Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta jord - hur mycket (ärtor)  (läst 3498 gånger)

frökenfräken

• -
Byta jord - hur mycket (ärtor)
« skrivet: 19 dec-13 kl 11:27 »
Jag funderar på det här med att byta jord om man ska odla samma gröda på samma plats, ex ärtor (luktärtor i detta fall).

Om man gräver ur och byter ex 30 cm brett och djupt, då kommer ju plantan att ha ny fräsch jord under etableringen och under början av sommaren, men såsmåningom kommer rötterna att leta sig ner i den gamla jorden där det kanske finns nematoder eller sjukdomar eller vad det nu kan vara i detta fall. Men hinner det påverka tillväxten då tror ni?

Bo

SV: Byta jord - hur mycket (ärtor)
« Svar #1 skrivet: 19 dec-13 kl 12:31 »
Hitta något bättre att ägna din överskottsenergi åt. - Jag har odlat höga sockerärtor i decennier på samma plats.

frökenfräken

• -
« Svar #2 skrivet: 19 dec-13 kl 14:43 »
 ;D

Fler med samma erfarenhet?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 dec-13 kl 16:15 »
Baljväxter behöver särskilda markbakterier för att kvävefixeringen skall fungera bra. Det finns att köpa kulturer som man kan tillsätta jord. Annars kan ibland ärtorna ha svårt att trivas och växa bra.

Normalt finns dessa bakterier naturligt i omgivningen, men det kan dröja innan det finns tillräckligt mycket. Ett sätt att hantera detta är att ta jord från platsen där man odlade baljväxter förra året. Eller odla på samma plats. Eller slänga nedvissnade baljväxter, tillsammans med lite jord, i komposten. Bakterierna sprids med redskap också, så normalt behöver man inte göra så mycket. Skall man odla större mängder bönor eller klöver, och man inte odlat dessa baljväxter där tidigare, så är en bakterieympning bra. Gör att grödan kan etablera sig bättre och snabbare och ge bättre positiva effekter för efterföljande grödor

Den främsta nackdelen med att odla baljväxter på samma plats år från år är att man då inte drar nytta av deras gödslande effekt. Baljväxter behöver inte så mycket kväve i marken eftersom de kan ta upp från luften. Därför är det bra att odla baljväxter där man tidigare har odlat näringskrävande växter. Dessutom är det vanligt att man har med baljväxter i växtrotation just för den gödande effekten, men också för att göra rotationen längre. Så man kan dröja fler år innan man kommer tillbaka med en känslig gröda. Men det är inte så angeläget för att hålla baljväxterna friska. Mer intressant för övriga växter.

Det är ändå gynnsamt med att tillföra kompost och annat. Och det kan då vara bra att byta en del av jorden. Men det behöver inte vara några större mängder.
« Senast ändrad: 19 dec-13 kl 16:24 av sɹǝpuɐ »

frökenfräken

• -
« Svar #4 skrivet: 19 dec-13 kl 19:31 »
Tack snälla för uttömmande svar! Jo jag har ju ärtor o bönor med i rotationen i lannet, det jag tänker på nu är att sätta en luktärtshäck ut mot vägen. Och gör jag i ordning för den nu i vår så vill jag nog fortsätta ha plantor där under kommande år också.

Men då tror jag att jag testar, med bara vanlig jordförbättring. Börjar plantorna bli klena efter några år får jag väl göra något drastiskt då. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser