte måste plötsligt vara 50 kr dyrare per kg.
Det var som phaen. Sist det var på tapeten här var priset 18 resp. 23 om jag minns rätt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ek

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 23 dec-13 kl 00:22 »
Bara för att slänga mer bensin på brasan.. Kan jag upplysa om att när jag band upp mig sist med ett slakteri. Var dom villiga att betala mer för konventionellt kött än vad jag fick för ekologiskt på förra slakteriet. Det gällde nötkött. Då undrar jag ochså hur det ekologiska kan vara så mycket dyrare...Fast jag vill nog inte gnälla för mycket på slakten. Dom sista månaderna har det varit slaktköer på 8-10 veckor anledning är att det vält in importkött. Slakten har inte blivit av med sina djur för att dom inte vill sänka priserna. Dom är nog högst medvetna om verkliheten sänker dom priset lägger mer bönder av =mindre jobb till dom. Ska jag va ärliga tycker jag egentligen inte att det är så illa betalt för en tjur eller ett lamm. Mina tjurar brukar gå till en 12 13 tusen ibland 15.Lammen 7-8 hundra.Problemet är ju kostnadssidan allting verkar gå åt helsike det finns ingen rim och reson längre vad saker får kosta. Undra hur många gånger jag svurit ve och förbannelse över saker och kostnader jag borde ha kollat i för väg. Man tror inte den där lilla skitgrejen ska kosta ett lamm..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #44 skrivet: 23 dec-13 kl 01:20 »
Det är väl inte så annorlunda, vad man än gör. Att bevaka kostnaderna är det absolut viktigaste för att klara sig. En bil, kompressorolja eller en höna, spelar ingen roll. Köper jag värpfoder i säck till våra höns så går de inte ihop sig över året. Ger vi dom vete och nötpellets från nån silo så håller de både sig själva och kaninerna med foder.

Oavsett vad man ska köpa in så gäller; betalar man för mycke så är de pengarna förlorade för tid och evighet.
« Senast ändrad: 23 dec-13 kl 01:29 av TiB »

Ek

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 23 dec-13 kl 10:29 »
Det är väl inte så annorlunda, vad man än gör. Att bevaka kostnaderna är det absolut viktigaste för att klara sig. En bil, kompressorolja eller en höna, spelar ingen roll. Köper jag värpfoder i säck till våra höns så går de inte ihop sig över året. Ger vi dom vete och nötpellets från nån silo så håller de både sig själva och kaninerna med foder.

Oavsett vad man ska köpa in så gäller; betalar man för mycke så är de pengarna förlorade för tid och evighet.
Visst jag håller med dig det gäller i all verksamhet att bevaka kostnderna. Men det är nog lite lättare att hitta alternativa fodermedel till några höns.Får och nöt är det inte så mycket mer att välja på än gräs i någon form. Då kostar det disel och reservdelar till maskiner . Inte helt lätt att påverka i någon större omfattning.Förövrigt har jag höns med odlar mitt eget foder så jag tror jag slår dig ifoderkostnad på dom ;D

Gullregn

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 dec-13 kl 11:31 »
Lönsamhet.
Att ha rätt klimat för utomhusbete året runt och inte behöva ha några ligghallar och inte behöva köpa något alls i foderväg.
Klart att utländskt kött är billigare även fast den långa transporten.
(lägre kostnad för djurhållningen och mindre lön till den som arbetar och mindre skatt vs högre kostnad för djurhållning, högre lön och mera skatt som ska räcka till en massa saker som sjukkassor, socialbidrag som inte alls finns i samma utsträckning i andra länder..javisst värna om mera omkring oss,,men till vilken grad?)
Alltså väga fördelar och nackdelar beroende på hur ens samvete ser ut och ens plånbok ser ut.
Det första i mitt samvete är att djuren haft det bra både i livet och på den sista transporten och slakten.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #47 skrivet: 23 dec-13 kl 11:51 »
För mig ligger lönsamheten i självhushållningen, och det är väl det forumet är till för?

Jag har 3 tackor och 1 bagge.
Totalt hopplöst olönsamt!
MEN!
Inte för mig, jag slaktar själv lammen och köttet äter vi i familjen.
Jag vet att mina djur (min mat) har haft ett bra liv för det ser jag till.

OM de behöver mediciner, vet jag vilka de fått och hur lång karens.
De går ut och in som de vill i stor lösdrift.
Avlivningen går fort med minimal smärta för djuret.

De djur jag äter vill jag veta att de haft det bra, och jag har ökat min"lönsamhet"
mer och mer.
Föder upp kanin, höns och får som hemslaktas.
Inte lönsamt i plånboken, men i samvetet!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Ek

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 23 dec-13 kl 14:04 »
För mig ligger lönsamheten i självhushållningen, och det är väl det forumet är till för?

Jag har 3 tackor och 1 bagge.
Totalt hopplöst olönsamt!
MEN!
Inte för mig, jag slaktar själv lammen och köttet äter vi i familjen.
Jag vet att mina djur (min mat) har haft ett bra liv för det ser jag till.

OM de behöver mediciner, vet jag vilka de fått och hur lång karens.
De går ut och in som de vill i stor lösdrift.
Avlivningen går fort med minimal smärta för djuret.

De djur jag äter vill jag veta att de haft det bra, och jag har ökat min"lönsamhet"
mer och mer.
Föder upp kanin, höns och får som hemslaktas.
Inte lönsamt i plånboken, men i samvetet!

Ingen skillnad mot mig fast jag föder upp för avsalu. Tar undan nöt och lamm för egen konsumtion har jag gjort sen långt före jag någonsin hört talas om något självhushållarforum. Men det betalar inga räkningar förutom att minska matkontot. Några mediciner i lammköttet behöver jag inte tänka på . Den enda medecin som används här är slaktmask. Går ju inte betala tvåtusen spänn för en tacka som är värd hundra kr till slakt . Det har jag sagt rent ut till vetrinärer här .Man blir inte populär då. Men jag bidrar inte till antibiotikaresistenten.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #49 skrivet: 23 dec-13 kl 17:07 »
Jag vill gärna säga ett par ord om lönsamheten på lamm ur självhushållarsynpunkt.
Foder kostar mig ungefär 2000 kr per år och jag har just nu 6 tackor.
Om bara räven håller sig borta blir det ungefär 10 lammungar per år.
Om... jag nu äter upp allihop blir det ungefär 200 kr per lamm, skinnen får man 200 kr för råa så då kostar maten bara arbetet.
Lammen hjälper till med veden, barkar grenar, och förhoppningsvis så får jag ca 6000kr vad det lider i betesstöd.
Mitt arrende på (ungefär) 6 hektar kostar 750 kr per år och för 1500 kr har jag köpt ved på rot i hagarna som räcker 5-10 år. (bor inte så stort)
Vad blir det i slutändan tro..
Ungefär 5000kr plus per år.
Det är ju naturligtvis inga stora pengar men något i alla fall.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

tesåpa

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 23 dec-13 kl 22:40 »
Totalt hopplöst olönsamt

Jag håller med, men självhushåll ska väl inte gå back? ;-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 24 dec-13 kl 01:06 »
Jag vet inte hur man ska göra för att det ska gå back. Köpa kompostlådor, nytt växthus, pallkragar, köpejord och köpeskit, köpa alla fröer, alla grejer man tror gör allt jobbet? Jo det GÅR nog att köra med förlust.

Lite jord till för-sådd i Februari och en bale halm. Någon rulle nät, byggplast och duk, sen är det nog laddat här. Vi sparar säkert 3 000 i månaden förutom det vi ger bort.
Men så förringar vi inte allt som är gratis och har en hel del bråte liggande runt knutarna. Är odlingarna för snygga så är de antagligen inte så produktiva.  ;D

« Senast ändrad: 24 dec-13 kl 01:13 av TiB »

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #52 skrivet: 24 dec-13 kl 06:58 »
Ja gratis är bra. Och då blir det lättare å få lönsamhet. I byn jag bor har det vari tolv jordbruk, folk kör upp fårnät på fårnät och frågar om jag vill få. Alla stolpar hugger jag ut själv ur egen skog.

Gullregn

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 dec-13 kl 10:40 »
Jag startade min "fårfarm" med att köpa 2 gamla tackor som en lantbrukare inte ville ha.
Hittade en bagge som var husdjur i en villaträdgård.
Det var starten.
Tvillingar eller trillingar som jag vaccinerade själv, klippte och verkade klövarna på dom själv.
Slaktades hemma och dom hamnade i frysen.
Behöll något tacklamm och köpte nått enstaka tacklamm.
Skaffade en ny bagge då den gamla gick i pension.
Mina kostnader var enbart inköp av 3-4 tackor och 2 baggar, årligt vaccin och en klippmaskin.
Klart billigt kött och dessutom så visste jag at dom hade haft ett bra liv utan transporter.
Förutsättningarna och klimatet var bra, behövdes inget extra foder eller ligghallar.
Alternativare med lantbruksdrömmar rekommenderas att prova på ett liv i annat klimat :)

hallstabonden

« Svar #54 skrivet: 26 dec-13 kl 15:15 »
Gris 23-24. Lamm 30-35... Var är den lönsamheten..... Där går han back den bonden.. Snacka om att stjälpa sig själv.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #55 skrivet: 07 jan-14 kl 08:11 »
Häruppe kostar lammlådor 95kr kilo direkt från bonden och han har högtryck, det finns svartkött för 45kr kilo men det är små djur med stora ben..... Jag kör småskaligt men bara 5 tackor i år och de väntade 10 lamm är redan sålda, ( jobbigt då jag tänkte spara tacklamm). De två linderödsgrisar som ska gå här nästa år är sålda till 75% @ 70kr kilo. Grönsaksskörden såldes slut på 3 veckor förra året. Jag kör som självhushålare men säljar överskottet. Lönen har varit lika mycket som noll penningmässigt de senaste 2 år då jag fått starta företaget från noll utan banklån. Nu när infrastrukturen ( dvs maskiner, traktor och byggnader) är inköpt blir det vinst i år. Jagvharcmarknadsfört företaget hårt som krav, närodlat, småskaligt, och har en trogen kundbas. Det sagt skulle djuren aldrig lönar sig utan grönskas, frukt och bär odling samt plantskolan och trädgårdsmästeriet, men som en komplement funkar det bra. Att de även skänker en del skit till odlingar är en bonus. Målet är att gården ska kunna producera mat till familjen, ett överskott för att betala det nödvändiga, samt mat till djuren som i sin tur ger näring till odlingarna. Biodlingen betsår av 40 samhällen och honungen är oftast slut i februari.

Att man får även tillbringa en massa tid i naturen med sina djurvänner är bara en bonus. Det som försvårar är att mellan november och april står alla inkomster stilla.....

Jon
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tesåpa

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 11 jan-14 kl 12:04 »
Det låter väldigt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1247 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser