Jag vet förstås inget om grobarheten hos dina frön. Jag köpte frön från fröfirma, sådde som vanlig förodlng i små krukor inomhus på tidig vår, planterade om till större krukor som vanligt med en planta i varje. Jag tror ganska sandig jord är bra eftersom sparris är en strandväxt, med jag tog det jag har, lermorän. Sen fick de växa i krukorna utomhus under sommaren. De växte bra, och var friska. På hösten satte jag ner krukorna i jord för övervintring utomhus.
Under sommaren när sparrisen växte i krukor förberedde jag växtplatserna, med djupgrävning. Massa rötter och sten gick bort, stort jobb. Jag planterade på båda mina ställen, villaförort med fuktig sur lerjord, och skärgårdsställe med torr kalkhaltig sandjord. Båda planteringarna klarade sig fint första året, men andra året, med mycket höstregn, dog en del plantor på lerjorden. Måste sätta nya lite högre - regnar det mycket går grundvattnet nästan till ytan där.
Jag gödslar med tång (ska vara extra bra för sparris) på skärgårdsstället och kompost och hönsgödsel vid villan. I år är tredje året på permanenta ställena och i vår ska det bli skörd!
Det är festligt med sparris, vacker grönska, och kul med alla som ser frågande ut och inte har en aning om vad det är på plantan som man äter.
-----------------
Jag tror det går att ha i en kruka på altanen, men en riktigt stor då, och väldränerad. Jag tror drukningsdöden är större risk än uttorkning. Vet inte hur de klarar övervintring på altan. Jordgubbar som jag har testat fryser ihjäl på balkongen, men klarar sig bra om krukorna står i jord under vintern. Jag skulle testa båda varianterna första året.