Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig lönsamhet...  (läst 9434 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
SV: Dålig lönsamhet...
« Svar #20 skrivet: 22 dec-13 kl 09:28 »
Ja, är de nå här på forumet som säljer lammkött under 75kr/kg? Står inte folk i kö för att köpa lammkött på era gådar? eller är de bara här.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #21 skrivet: 22 dec-13 kl 09:48 »
Får du ut 75 kr per kilo för ditt lamm kött så är ju du ett bevis för att det inte alls är någon dålig lönsamhet på lammen.
Hatten av!

(skulle också gärna vilja få det men så ser inte verkligheten ut här)

I affären kostar svenskt lammkött massor men det är nästan inga bofasta som köper det där.
Pratade med en kille, det var billigare för honom (och mindre krångel) att köpa en påse sågade frysta lammdelar från Nya Zealand än att köpa från mig.
Så, importerat lamm verkar vara väldigt billigt, har dock aldrig själv köpt någon sådan där påse så jag känner inte riktigt priserna.

Om nu Hans tycker att vi är idioter som säljer till avräkningspris så får väl han tycka det.
Det ger i alla fall ett nettotillskott till bonden (mig och alla andra) som är mer viktigt än det man får från slakteriet.
För lammbönderna (inte lika stort naturligtvis) men viktigt som EU-stöden.
Den största inkomsten per slaktat djur är ofta försäljningen av det beredda skinnet, kanske inte alltid den affären redovisas heller (host host...)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 22 dec-13 kl 10:14 »
Säljer ni svartslakt till avräkningspriser?
Kortsiktigt kanske det är smart ur er synpunkt...
Men inte gynnar det fårnäringen...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

calle4630

• Halland
« Svar #23 skrivet: 22 dec-13 kl 10:27 »
Jag vet flera bönder med köttdjur som säger att det går
Bara precis jämt ut o hålla djur o att dom inte tjänar
Något på det o det är inte så konstigt för det dom skulle tagit
Ut som lön det köper dom grejor i lantbrukets namn
Och nyttjar privat. Tex fyrhjuling för 100000kr traktor för 200000kr
Motorsågar ammunition till jakt o allt möjligt annat som går o skriva
På företaget men som används privat.
Livet är fullt av möjligheter :)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #24 skrivet: 22 dec-13 kl 10:32 »
Om det nu hemslaktas ungefär ett lamm per varannan gotlänning så....

Fantasipriser på 75 kr per kilo finns inte här!
Jag vet knappt om jag vågar berätta vad priset för nötkött ligger på.

Hur som verkar det vara väldigt olika världar vi lever i när det gäller maten.
Här går det inte att ta ut några fantasipriser, men det viktigaste som jag ser det är att det lokalproducerat, helst också utan importerat kraftfoder.

Ett lamm som inte är slaktmoget på hösten är en högst tveksam ekonomisk affär att föda upp som vinterlamm till våren (påsk).
Kan mycket väl vara en bättre kakyl att slakta det på hösten och få ett lägre pris.
Om nu de pengarna är direkt till uppfödaren så gör det kalkylen ännu bättre.
I år när hö och ensi-skörden blivit så dålig för alla är det än mer sant, det som sagts.

Hans Andersson

• -
« Svar #25 skrivet: 22 dec-13 kl 12:04 »
Så kött i butikerna på Gotland kostar alltså 30 kr/kg?

tesåpa

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 22 dec-13 kl 12:27 »
Tusen kronor var räknat på en lantarbetares lön. Inga fantasibelopp alltså.

Problemet är väl i grunden att det finns för många mellanskär. NZ lammkött kostar 150-190 kronor per kilo på snabbgross. Vad händer med mellanskillnaden?

Ett annat problem är insatsvaror... Precis som med byggvaror är tex kraftfoder orimligt dyrt, i alla fall om man köper i säck. :-)

Det finns stora ineffektiviteter i näringslivet som driver upp priserna. Tror inte det är jordbruket som är det stora problemet?

Hans Andersson

• -
« Svar #27 skrivet: 22 dec-13 kl 12:57 »
En del av problemet belyses ju ganska tydligt i denna tråd.  När det finns flera som försvarar att man skänker bort kött till produktionskostnaden, så lär det ju aldrig att få till en kultur inom näringen där man vill tjäna en slant också.
Det finns nån märklig stolthet i att visa hur billigt man säljer.  Det finns ett företag här som handlar med viltkött. Till jul nu är allt vildsvin slut och efterfrågan bara ökar. Men hos TiB skänker jägarna bort det. 10 mil bort.
Och det här är djupt rotat.  Kalkyler inom lantbruk slutar alltid på minus på sista raden. Jag vet ingen annan industri som skulle göra kalkyler som på förhand slutar på minus.
Men inom lantbruket är det tradition att man räknar ner till byggnader och där är det sen noll. Under strecket hamnar löner och sist vinst.
Jag fattar att hemmaslaktat kött inte går att sälja till butikspriser, men det räcker ju att ligga en tia under. Inte 50 kr under per kilo.

Kraftfoder är ju ofta import, och kanske inte så enkelt att pressa ner i pris. Men vi har ju ett oligopol med ett fåtal aktörer som handlar med foder, och detta driver ju såklart upp priserna. Frågan är om marknaden är tillräckligt stor för att starta import.

Men jag tror ändå att det är bristen på kultur att tjäna nåt, som är det största problemet. Vill man, så finns alla möjligheter att skaffa insatsvaror billigare.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 22 dec-13 kl 14:20 »
Citera
En del av problemet belyses ju ganska tydligt i denna tråd.  När det finns flera som försvarar att man skänker bort kött till produktionskostnaden, så lär det ju aldrig att få till en kultur inom näringen där man vill tjäna en slant också.
Det finns nån märklig stolthet i att visa hur billigt man säljer.  Det finns ett företag här som handlar med viltkött. Till jul nu är allt vildsvin slut och efterfrågan bara ökar. Men hos TiB skänker jägarna bort det. 10 mil bort.

En sak jag anar, är att det är inte är riktigt så enkelt. Jag är inte jägare så allt vilt köper vi. Jag vet inte säkert varför, men det är inte så lätt att få köpa ö h t om man inte har en bra kontakt innan. T ex gris har vi bara köpt av en vi byter grönsaker och rotfrukter med. Kan det va som så, att denhär handeln och prissättningen mest fungerar på samma sätt, eller tillsammans med "lokal-valutan"?
Kan kleti och pleti komma i åtnjutande av "rätt" prissättning hos er andra eller är det bara med rätt kontakter man ö h t kan köpa?

Citera
Kraftfoder är ju ofta import, och kanske inte så enkelt att pressa ner i pris. Men vi har ju ett oligopol med ett fåtal aktörer som handlar med foder, och detta driver ju såklart upp priserna. Frågan är om marknaden är tillräckligt stor för att starta import.
Kanske man inte vill importera då ursprunget och spårbarheten i stort försvinner . Och i dessa tider, när fler och fler vill ha ekologiskt, kan det finnas en marknad för "ej certifierat utan ekologiskt på riktigt"? Kan vi inte producera eget foder till våra djur? Inte med en vinstmaskin för investerare och profitörer utan till ett skäligt pris? Hur är möjligheterna att starta om i cooperativ som Centralföreningen på sin tid?
 Skulle det gå för bönderna att kränga av sig offerkoftorna från Scan, Arla, Lantmännen m. fl. plågoandar och bolaga ihop sig på egen hand, eller är bönderna numera så nerlusade med pengar så de inte behöver varandra för samarbete på riktigt?
« Senast ändrad: 22 dec-13 kl 14:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hans Andersson

• -
« Svar #29 skrivet: 22 dec-13 kl 14:51 »
Hur är möjligheterna att starta om i cooperativ som Centralföreningen på sin tid?
 Skulle det gå för bönderna att kränga av sig offerkoftorna från Scan, Arla, Lantmännen m. fl. plågoandar och bolaga ihop sig på egen hand, eller är bönderna numera så nerlusade med pengar så de inte behöver varandra för samarbete på riktigt?

Det börjar ju ha gått varvet runt nu.  Bönder på vissa orter går samman i inköpsföreningar för att kunna pressa priset hos lantmännen(!).
Det var ju så alla föreningar en gång började. Bönder gick ihop för att kunna få ut skäliga priser för kött, mjölk, spannmål och virke.
Då var det lokala föreningar som hade möjligheter att bygga upp lager och annat som behövdes.
Sen började man av någon anledning slå ihop alla lokala föreningar till större och större och på det viset skapades Lantmännen, Arla, Scan.
I samband med det så förlorade man kontakten med rötterna och skaffade sig huvudkontor på fina adresser och höga direktörer.  De övergripande kostnaderna för administrationen blir nu så höga så föreningarna är inte längre prisledande utan betalar sämst, tar mest betalt och går ändå med förlust.

Kooperativ lär inte vara lösningen framåt. Dom tycks alltid bara vilja växa och går samma öde till mötes.  Nej, det måste vara privata företag som drivs av konkurrens.

Problemet är att det i ärlighetens namn inte är så enkelt. Det krävs enorma kassor för att klara sig. Många har försökt. Få har lyckats. Marknaden är ju också väldigt liten.
Möjligen små samarbeten mellan ett fåtal gårdar där man går ihop och ser till att åtminstone kunna köpa fulla lass av det man nu vill ha.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #30 skrivet: 22 dec-13 kl 15:04 »
Jag har följt den här tråden ett tag och blir förvånad över att det överhuvudtaget går att leva på lammuppfödning på Gotland? Om man skulle sälja till avräkningspris och inte hade mer än en handfull djur så låter det som det mest lönsamma är att lägga ner?

Vi tar 100 kr till per kilo när vi säljer direkt till kund och vi går precis runt utan att ha varken massor av maskiner eller dyra byggnader. Eller lön. Nu har vi en såpass liten besättning att den ändå inte hade gått att leva av, så vi är rätt nöjda med att den betalar sig själv.

Tack för dina inlägg Hans, de är kloka!

Till Henrik; du skriver om att extensiva beten hade kunnat undvika att ha djur på stall i 1-2 år och att man kunnat slakta slaktomogna djur till vänner och bekanta. På så sätt hade man sparat in dyra maskiner. Eller missförstår jag dig?

Om vi nu pratar om fårbönder, som kanske har 300-500 tackor, och om man med maskiner avser t.ex. mixervagnar (för att blanda foder) och inte traktorer så förstår jag inte ditt resonemang.

För det första så står inga lamm på stall i 1-2 år, efter ett år är de inga lamm längre och då får man inget för dem. Om man har uppfödning där man slaktar på hösten så vill man allra helst slakta flertalet lamm innan man tar in för vintern. Om man, som vi, bara använder eget foder så blir det alltid ett gäng med lamm "över" som får växa till sig på stall. Menar du att vi skulle slakta 18 små pellar till vänner och bekanta? Tror inte det. Vännerna vill väl också ha fint kött och inte ofärdigt kött med mest ben i?

Om man nu har 3-400 tackor så har man sannolikt redan maskinerna och då hjälper inte betena något alls.

Men du får gärna förklara mer hur du menar för jag får inte ihop det.

Den svåra ekvationen att få ihop är att vi vill betala lite för maten samtidigt som vi vill att djuren skall ha haft det bra. Tyvärr vinner ofta prislappen. Det som stör mig allra mest är att offentliga kök bjuder på mat som är tillverkad på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige. Det är ett hyckleri.

Vi borde kunna ha en mycket högre självförsörjningsgrad på lamm i Sverige, men hur kommer vi dit?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #31 skrivet: 22 dec-13 kl 16:36 »
Jag har följt den här tråden ett tag och blir förvånad över att det överhuvudtaget går att leva på lammuppfödning på Gotland? Om man skulle sälja till avräkningspris och inte hade mer än en handfull djur så låter det som det mest lönsamma är att lägga ner?

Vi tar 100 kr till per kilo när vi säljer direkt till kund och vi går precis runt utan att ha varken massor av maskiner eller dyra byggnader. Eller lön. Nu har vi en såpass liten besättning att den ändå inte hade gått att leva av, så vi är rätt nöjda med att den betalar sig själv.

Tack för dina inlägg Hans, de är kloka!

Till Henrik; du skriver om att extensiva beten hade kunnat undvika att ha djur på stall i 1-2 år och att man kunnat slakta slaktomogna djur till vänner och bekanta. På så sätt hade man sparat in dyra maskiner. Eller missförstår jag dig?

Om vi nu pratar om fårbönder, som kanske har 300-500 tackor, och om man med maskiner avser t.ex. mixervagnar (för att blanda foder) och inte traktorer så förstår jag inte ditt resonemang.

För det första så står inga lamm på stall i 1-2 år, efter ett år är de inga lamm längre och då får man inget för dem. Om man har uppfödning där man slaktar på hösten så vill man allra helst slakta flertalet lamm innan man tar in för vintern. Om man, som vi, bara använder eget foder så blir det alltid ett gäng med lamm "över" som får växa till sig på stall. Menar du att vi skulle slakta 18 små pellar till vänner och bekanta? Tror inte det. Vännerna vill väl också ha fint kött och inte ofärdigt kött med mest ben i?

Om man nu har 3-400 tackor så har man sannolikt redan maskinerna och då hjälper inte betena något alls.

Men du får gärna förklara mer hur du menar för jag får inte ihop det.

Den svåra ekvationen att få ihop är att vi vill betala lite för maten samtidigt som vi vill att djuren skall ha haft det bra. Tyvärr vinner ofta prislappen. Det som stör mig allra mest är att offentliga kök bjuder på mat som är tillverkad på ett sätt som inte är tillåtet i Sverige. Det är ett hyckleri.

Vi borde kunna ha en mycket högre självförsörjningsgrad på lamm i Sverige, men hur kommer vi dit?
Först och främst, om du har en handfull djur, vad är du då?
Förmodligen räknar du liksom mig dig som självhushållare, visst vore det lysande om en handfull djur kunde ge ett litet överskott, men det gör det inte och har nog aldrig gjort det heller.
En familj (en bekants föräldrar) som i mitten av 1900talet levde på sina djur hade 80 tackor, det var ungefär vad det krävdes då för att gå runt.
Hur ekvationen ser ut idag är naturligtvis svår att säga.

När jag jämförde med djur som fodras 2 vintrar tänkte jag naturligtvis på nöt-kreatur. Glömde jag att skriva det?
Jag ville peka på miljövinsten och den presumtiva ekonomiska vinsten om man istället föder upp lamm.

Jag ringde en av de lokala slaktarna och frågade vad för pris han hade hört om som högst på hemslaktat kött.
70 kr per kilo styckat och klart och levererat till Stockholm, det är min verklighet så jag kan inte gärna låtsas att det skulle vara annorlunda även om jag ville det.

Jag är helt inne på att inköpsföreningar och kooperativa försäljningskanaler är framtiden.
Kanske också små godkända slakterier med ett upptagnings område på ett par mil.
Dit kommer vi dock inte så länge alla kör på i samma hjulspår som man är van vid och levererar till Scan och andra stora slakterier som bara betalar bra för vissa djur (19-24 kg ungefär) men ändå säljer det man får in till bra pris utan att uppfödaren för betalt.
Jag tror också att vägen dit går via gårdsslakt även om det råkar vara lite gråsonen...

Hans Andersson

• -
« Svar #32 skrivet: 22 dec-13 kl 16:54 »
Vi kommer heller definitivt aldrig dit om folk envisas med att försöka 'imponera' genom att sälja så billigt som möjligt.
* se här vad duktig jag är som kan sälja kött för 30 kr*

Använd detta och andra forum och gör en kartell. Ingen säljer kött i låda under 75 kr/kg. Detaljer såklart betydligt högre.
Billigare finns inte i butik, så det är helt ofarligt.  Finns ju sällan annat kött heller för lägre pris, och alltså blir folk tvungna att hosta upp stålar.

Problemet är ju att kartellen kommer att hålla i max 2 veckor innan nån bryter den och säljer för 40 kr. * jag har ju dom bara som hobby*

tesåpa

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 22 dec-13 kl 17:31 »
Alla jag känner tar 90/kg. Men som sagt, som självhushåll är man inte ute efter stor vinst, men det får inte gå back heller. Om vi har 10-12 tackor och kan skicka 15 lamm på slakt varje år så borde de kunna bekosta sitt eget foder i alla fall.

Inköpsförening låter som en bra idé, men å andra sidan är inte Hörby Lantmän direkt billigare än Granngården... ;-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #34 skrivet: 22 dec-13 kl 17:57 »
Kanske jag for med osanning förut, vilket inte var meningen. Priset 40:-/kg var inte i brygghuset.

http://www.szabos.se/sida1.html

Hans Andersson

• -
« Svar #35 skrivet: 22 dec-13 kl 18:24 »
Ja, det är en tragisk prislista dom har. Synd att dom inte har mer självförtroende efter så många år.
Visserligen är det ju slaktad vikt, så det egentliga priset blir ca 55kr/kg, men det är ändå bedrövligt att gå ut med såna priser.  Typexempel på hur svårt det sen blir för någon att ta vettiga priser.
Plockar man ihop lådan efter eget önskemål så är det ju dock 69 kr/kg, vilket är mer rimligt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #36 skrivet: 22 dec-13 kl 18:32 »
Först och främst, om du har en handfull djur, vad är du då?
Förmodligen räknar du liksom mig dig som självhushållare, visst vore det lysande om en handfull djur kunde ge ett litet överskott, men det gör det inte och har nog aldrig gjort det heller.
En familj (en bekants föräldrar) som i mitten av 1900talet levde på sina djur hade 80 tackor, det var ungefär vad det krävdes då för att gå runt.
Hur ekvationen ser ut idag är naturligtvis svår att säga.
Jo, om man har en handfull djur så skulle jag säga att man är en självhushållare och då har priset på lammkött ingen större betydelse. Antagligen äter man då upp det mesta själv, kanske säljer vid sidan av till vänner. Det jag menade var att om man hade mer än en handfull djur och behövde sälja djur och inte kunde ta mer än 30 kr/kg, då är det ju helt meningslöst att hålla på. Jag har mycket mer än en handfull djur och vi ser vår lammuppfödning som vår verksamhet, även om den är relativt liten.

Citera
När jag jämförde med djur som fodras 2 vintrar tänkte jag naturligtvis på nöt-kreatur. Glömde jag att skriva det?
Jag ville peka på miljövinsten och den presumtiva ekonomiska vinsten om man istället föder upp lamm.
Ok, då är jag med.. :) Tyckte det var märkliga lamm som skulle stallas upp i två vintrar..

Citera
Jag ringde en av de lokala slaktarna och frågade vad för pris han hade hört om som högst på hemslaktat kött.
70 kr per kilo styckat och klart och levererat till Stockholm, det är min verklighet så jag kan inte gärna låtsas att det skulle vara annorlunda även om jag ville det.
Nu är det ju ett rätt stort problem med detta och det är att man inte får sälja hemslaktat kött alls. Det är inte en relevant jämförelse. Lammkött i Stockholm som är slaktat och sålt på rätt sätt har betydligt högre pris. Vi bor i ett annat storstadsområde och tar 130-180 kr/kg för våra lådor.

Citera
Kanske också små godkända slakterier med ett upptagnings område på ett par mil.
Dit kommer vi dock inte så länge alla kör på i samma hjulspår som man är van vid och levererar till Scan och andra stora slakterier som bara betalar bra för vissa djur (19-24 kg ungefär) men ändå säljer det man får in till bra pris utan att uppfödaren för betalt.
Jag tror också att vägen dit går via gårdsslakt även om det råkar vara lite gråsonen...
Håller helt med, utom den sista meningen... ;) Samtidigt behöver det finnas bra möjligheter för de som faktiskt "bara" vill vara bönder och inte också livsmedelsföretagare, knallar, marknadsförare, gårdsbutiksförsäljare m.m. Eller samarbeten med bönder som gillar allt det där sista lika mycket som sina djur..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 22 dec-13 kl 21:06 »
Ja, det är en tragisk prislista dom har. Synd att dom inte har mer självförtroende efter så många år.
Visserligen är det ju slaktad vikt, så det egentliga priset blir ca 55kr/kg, men det är ändå bedrövligt att gå ut med såna priser.  Typexempel på hur svårt det sen blir för någon att ta vettiga priser.
Plockar man ihop lådan efter eget önskemål så är det ju dock 69 kr/kg, vilket är mer rimligt.

Jag tror inte det brister i självförtroende, att priserna sätts på den nivån. Jag tror inte de går med förlust eller har det som en mysig pysselsättning. Jag tror inte de gör det för att jävlas med andra. Jag tror inte de lägger undan extra miljoner för expansion bara för expansions skull. Eller bara för att de kan.

Jag tror det är arbetande människor som har slakteriet/charkuteriet som sin födkrok. Jag tror de satt priset där det är för att de klarat att anpassa sig till en befintlig marknad.
Den som klarar att göra det måste rimligen vara bättre, skickligare än den som INTE kan det.
DET kan man aldrig ta ifrån dem, hur gärna man än vill!

Men jag VET inte, för vi har inte behövt åka dit än.
Vad man som säljare anser är ett vettigt pris har inte så stor relevans. Inte ens om vi får noteringslistor som i "Fläska-bladet" på 50-talet.
« Senast ändrad: 22 dec-13 kl 21:22 av TiB »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #38 skrivet: 22 dec-13 kl 21:13 »
Sista meningen var menat att provocera lite.  ;)
Saken är den att jag tror att det behövs något av en revolution inom livsmedelsproduktionen.
Jag jobbar av och till på ett tiotal gårdar och hör samma visa överallt; produkterna ger för dåligt betalt och man känner sig låst av de stora uppköparna.
Detta gäller så väl kött, mjölk som spannmål (och grönsaker för all del).
Vissa gånger känns uppköparna rent av lite bedrägliga som jag skrivit tidigare i tråden.
Sen väljer många jordbrukare den välbekanta vägen som man "alltid" gjort, man leverera till Scan fast något annat slakteri har högre avräkingspriser.
Fast man förlorar pengar så är man bekväm och väljer den invanda vägen.
Samma sak är det med spannmål, istället för att sätta ut en annons på 10 ton korn kör man det till uppköparen, sen åker grannen dit och köper det för en krona mer per kilo.
(tro sen inte att uppköparen betalar avräknigspris rakt av inte, det ska både rensas och mer därtill som kostar pengar trots att det bara är kreatur som ska äta kornet...)

Förvisso är det väll bra att fler får arbete men när kedjan hela tiden ska tjäna mer pengar så drabbar det den som sitter först, dvs lönsamheten på produkten tas från producenten och läggs på de som handlar med och förädlar varan.

Sen måste jag påpeka en annan konstig sak, för Krav producerat kött får man 5-10 kr extra som producent. Hur i hela hälsningland kan då julskinkan kosta 50 kr mer per kilo om den är ekologisk. Inte tusan kan det vara dyrare att slakta ekologiska grisar, man gör väll på samma vis som de konventionella.

Hans Andersson

• -
« Svar #39 skrivet: 22 dec-13 kl 21:37 »
Nu får man iofs det dubbla priset för ekologisk gris, men jag håller med om att skinkan därför inte måste plötsligt vara 50 kr dyrare per kg.
Problemet är att hela grisen köps av slakteriet som ekologisk, men det är långt från hela som kan säljas som eko.
Vid jul är det ju inga problem att sälja eko-skinkor, men mycket av det andra får säljas som vanligt kött.  Därför måste skinkan täcka kostnaden för hela inköpet av grisen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1129 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser