Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för att införa & hålla icke inhemska djur (Bisonoxar)  (läst 4499 gånger)

Marieberg

• Gäst
En bekant har långt framgångna planer på att starta en bisonfarm och importera bisonoxar för att sedan föröka dessa.
Var och hur kan han söka tillstånd för denna verksamhet?
Vad behöver han tänka på?
Mannen i fråga är inte svenskfödd & bor här sedan kanske fem år. Med detta vill jag förklara att han inte är speciellt insatt i de svenska myndigheternas "verksamhetsområden", och det är inte jag heller.
Han har nu bett oss om hjälp att skriva ett par ansökningsbrev, men jag undrar om det är korrekt att ansöka om införsel av bisonoxar, tillstånd att hålla bisonoxar samt tillstånd att uppföra stängsel hos Länsstyrelsen?
Har inte jordbruksverket resp. lantbruksnämnden någon funktion i det hela?(Ni ser - jag har lite aning...)

Tackar för all möjlig hjälp!
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 18:37 av Ior »

Balbina

• -
Oj, vill bara börja med att säga att det kommer INTE ATT BLI BILLIGT. Klövdjuren är bland de värsta att lyckas få in i sverige.
Kolla på jordbruksverkets sida först. Där står alla regler för import. Sedan tycker jag att ni ska ta personlig kontakt med dem på jordbruksverket.
Jag kollade upp en del när jag funderade på att plocka in Boergetter från Danmark och det handlar om karantäner och olika införseltillstånd och veterinärpapper m.m m.m så vi gav i dagsläget upp iden.

Enklare i så fall att köpa djur från de redan etablerade hjordar som finns i Sverige. Bla. på High chaparral och det finns en gård utanför Åsarp som har Bison.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 19:33 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Anders

• -
    • felicia.se
köp oxarna i sverige istället. finns en söder om nyköping (jönåker nära) som har bison. Jag kännerhan inte men folk där vet garanterat. bäst att fråga han om allt som behövs veta. oavsett var du/ni bor i sverige så är det värt kostnaden att prata med en som har djuren. hand hade ett helsike innan ahn fick till stånd det hela

Marieberg

• Gäst
Vår bekante (Nej, et handlar inte om mig!) har tydligen beställt djuren ifrån Danmark och blivit lovad leverans vid ett visst datum. Nu närmar sig datumet och han har tydligen inte informerat sig. Beställningen från utlandet är han bunden vid. Hjälp!

Sia

• Dalarna
Lite OT kanske men:
I Avesta finns det visenter sk. bison-kusiner, visentparken är ägd av Avesta Kommun och hyser ett tjugotal visenter.

Eldsjälen som har engagerat sig för visenternas bevarande här i avesta är veterinären Marek Goczkowski  (0226 70140).

Se även  http://www.avesta.se/dokument/6/visentparken.htm
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Balbina

• -
Vår bekante (Nej, et handlar inte om mig!) har tydligen beställt djuren ifrån Danmark och blivit lovad leverans vid ett visst datum. Nu närmar sig datumet och han har tydligen inte informerat sig. Beställningen från utlandet är han bunden vid. Hjälp!

De måste ha stått i karantän i minst sex månader. ha vet.intyg som inte är äldre än 24/48 h (kommer inte riktigt ihåg). Uppfödarens djur ska ha varit friska i ett antal år (vet inte hur många på oxe men på get är det tre år) Djuren måste vara födda hos uppfödaren. För att plocka ut dem ur danmark så måste ni ha en godkänd transportör med ett transporttillstånd (utfärdat i danmark) Sedan har danskarna lite fler dyra tillstånd och rutiner som ska gås igenom för att ni ska få plocka ut dem ur danmark. sedan ska vet.intyg visas upp i tullen. ( allt detta står på jordbruksverkets hemsida, eller ring till dem..... enklast) Sedan krävs det ett tillstånd för din bekanta att få ha djuren och godkända hägn.
Allt sånt här bör vara kontrollerat och man bör vara insatt i det länge innan man skaffar djuren.
men jag tycker ni ska ringa till jordbruksverket det första ni gör i morgonbitti om ni ska hinna få alla papper osv. färdiga.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
För några år sen var det en i Lekeryd utanför Jönköping som startade bisonuppfödning. Vad jag vet finns det fortfarande.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marieberg

• Gäst
För några år sen var det en i Lekeryd utanför Jönköping som startade bisonuppfödning. Vad jag vet finns det fortfarande.

Vad jag har förstått, så är bisonägarna i Sverige väl organiserade. Min bekante ("F") har besökt flera "bisonodlare", bl.a. en i jönköpingstrakten. Det verkar finnas ett väl fungerande kontaktnät där man inte verkar hålla inne på informationer och hjälp. Jag har blivit inblandad p.g.a. att F inte kan speciellt bra svenska, och han brukar be oss om hjälp med diverse brev och andra myndighetskontakter. Jag har intrycket av att han har trasslat till det ordentligt för sig, eftersom han sedan flera år tillbaka när drömmen om att odla bison, men i väntan på rätt tillfälle tydligen inte har använt tiden till att informera sig.

Jordbruksverket verkar vara rätt station för honom att ringa till i morgon. Jag har hittat minst fem blanketter som verkar vara av intresse.

Hur funkar karantänen? Kan man ha djuren i karantän på egen gård eller måste de hyras in någon annanstans? Jag hittar inte denna info på jordbruksverkets hemsida.

Tack för hjälpen, alla!

Balbina

• -
Ang. karantän: Det finns två alternativ. Antingen om uppfödaren har eget karantänsstall och karantänsrutiner (speciella kläder, utrustning osv. ) Detta ska vara godkänt av myndigheter. Eller i Sverige i tullarnas karantänsstall.
Här en länk till jordbruksverkets regler vid införsel: http://www.sjv.se/download/18.66998f10b41911b5b80002274/2006-041.pdf

« Senast ändrad: 04 mar-07 kl 16:22 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Marieberg

• Gäst
Ang. karantän: Det finns två alternativ. Antingen om uppfödaren har eget karantänsstall och karantänsrutiner (speciella kläder, utrustning osv. ) Detta ska vara godkänt av myndigheter. Eller i Sverige i tullarnas karantänsstall.
Här en länk till jordbruksverkets regler vid införsel: http://www.sjv.se/download/18.66998f10b41911b5b80002274/2006-041.pdf

Finemang! Tackar!

Skytten

• Skåne
Om ni med Bison menar den från nya världen, kan det bli krångligt.
Men den europeiska även kallad Vicent, torde det vara lättare, jag tror att det går att köpa i Sverige. Annars inom EU, läs igenom bestämmelserna och stå på dej mot JBV, de försöker ofta ta fram en bestämmelse som hindrar, men ofta finns det EU-bestämmelser som de faktiskt ska sätta före äldre svensk lag.

Jag hade lite problem av det slaget när jag tog in Alectus Rufa (en trevlig hönsfågel släkt med rapphöns), efter en del krångel fick de backa. Detta är nu några år sedan och en verkschef har fått sluffen, det är kanske bättre nu.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 21:34 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Marieberg

• Gäst

Min bekante har nu fått beskedet: Det blir definitivt ingen införsel av bufflar under detta år.
Man var på Länsstyrelsen inte överdrivet förtjusta över att få veta att djuren redan var beställda och så att säga nästan stod och stampade för att få komma ut ur karantänen.

Så kan det gå när man skjuter pappersarbete på framtiden... :-\

Balbina

• -
Tråkigt men förhoppningsvis lärde han sig något...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Beställningen från utlandet är han bunden vid. Hjälp!
Jaha, hur dyr blev den här lärdomen, då?
...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
lotjut, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser