Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorfilterbyte dammsugare Electrolux 318?  (läst 1714 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Motorfilterbyte dammsugare Electrolux 318?
« skrivet: 17 dec-13 kl 11:43 »
Jag har en Electrolux 318 dammsugare. Tidigt 80-tal. Köpt lindrigt beg mitten av 80-talet. Funkar relativt OK. Långsmal modell med påsöppning och slanganslutning framtill. Foton ordnas om det behövs.

Jag köpte en filtersats universal och bytte utblåsfiltret (som sitter upptill på maskinen). Kommer inte på hur jag byter motorfiltret. Det sitter troligen i botten (alltså längst in/längst bak) i den korg av plastmaterial som påsen vilar i. Det ser ut som det sitter ett filter där, men det är lite svårt att se. Det handlar kanske bara om att pilla till nån plastkläpp på rätt sätt för att botten av plastkorgen ska öppna sig och filtret bli tillgängligt.

Har ingen instruktionsbok. Försökte hitta på nätet, bl.a. på Electrolux, men fick inget napp.

(Gjort ett förtydligande i andra stycket.)
« Senast ändrad: 17 dec-13 kl 17:30 av Anders S »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Motorfilterbyte dammsugare Electrolux 318?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-13 kl 20:09 »
Är det inte bara att dra och lirka litegrann så kommer hela plastkorgen ut?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 17 dec-13 kl 20:38 »
Jo, så var det.  :-[  :D

Det hade nog varit bättre med originalfilter, men jag fick till universalfiltret hyfsat. En lärdom: ta till ordentliga marginaler vid klippning av universalfilter, mycket större än originalfiltret. Trimma sen ner det om det behövs.

Bytet av utblåsningsfilter gjorde dammsugaren klart starkare. Bytet av motorfiltret påverkade inte märkbart. Båda originalfiltren var ordentligt smutsiga.

Så nu får vi hoppas att dammsugaren håller 30 år till.  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 17 dec-13 kl 20:48 »
Tack för hjälpen torbjorn!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 17 dec-13 kl 21:28 »
För all del!

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare
Be, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser